Permalänk
Medlem

Flippat graffekort

Allt ligger till såhär.. Jag har ett Nvidia 6600GT som har fungerat hur bra som helst i ungefär 1,5 år.

Idle temperaturen ligger på 60 grader och runt 75-80 i full load.

Det fungerade hur bra som helst igår, men idag när jag startade World of Warcraft gick temperaturen upp till 120 grader! _OAVSETT_ om jag har spelet upp-tabbat eller ner-tabbat! Samma gäller om jag startar Battlefield 2. Men om jag startar Counter-Strike (mindre krävande) så ligger temperaturen som den brukar.

Ett bildexempel kan jag ge från Battlefield 2:
http://img196.imageshack.us/img196/2848/bf2te9.jpg

Kolla färgen på knapparna. Jag kunde inte ens se hur banorna ser ut till höger i rutorna.

http://www.bfhq.info/images/content/bf2server/bf2.gif <-- så ska det se ut på riktigt.. Inte samma Meny i spelet men ni ser skillnaden.

!!OBS!! Det är bara när jag startar spel som temperaturen går i höjden. Den är normal annars.

En liten notis kan vara att mitt ljudkort också slutade fungera efter att jag haft av grafikkortet och rengjort fläkten :S

Här är ett print på när jag tabbat ur WoW.. Ni ser temperaturerna
http://img343.imageshack.us/img343/9639/wowga3.jpg

Någon som kan tänka sig veta vad detta beror på?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 9550, 4GB Corsair, Gigabyte Radeon HD4870 1GB, 2x Seagate 500GB hd

Permalänk
Medlem

att ljudkortet sluta fungera är ju ganska konstigt, men graffekortet kan det ju vara så att när du tog ur den å rengjorde så kan du kanske ha tagit i lite så har fläckten fått ett litet glapp eller någe så den inte har kontakt med själva plattan aa du fattar:P. kolla det

mvh

Permalänk
Medlem

Zarl.. Jag rengjorde fläkten EFTER att jag upptäckt felet. Men felet var fortfarande kvar efteråt.

Kan det vara något att 3d-funktionen har pajjat eller något liknande? ^^

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 9550, 4GB Corsair, Gigabyte Radeon HD4870 1GB, 2x Seagate 500GB hd

Permalänk
Medlem

Uh.... Ligger din CPU på 70c ??

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Nej , det är mitt moderkort. Det är buggat i Everest. Min CPU är på 27 grader

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 9550, 4GB Corsair, Gigabyte Radeon HD4870 1GB, 2x Seagate 500GB hd

Permalänk
Medlem

Se efter, till att börja med, så kylflänsen sitter som den ska. MINSTA lilla fel kan göra MYCKET förändring i temperaturen. Se även til latt kylpastan endast TCÄKER GPUn, inte ligger i flera lager. Det ska vara så lite kylpasta som möjligt, då den endast är till för att det inte ska vara lufthål och liknande.

En annan sak att kolla efter är ifall fläkten på kortet fungerar som den ska, alltså med andra ord inget ligger emot fläkten, fläkten snurrar i rätt hastighet, inget damm eller hårstrå som fastnat och sölar ner fläkten mm.
Har haft problem hemma själv med ett 6600GT. Det var fläkten som slutat snurra, men vi upptäckte det inte först då den är så tyst samt liten så den lätt faller ur tanke.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SilverKo
Nej , det är mitt moderkort. Det är buggat i Everest. Min CPU är på 27 grader

då måste du köra med bra vattenkylning om processorn ska ligga på 27grader under load

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Se efter, till att börja med, så kylflänsen sitter som den ska. MINSTA lilla fel kan göra MYCKET förändring i temperaturen. Se även til latt kylpastan endast TCÄKER GPUn, inte ligger i flera lager. Det ska vara så lite kylpasta som möjligt, då den endast är till för att det inte ska vara lufthål och liknande.

En annan sak att kolla efter är ifall fläkten på kortet fungerar som den ska, alltså med andra ord inget ligger emot fläkten, fläkten snurrar i rätt hastighet, inget damm eller hårstrå som fastnat och sölar ner fläkten mm.
Har haft problem hemma själv med ett 6600GT. Det var fläkten som slutat snurra, men vi upptäckte det inte först då den är så tyst samt liten så den lätt faller ur tanke.

Jag hittade felet. Det var som du sa, där var ett mellanrum mellan GPU:n och fläkten. Men jag tyckte fan jag kollade det igår :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
då måste du köra med bra vattenkylning om processorn ska ligga på 27grader under load

AMD 64 3400+ som jag klockat och jag använder TT Typhoon. JAg vet att Everest är buggat eftersom programmet jag fick med moderkortet visar samma temp på CPUn som Everest visar på moderkortet... Sammt att chippet på moderkortet har passiv orginalkylning så 27 grader på det låter högst otroligt

Visa signatur

Intel Core 2 Quad 9550, 4GB Corsair, Gigabyte Radeon HD4870 1GB, 2x Seagate 500GB hd