Allmänna frågor innan datorn anländer

Permalänk
Medlem

Allmänna frågor innan datorn anländer

Hej!

Nu är jag i fråge-farten igen. Sitter och väntar på att min första bärbara dator ska anlända (anländer i början av december). Jag har nästan ingen koll alls innom den bärbara sektorn, har endast haft stationära datorer runt mig.
Så nu har jag några frågor...

Tar datorn skada om man har den ansluten till nätadaptern hela tiden, alltså dag och natt, och tar den skada om man drar ut och sätter i nätadaptern i datorn lite då och då. ( Om man tex "springer runt" med datorn ett tag, och sedan sätter i adaptern igen. Ni förstår nog vad jag menar )

Är kanske lite för pedantisk av mig när det gäller dyra saker, därför undrar jag

Sitter fortfarande och grubblar på vad för router jag ska köpa. Vad jag har förstått sitter det "endast" ett 54 mbit/s trådlöst nätverkskort i datorn. Räcker detta eller ska man gå och köpa löst kort/usb adapter för att få 108Mbit/s?
Och vad för router. Har kollat runt lite och hittat LINKSYS WRT54GL men har aldeles för svårt att bestämma mig. Linksys'en verkar vara omtyckt bland folk här på Sweclockers.
Jag vet dock inte om jag ska byta ut modemet samtidigt, har ett Zyxel 660H Triple Play. Förslag på Modem tas gärna emot
Sitter på 8mbit internet lina som oftast används ganska hårt. ( thoughput )

Har sett att många pratar om Raid när de har flera diskar i datorerna, vad är det som är så speciellt med Raid, och framförallt vad är gör Raid?

Datorn jag väntar på är en:
FJS Amilio Xi1526, Core 2 Duo, 7600GT, 2 gb DDR2, 2 x 80 GB hdd.

Är väldigt tacksam för svar, eftersom jag har noll erfarenhet av bärbara.
Om ni har några andra tips för en "första-ägare" så skriv gärna

Tack!

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Avstängd

grymt fin, ny modell va ?

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
grymt fin, ny modell va ?
http://img110.imageshack.us/img110/7586/204934jc2.jpg

Ja den verkar vara ganska ny, har inte hittat några trådar varken på SWC eller på Notebookreviews m.m. Men den härstammar från Xi1546 modellen skulle jag tro.

Inga tips eller liknande KSMB?

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Raid kopplade diskar är "parallellkopplade", du kan alltså lagra information snabbare med två diskar i raid än en ensam disk.

Visa signatur

M.Sc