Permalänk
Medlem

<3 Telia

Lite historia först:

Fick ADSL från Telia hösten 01, då 0.5 Mbit, var bland de första i området som skaffade det då (också bland de första som kunde få det). Hade kvar 0.5 Mbit ända tills runt Augusti 2003, först då blev det möjligt för mig att få snabbare ADSL, det blev 2 Mbit Extended Range.

Har 2 Mbit än idag, har inte kunnat uppgradera till något snabbare enligt support så sent som i September-Oktober i år, då jag bor för långt bort från stationen. En mätning som gjordes under 2003 blev längden 3840 meter till station, men en beräknad maxhastiget på ca 3.2 Mbit.

Då kommer vi fram till i söndags, då jag såg tråden "Telia 24 nu med 2,5 upp", där jag såg att avståndet hade ökat för 8 Mbit, för skojs skull gick jag till Telias hemsida för att se om det gick att få något snabbare. Enligt Telias hemsida i söndags så kunde jag välja mellan 0.25, 2 samt 8 Mbit som hastigheter. Beställde då 8 Mbit för 339 kr/mån med inkoppling den 28:e November (på tisdag).

Såg denna länken igår: http://tele.iocc.hack.se/avst.cgi, och testade längden på min ledning. Den visade nu 1466 meter. Gick då till Telias hemsida för att göra sökningen där, hade lite problem att hitta sökgrejen då den var bortkommenterad (hade reklam för nån D-Link router på samma plats), kopierade koden för sökningen och testade. Enligt Telias hemsida kunde jag nu få 24 Mbit. Ledningavståndet enligt sidan var 1466 meter. Detta för ett pris av 339 kr / mån.

Ringde till Telia idag för att få reda på vad de höll på med, och om det stämde att jag kunde få 24 Mbit, de sa ja. Dock för att jag ska få 24 Mbit måste de först uppgradera mig till 8 Mbit sedan 24 Mbit för att allt ska fungera, dock bör allt vara klart samma dag (8 Mbit på förmiddagen och 24 Mbit på eftermiddagen). Telia kommer också att skicka Zyxel-modemet.

Angående avståndet till stationen vet Telia inte varför avståndet har ändrats.

Kollade också på avståndet för grannarna på gatan, samtliga har haft ett ledningslängd på ca 3.7-3.8 km till station. Nu har samtliga ett avstånd på ca 1.5 km. På något sätt har mer än 2 km kabel försvunnit sedan i söndags utan att varken telefon eller ADSL har påverats någon gång mellan 0800-2400 någon av dagarna.

Så på tisdag kommer jag att få uppkopplingen 24 Mbit från Telia. Lär bli en rejäl skillnad mot mitt 2 Mbit som jag har nu (även om jag bara får ut 14 Mbit eller liknande).

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Kul för dig
Du har antagligen blivit förflyttad till en telestation närmare dig, vilket jag har hört att telia inte gillar att göra nu för tiden, men kanske var något problem med den äldre. aja det förde ju med sig något gott

Permalänk
Medlem

Enligt mätningarna så är det samma station.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Skoj, själv har jag 8Mbit över ett avstånd på 5 kilometer, får ut ungefär 4-5 Mbit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Hedersmedlem

Avståndsmätningen mäter egentligen inte det fysiska avståndet, utan ledningens kvalitet motsvarande en viss längd . Finns en bättre förklaring i en annan tråd här på forumet. Det du råkat ut för är troligen att en del kabeln mellan dej och stationen har bytts ut till nyare/bättre och då blir ju även mätresultatet bättre.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det är som videfix säger. Antagligen så har de bytt ut något på vägen som har förändrat dämpningen.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

är en bra dämpning i kablarna har lite över 3km och har 2mbit dock så säger telia att de skcikar ut 2.4 men jag förlorar hela 0.4mibt på dessa kablar.. fiber någon?;))

Visa signatur

I am Extrazz.