Problem med ljud med ny laptop

Permalänk
Medlem

Problem med ljud med ny laptop

Hej
Jag har precis köpt en Acer Aspire 5102 och har vissa problem som folk här på swec kanske har en lösning på.

Jag kopplar en auxkabel från uttaget som är avsett för externa högtalare till en förstärkare. allt funkar fint tills jag kopplar in strömkabeln till laptopen, Då får jag störningar som överröstar musiken.
Enligt Acers support ska det inte vara fel på datorn i detta fall heller, utan fel med jordningar. Systemet jag har funkar fint med en annan laptop som jag testat det på.

Jag har väldigt dåliga kunskaper inom detta ämnet, så det kanske behövs mer info om min utrustning för att kunna hjälpa mej?

Permalänk
Medlem

Kan ibland hjälpa med att vända stickkontakten 180 grader så prova det eftersom det inte kostar något.

Om det inte hjälper är det en jordavskiljare som kan lösa problemet för dig och börja med att kolla på http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mo... isf.

Permalänk
Medlem

att vända stick kontakten tror jag inte hjälper något då det blir samma endå efter det inte är någon specifik + och - sida, men som sagt så kostar det inget.

hur låter störningarna?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem ibland... men det tystnar såfort jag kopplat in VGA sladden till datorn och tv´n. så det är troligtvis jordningen här oxå...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan spela in ljudet lite senare idag. men det överröstar en vanlig konversation, och ibland hör man cdromen och pekplattan när dom används.

Jag har testade att vända på kontakten men det hjälpte inget.

Efter att ha läst lite på olika sidor som google gav mej när jag tryckte på din länk olirc, så verkar alla deras problem uppstå när tv också är inkopplad. jag har bara datorn inkopplad på den förstärkaren, och fattar inte hur en jordavskiljare för antennkabel skulle lösa mitt problem?

Permalänk
Medlem

Om du inte har några störningar när du lyssnar genom datorns högtalare utan det inträffar när du kopplar in förstärkaren så kan det vara jordfel men en annan lösning skulle kunna vara att köpa ett externt usbljudkort och koppla in ljud till förstärkaren den vägen men inga garantier då jag inte vet om det funkar eller inte med ditt problem.

Permalänk
Medlem

Jag kan ha förstärkaren inkopplad till datorn och den fungerar utan störningar, men när jag kopplar in strömkabeln till datorn uppstår störningarna. Kan det inte vara något fel med datorns jordning då?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Beror på en jordslinga som fullbordas när man ansluter laptopen till strömuttaget.

I mitt fall beror det på att jag har flera jordpunkter (antenn, laptop och tv) och jag får jordslingor som orsakar detta brum. Jag slipper det genom att dra ur coax-kabeln till DVD. Får även härligt pirrande chassin på mina apparater. Ska lösa detta när nya TV-bänken dyker upp

Har man digital ut kan man köra det och bli av med problemet.

Visa signatur

My arms, your hearse