Permalänk
Medlem

FS Si 1520 högfrekvent ljud

Köpte för snart en månad sen en Fujitsu-Siemens Amilo Si 1520 T7200 ifrån komplett.se.

Direkt när jag satte på den så märkte jag ett mycket störande högfrekvent ljud. Efter felsökning tillsammans med FS support kom vi fram till att om man inaktiverar ljudkortet försvinner missljudet. Observera att ljudet inte kommer ifrån högtalarna utan ifrån det hörnet där man stoppar in el-adaptern. FS konstaterade att det var ett hårdvarufel och dagen efter skickade jag in datorn på service.

Efter en vecka fick jag tillbaks datorn. Powermill, som har hand om FS service, hade inte gjort någonting utan endast konstaterat att datorn fungerar enligt FS specifikationer. Ringde upp FS som sa att det måste ha blivit nått missförstånd ang. felbeskrivningen. Skickade in datorn igen dagen efter. Den här gången skickade jag med en lapp där jag skrev att dem skulle ringa mig om dem inte hittar / åtgärdar något fel på datorn. FS support kunde nämligen inte lägga till det i felbeskrivningen då den endast rymde 120 tecken(!). De närmaste dagarna vakade jag över mitt ärende på nätet flera ggr om dagen. Till sist dök det upp precis samma sak som sist "Ingen åtgärd, fungerar enligt FS specifikationer". Ingen ringde heller så jag skyndade mig att ringa upp dem innan dem hann skicka tillbaks datorn.
Jag förklarade vart ljudet kom ifrån och sa att min Lifebook S7020 samt en Lifebook S7110 inte hade samma problem. Enligt han på powermill så är ljudet trots det normalt. "Alla deras Si1520 låter ungefär sådär och därför är det normalt på den modellen, även om det inte borde låta så.” Ungefär som att bara för att jag har köpt en Amilo som "bara" kosta 13 000 så får jag räkna med att den låter mer och har sämre komponenter än en Lifebook.

Hur som helst pratade jag med FS support igen och killen där saknar jag ord för... Han sa att FS har inget med det att göra, jag ska prata med powermill. Powermill å andra sidan säger att det enligt FS specifikationer ska låta sådär. Så jag kom ingen vart med FS och när jag bad om att få prata med någon annan så var jag tvungen att ringa upp igen o sitta 40 min i kö för han kunde inte koppla mig.

Orkade inte mer så jag kontaktade komplett och dem tyckte det hela lät lite smått otroligt. Dem tog över hela ärendet iaf och till slut så ringde dem upp mig och sa att FS skulle se över kommunikationen med powermill för det hade blivit något "kommunikationsproblem" tydligen.

Efter ytterligare någon vecka så fick jag tillbaks datorn. Ljudet var borta bara för att ha ersatts av ett lägre men lika irriterande högfrekvent ljud. *suck*

Felsökte lite och kom fram till att nu måste man inaktivera både ljudkortet och modemet för att ljudet ska försvinna.

Det blev en lång historia det här, men för att runda av det hela så vill jag ge ett stort beröm till komplett för en mycket bra kundservice! Väldigt trevliga och hjälpsamma.

Sen undrar jag om fler som har köpt den här modellen upplever samma problem som mig? Om det verkligen är så som powermill säger att "alla låter sådär"? Funderar nämligen starkt på att lämna tillbaks datorn då jag inte står ut med oljudet.

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

får samma ljud om jag stänger av mitt Wlan. alltså trycker på knappen uppe i höger hörn.
Stör mig inte så mycket, då jag har alltid wlanet igång.

Permalänk
Medlem

Man ska väl inte behöva acceptera något oljud från sin nyköpta dator? Kan de inte åtgärda problemet, häv köpet och köp en annan dator. Det hade jag gjort.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Har en Si 1520, T2400 inköpt i April 2006 också den från komplett. Enda gången det kan uppkomma lågt högfrekvent missljud på den är vid batteridrift och det löses lätt med att man vickar lite på batteriet. Ljudet kommer då också från övre högra hörnet.

Testade att inaktivera/aktivera WLAN, modem och ljudkort men kan inte återskapa ditt problem.

Tycker det är dåligt av FS/Powermill att dom inte byter ut datorn. Kan inte tänka mig att missljud är "normalt".

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Medlem

Jag har testat ungefär allt som går att testa. Jag har kört den med / utan batteri samt med / utan el-adapter. Inaktiverat / aktiverat wlan och bluetooth. Installerat om hela datorn med recoveryskivan, testat senaste drivrutinerna osv. Den låter inte i bios eller när datorn startar, utan det är när den kommer in i windows som den börjar låta. Alltså när den laddar drivrutinerna och aktiverar ljudkortet samt modemet.

Jag kommer att skicka tillbaks datorn på måndag, men vet inte vad jag ska göra sen. Antingen testa med en ny likadan, eller också testa en helt annan dator ifrån en annan tillverkare. Tycker det är svårt att hitta någon likvärdig till ungefär samma pris dock.

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

Hmm jag har inga problem som helst med högfrekvent ljud på min SI1520, jag har den vanliga core duon. Men däremot på min Dell XPS M170 har jag högfrekvent ljud när jag speciellt surfar på webben.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är en spole...

Permalänk
Hedersmedlem

Stavfel i topic fixat på begäran.

Permalänk
Medlem

GAPa ---> Tack!

Jag har läst att problemet kan vara relaterat med c2d. Finns det någon som har en Si1520 med en Core2Duo processor?

Visa signatur

// Aloha

Permalänk

Är lite sugen på en 5120 med core 2 duo, men efter att ha läst det här blir man ju lite skeptisk. Hoppas du följer upp med hur det gick.

Permalänk

Jag har en Si1520 med en c2d-processor. Jag får ett liknande ljud när jag stänger av bluetooth-modulen (Så använder jag wlan-knappen uppe till höger eller FN + Esc så låter det). Ljudet finns där tills man sätter på bluetooth-modulen igen, eller om man låter processorn arbeta lite.

Även jag har skickat in datorn till powermill ett par gånger. Första gången bytte de moderkort. När jag fick tillbaka den så var det fortfarande samma fel, plus att vänteläget inte fungerade längre. Skickade in den på nytt och de fixade vänteläges-buggen. Missljudet gjorde de inget åt för datorn "fungerar enligt FSCs specifikation".

Vad gör man?

Permalänk
Medlem

OrkaLetaNick ---> Tack så mycket för att du tog dig tid och svara! Det var precis vad jag ville få bekräftat. Har testat lite och det är precis samma fel som jag har. Installerade om windows igen och då försvann ljudet men så fort jag inaktiverar bluetoothmodulen så kommer ljudet tillbaks.

Fast jag har även ett till ljud som jag har lyckats få bort om jag först inaktiverar modemet, sedan ljudkortet och sedan aktiverar ljudkortet igen men låter modemet fortsätta vara inaktiverat. Detta ljud är inte lika irriterande som "bluetoothljudet" men väldigt likt det.

Jag klarar mig utan modemet, det kan man aktivera dem få gånger som man kan tänkas behöva det och bluetooth går väl också ha som det är. Men det känns ändå inte bra. :-/ Får fundera tills imorgon helt enkelt. Märkligt att Fujitsu-Siemens inte uppmärksammar problemet och rättar till det. Nu vet jag iaf att jag inte är ensam.

Visa signatur

// Aloha

Permalänk
Medlem

har en oxå en c2duo. Men känns som om det kvittar. varför stänger man av blåtanden???så mycket batteri tar den inte.
Visst på flyg och sånt måste man stänga av den, men där lär du ändå inte höra pipet ifrån datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxpower
har en oxå en c2duo. Men känns som om det kvittar. varför stänger man av blåtanden???så mycket batteri tar den inte.
Visst på flyg och sånt måste man stänga av den, men där lär du ändå inte höra pipet ifrån datorn.

Köper man en ny dator så vill man naturligtvis inte ha defekter redan från början.

Permalänk
Medlem

jo men det högfrekventa ljudet uppkommer väl när c2duo går ner i ett visst strömspar läge?

Permalänk

Nej? För min del kommer det alltid så fort bluetooth stängs av. Strömsparläge eller ej.

/r Och det hade väl inte spelar någon roll? Missljud hör inte hemma på en helt ny dator!

Permalänk
Medlem

Jag har också ett hökfrekvent ljud från min Si1520, störande när det är helt tyst, då man hör det tydligt.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk

Hej, lånar tråden lite.

Hur är Si1520 i övrigt? Skärmen? Värmen? osv. Någon som orkar ge mig en liten minirecension. Står och väger mellan den och en Lenovo 3000 v100.

Permalänk
Medlem

Si 1520 är väldigt trevlig. Datorn har bra prestanda, snabb processor, stor hårddisk och den låter väldigt lite. Skärmen är bra, men inte mer än så. Med den digitala skärm-utgången samt prestandan och vikten blev det ett enkelt val.

Datorerna är utrustade med olika prestanda, jag föredrar denna:
Processor: Intel C2D 1,66 T5500
Minne: Samsung 1024MB DDR2 533MH-z X2 = 2048MB DC
Hårddisk: WD 120GB S-ATA
DVD-R/RW: Philips

Jag ska nog sälja min Amilo nu, då jag har köpt en stationär och inte använder den bärbara.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har en FS 1520, 1.83GHz c2d, är supernöjd med den. Inga störiga ljud eller så. Den kan bli lite varm där hårddisken sitter, men det är ju inte FS fel :P, får smälla i en flashdisk så ordnas ju det

Jag anser att datorn är tyst, fläkten låter inte störigt de få gånger den går igång.

Den har grym prestanda, inte grafikmässigt då, men jag köppte inte den för att spela på heller. Det enda jag ska göra med datorn är att stoppa in 2x1GB ram istället för de 2x512 jag har nu, blir roligare att köra vm-ware då

Jag tycker att skärmen är bra, blir lätt skitig..men det beror kanske mer på att folk inte kan ge fan i att peta på den

mina plus och minus:

+liten
+lätt
+grym prestanda
+bra skärm (beror ju på om man gillar blank skärm eller inte)
+hyffsad batteritid, ligger runt 4 timmar vid skrift osv om man drar ner på ljusstyrkan.
+stor bra disk, WD 120GB 5400rpm

-fn-knappen sitter där ctrl knappen ska sitta på vänster sida (tyckte att det var sjukt störigt i början).
-bara en usb-ingång på baksidan, skulle viljat ha fler placerade där. (sitter 2 på höger sida och en på vänster).

det var allt för mig

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk

hur är ljuststyrkan på skärmen?

Permalänk
Medlem

det var ju en rätt svår fråga..jag tycker att den är mycket bra. man kan ändra styrkan i nio steg och någon av dem bör passa

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem

någon som har den med "senaste" speces?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331527&view=detailed

är intresserad av en sådan iaf! finns det någon ÅF som man kan kolla och testa den skarpt innan köp?

Visa signatur

markus