FS Si 1520 högfrekvent ljud
Köpte för snart en månad sen en Fujitsu-Siemens Amilo Si 1520 T7200 ifrån komplett.se.
Direkt när jag satte på den så märkte jag ett mycket störande högfrekvent ljud. Efter felsökning tillsammans med FS support kom vi fram till att om man inaktiverar ljudkortet försvinner missljudet. Observera att ljudet inte kommer ifrån högtalarna utan ifrån det hörnet där man stoppar in el-adaptern. FS konstaterade att det var ett hårdvarufel och dagen efter skickade jag in datorn på service.
Efter en vecka fick jag tillbaks datorn. Powermill, som har hand om FS service, hade inte gjort någonting utan endast konstaterat att datorn fungerar enligt FS specifikationer. Ringde upp FS som sa att det måste ha blivit nått missförstånd ang. felbeskrivningen. Skickade in datorn igen dagen efter. Den här gången skickade jag med en lapp där jag skrev att dem skulle ringa mig om dem inte hittar / åtgärdar något fel på datorn. FS support kunde nämligen inte lägga till det i felbeskrivningen då den endast rymde 120 tecken(!). De närmaste dagarna vakade jag över mitt ärende på nätet flera ggr om dagen. Till sist dök det upp precis samma sak som sist "Ingen åtgärd, fungerar enligt FS specifikationer". Ingen ringde heller så jag skyndade mig att ringa upp dem innan dem hann skicka tillbaks datorn.
Jag förklarade vart ljudet kom ifrån och sa att min Lifebook S7020 samt en Lifebook S7110 inte hade samma problem. Enligt han på powermill så är ljudet trots det normalt. "Alla deras Si1520 låter ungefär sådär och därför är det normalt på den modellen, även om det inte borde låta så.” Ungefär som att bara för att jag har köpt en Amilo som "bara" kosta 13 000 så får jag räkna med att den låter mer och har sämre komponenter än en Lifebook.
Hur som helst pratade jag med FS support igen och killen där saknar jag ord för... Han sa att FS har inget med det att göra, jag ska prata med powermill. Powermill å andra sidan säger att det enligt FS specifikationer ska låta sådär. Så jag kom ingen vart med FS och när jag bad om att få prata med någon annan så var jag tvungen att ringa upp igen o sitta 40 min i kö för han kunde inte koppla mig.
Orkade inte mer så jag kontaktade komplett och dem tyckte det hela lät lite smått otroligt. Dem tog över hela ärendet iaf och till slut så ringde dem upp mig och sa att FS skulle se över kommunikationen med powermill för det hade blivit något "kommunikationsproblem" tydligen.
Efter ytterligare någon vecka så fick jag tillbaks datorn. Ljudet var borta bara för att ha ersatts av ett lägre men lika irriterande högfrekvent ljud. *suck*
Felsökte lite och kom fram till att nu måste man inaktivera både ljudkortet och modemet för att ljudet ska försvinna.
Det blev en lång historia det här, men för att runda av det hela så vill jag ge ett stort beröm till komplett för en mycket bra kundservice! Väldigt trevliga och hjälpsamma.
Sen undrar jag om fler som har köpt den här modellen upplever samma problem som mig? Om det verkligen är så som powermill säger att "alla låter sådär"? Funderar nämligen starkt på att lämna tillbaks datorn då jag inte står ut med oljudet.
// Aloha