Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ni som gnäller om att hårddisken används så mycket, tror ni att det är att det verkligen swappar så mycket eller är det superfetch som laddar in massa från hårddisken? Det senare känns ju som om det är rätt om man har mycket ram-minne. Vista använder alltså ram-minne mycket bättre än XP eftersom det laddar in saker i förväg i diskcachen.
Jag tror Vista kommer få obefogad kritik för att många tror att det swappar ut ram-minne när det egentligen prefetch:ar in saker som kan komma att användas.

Edit: Bra med ett klargörande av ReadyBoost. Det skulle alltså inte agera RAM-minne utan diskcache. Det förklarar en del.
Jag testade det i beta2, men inte riktigt testa utan bara skapade en "readyboost-fil" (eller vad det ska kallas) på usb-minnet. Använde det inte något mycket innan jag stängde av det.

Att den inte swappar med hårddisken tar jag för givet.
Något gör Vista med disken. Är det superfetch, så är det lugnt då vet man vad det är. Kanske t.om Defender som scannar vid varje uppstart?

Bara jag vet var det är, så är det lugnt.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qramohn
Att den inte swappar med hårddisken tar jag för givet.
Något gör Vista med disken. Är det superfetch, så är det lugnt då vet man vad det är. Kanske t.om Defender som scannar vid varje uppstart?

Bara jag vet var det är, så är det lugnt.

Är det inte indexeringen då, som redan föreslagits tidigare i tråden?
Det ska ju inte stjäla prestanda iaf:

Citat:

Windows Vista features prioritized I/O which will allow developers to set application I/O priorities for read/write disk operations, similar to how currently application processes/threads can be assigned CPU priorities.
I/O has been enhanced with I/O asynchronous cancellation and I/O scheduling based on thread priority. Background applications running in low priority I/O do not disturb foreground applications.
Applications like Windows Defender, Automatic Disk Defragmenter and Windows Desktop Search (during indexing) already use this feature. Windows Media Player 11 also supports this technology to offer glitch-free multimedia playback.

Permalänk
Medlem

Jepp. Troligtvis. Ska stänga av indexeringen på disken och testa. Tack.

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Medlem

Även med indexeringstjänsten inaktiverad rasslar det en del i disken ändå.

Tycker också att Vista använder ganska mycket minne vid idle med inga program igång. XP ligger på ca 200 MB använt totalt medans Vista ligger på drygt 600 MB. Nån som vet vad det är som Visa plockar in i minnet när inga program är i gång?

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Synd att inte Supcom fungerar Såg motivet till DVD-fodralet för supcom i Storbritanien. Det hade märkningen "Games for windows" eller vad det hette, vilket tydligen såklart kräver att spela ska fungera i Vista 32- och 64-bitars (men spelet själv behöver inte vara 64-bitars). Så det lär fungera iaf när det kommer ut i handeln. Aldrig roligt när betorna inte fungerar för en själv men alla andra sitter och spelar det Mitt supcom går bra men jag kör inte vista.

SupCom fungerar utmärkt i Vista, nackdelen är den att jag har alla dessa eminenta "connecting"-problem!

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Någon som har fått sitt USB minne att fungera som ReadyBoost i Vista (RTM)?

Jag har ett nytt Kingston 2G minne, som Vista inte tycker är snabbt nog för ReadyBoost... Vet inte om det beror på att jag kör mina diskar i RAID0 och att ett USB minne inte skulle ge någon skillnad överhuvudtaget.

Har inte hittat någon information om vilka minnen som är "Vista ready". Dvs. ReadyBoost kompatibla.

Som jag förstått det så var beta versionerna inte alls så kinkiga utan de flesta minnena fungerade bra.

Länkar om ReadyBoost och hur det fungerar i Vista:
====================================
http://windowsvistablog.com/blogs/windowsvista/archive/2006/1...
http://en.wikipedia.org/wiki/ReadyBoost

Så vet ni något USB minne som fungerar i ReadyBoost?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Medlem

Som sagt angående Vistas minneshantering, när jag kör med 2GB RAM så fyller Vista upp det ganska snabbt. Lämnar typ 10-50MB ledigt. Men sen är det ingen diskaktivitet alls, förrän man går in i Windows Explorer eller nåt: då hör man hur alla diskarna spinner upp

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Om tidigare beta inte var så kinkiga med vilken minnestyp det var kan jag nog hålla med om (vet inte hur det är nu). Minnet jag testade med då var ett sandisk cruzer micro. Det är ju långt ifrån något prestandaminne.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Löste mitt problem. Det var så enkelt som att formatera USB-minnet med NTFS...

