Permalänk

Video genom förstärkare

Ska köpa en platt-TV och kommer förmodligen köpa en DVD med komponentvideo ut och om jag hittar komponentkablar till min Xbox kommer jag skaffa det också, hur blir det om jag kör Xboxen och DVDn via min förstärkare (Pioneer VSA-E08)
Den har ju två komponentvideo-ingångar och en utgång, så det innebär att jag bara behöver en lång komponentsladd isf två, men hur fungerar det när jag ska välja vad jag vill se på?

Måste jag ha förstärkaren igång för att kunna se på något och går det att byta vad jag ser på utan att ha förstärkaren igång?

Hur gör jag när jag ska byta mellan videoingångarna med försärkaren igång, är det bara att byta på fjärren?

Hur blir det om jag bara har en sak inkopplat, måste jag ändå ha förstärkaren igång och rätt ingång vald eller det fungerar med förstärkaren avstängd då?

Om jag skulle trycka in något med HD-upplösning via komponent-in via förstärkaren, blir något förlorat då i kvaliteten?

Slutligen, det jag vill se på måste gå in med samma som det går ut, typ att jag kan inte koppla in Xboxen med komponent in i förstärkaren och använda S-Video ut, och vice versa, right?

Många frågor jag vet, men manualen är inte så jätteinfortmativ på just detta stycke och ifall det inte fungerar så bra känns det inte så lönt att byta ut min DVD-spelare...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen pioneer receiver utan en denon avr-2807 men jag antar att funktionen är ungfär densamma.

Komponent ingångarna "kopplas" till ex DVD och AUX. När man sen väljer DVD eller AUX med fjärren får man rätt bildkälla också. Receivern ska vara i gång för att detta ska fungera men du vill väl ha ljud också?

Min denon klarar att switcha hd upplösningar via komponent, ska inte vara någon kvalitets förlust.

Att konvertera komponent till s-video klarar denon förutsatt att man inte skickar in hd-signaler, s-video till komponent går alltid. Alla receivrar fixar dock inte detta. Men du vill väl inte konvertera komponent till s-video, om du har komponent ingångar på Tvn.

Blir nog att studera manualen lite till.

kolla även forumet på www.minhembio.com

Permalänk

Gött, då låter det som om jag slipper kladda med kablar!

Manualen suger, står typ en A5-sida om videoingångarna/-utgångarna och det var väl inte det mest detaljerade faktan jag fick ut...

På sätt och vis hade det varit skönt att slippa dra igång förstärkaren om man tex bara vill kolla lite på DVD, då stärkaren drar 500W, men å andra sidan ska den ju användas...

Slängde fö upp precis samma fråga på det forumet, och har hittintills fått noll svar, så sweclockers är helt enkelt betydligt bättre på att ge svar!

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn