Grafikkorts problem ( artefakter)

Permalänk

Grafikkorts problem ( artefakter)

< Tjena, skulle behöva lite hjälp med min dator.
Har precis köpt ett nytt grafikkort av sorten Nvidia geforce 7600 GS.
Satte in kortet, formaterade datorn samt instalerade drivrutiner och
allt funkar perfekt till det att ja drar igån något spel, ja kan spela typ 20 min utan några problem, men sedan börjar det uppstå artefakter i grafiken.

- http://img232.imageshack.us/img232/4058/screen002li5.jpg
- http://img58.imageshack.us/img58/3561/screen007hs2.jpg

Ja har testat kortet i en annan dator och det funkar, har kollat kortets temperatur och det ligger hela tiden under 55 grader.
Jag testade med ett annat nätaggregat och det gjorde saken lite bättre men fixade det inte.

I övrigt är datorn relativt antik :).
- Pentium 4 (2.0 Ghz) processor.
- 512 MB RAM
- Ingen aning om vad de e för moderkort.. -.-

Har fått slut på idéer om saker att testa. och skulle uppskatta sjukt mycket om någon visste nått annat jag kan testa, eller bara har några kreaktiva synpunkter..

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nej, ja har inte klockat de.

Permalänk
Medlem

Om kortet fungerar i en annan dator kan det vara din Pentium som går varm, eller minnet som buggar, börja med att kolla cpu-tempsen under last.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Testade precis med SUPER PI, max temperaturen blev typ 54 grader C.

Permalänk

Jag har samma grafikkort som dig, och har även samma problem som dig.
Har dock inte orkat skicka in det till komplett.se än, då jag misstänker att grafikkortet är defekt. CP-grafikkort!

Permalänk
Medlem

Om du kan spela i 20 minuter innan problemet uppstår är jag nästan 100% på att det är överhettning av grafikkortet. Jag fick liknande geometrifel ibland men upptäckte att de försvann när jag körde med sidan på datorn bortplockad.

SuperPi stressar processorn och minnet men använder inte grafikkortet öht.
Installera SysTool och sätt den på att mäta temperaturer från grafikkortet, spela ditt spel och alt-tabba så fort det börjar bli fel. Har för mig att GPUn kan börja räkna fel vid ca 70 grader..

http://www.techpowerup.com/systool/

Permalänk

1. vi har testat grafikkortet i en annan dator(funkade prima) 2.Vi har ställt än kärnreaktor till bordsfläkt blåsandes rakt in i burken och över kortet 3.Vi har kollat tempen, aldrig över 55 grader load.

/irl kompis som hjälpt honom

Permalänk
Medlem

Humm, då var det lurigare.. Provat att installera om windows? Kört SuperPI eller liknande i 12 timmar?

Permalänk

Tar den enkla vägen ut och köper en ny dator , kunde behövas endå...
Men men tack för all hjälp and so on..

Permalänk
Medlem

vet inte om det här hjälper men jag hade ett liknande problem där det uppstod artefakter efter ungefär 5 minuters spelande.. jag trodde att grafikkortet hade brännt men det räkte med att byta drivrutiner =D

Permalänk
Medlem

Jösses .... fick flascbacks när jag såg dom där "trianglarna" spruckna grafiken .... hade sådan med mitt första woodo 2 kort =)... minnes överhettning pga. defekta minnen ...slutade med att jag köpte tv nya och kopplade ihop dom ... fanns sli redan på den tiden ..... undrar vad dom kallade det då för något ! ...... kul också att man kan påpeka att det just var nvidia som köpte upp woodo och tog deras folk över till sej .... och vips så föder nvidia den unika idén SLI

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"