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD7 - Intel Core I7 960 @ 4,0Ghz - Corsair H50 - Corsair 6GB 1600MHz - 2x Gigabyte GeForce GTX480 kylda av "Danger Den"-vattenblock, XSPC RX360 radiator, EK-Reservoir Pump Combo DCP 4.0

Permalänk
Hedersmedlem

Jasså?
Har de ändrat. Mitt är fat32.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu finns det en hel drös med olika Vista utgåvor hos Webhallen. Om man nu ska boka vilken är att föredra?

http://www.webhallen.com/list.php?avd=4&konsol=16&genre=2332

EDIT: Lutar åt att det blir Home Premium.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

kan någon svara på om man borde satsa på 64 bitas versionen av vista eller ska man fortsätta köra x89? man ska ju skaffa 46bitas prossesor!

Visa signatur

i5-2300 @ 2.8GHz || 8GB || 1TB HDD || GTX 460 SE @ 750/1500 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iximon
kan någon svara på om man borde satsa på 64 bitas versionen av vista eller ska man fortsätta köra x89? man ska ju skaffa 46bitas prossesor!

Har men en 64bitars processor så kan man lika väl köra op 64 bitars Vista.

*Edit*
Det finns ingen som sitter på nån extra key till RC2 av Vista? Vill gärna testa Vista.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Sjuuukt vad segt att kolla Elms en gång om dagen ;>

Permalänk
Medlem

Skaffar nytt nu till jul och funderar då på att övergå till Vista, eller att pröva 30-day trial till en början iallafall. Men min fråga är ju då:

Jag kommer att ha detta setupet:
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz 2MB(1+1) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Sapphire Radeon X1950PRO

Corsair Value S. PC5300 DDR2 1GB

Jag antar att det kommer att knipa när det gäller minnet, ellerhur?

Så.. det jag tänkte på är väl först och främst att merparten av de program jag använder kommer inte att stödjas i Vista, och skulle det vara som så att man vill "themea" om sitt windows så får man vänta några månader innan man har ett tweak-program, right?

Sen så har jag ju hört det här med spel... och det är väl en av anledningarna till att jag tänkte gå över till vista.. dx10 och allt.. Är det värt att skaffa vista för dx10?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Skaffar nytt nu till jul och funderar då på att övergå till Vista, eller att pröva 30-day trial till en början iallafall. Men min fråga är ju då:

Jag antar att det kommer att knipa när det gäller minnet, ellerhur?

Sen så har jag ju hört det här med spel... och det är väl en av anledningarna till att jag tänkte gå över till vista.. dx10 och allt.. Är det värt att skaffa vista för dx10?

- Det finns ingen trialversion. Möjligen kan det komma en under nästa år.

- 1 GB är knappast optimalt, men det funkar. Dubbla mängden lär göra stor skillnad, speciellt i spel.

- Jag skulle säga nej. Knappast från start i januari alla fall, hur det blir längre fram återstår att se.

Permalänk
Medlem

tackar kanel ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Sjuuukt vad segt att kolla Elms en gång om dagen ;>

Tycker att det borde dyka upp snart
Men vi kanske inte får se Vista förrän i januari.

Permalänk
Medlem

Vista Business edition har börjat dyka upp på vissa msdnaa sajter...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Var någonstans? Sverige?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Några Amerikanska msdnaa-siter har fått vista och det har tydligen alternativa lösningar i Danmark där de har fått tag på licenser men e-academy inte har lagt upp det än.
http://blogs.msdn.com/henrikwh/archive/2006/12/07/adgang-til-...

Permalänk
Medlem

När jag ska instalera Windows Vista funkar det fint i början, den kopierar filerna och sedan börjar den packa upp dem, och kommer till 27 %. Där startar datorn om som den ska men sedan när den börjar igen så funkar det inte, den kan inte packa upp mer och det kommmer ett felmeddelande:

Windows cannot install required files. Network problems may be preventing windows from accessing the file. Make sure the computor is connected to the network and restart the installation. Error code: 0x80070005.

Jag har testat både med och utan internet. En sak som jag tänkt på är att jag försöker instalera vista på en hårddisk som sitter på ett kontrollerkort. Men det kan också vara det att skivan är skadad. Vad tror ni?

Prolle: Intel Core 2 Duo 6400
Moderkort: Ecs P965-A
Grafikkort: GeForce 7600 GT OC
Hårddisk 1: Sata 80 GB
Hårddisk 2: Ide 200 GB (den här hårddisken)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Väntar på att min högskola ska lägga ut vista på msdn /:

Fan vad sne jag blir när jag läser att 64-bitars stödet inte är bättre än 32. Det borde ju vara tvärt om ffs. De som inte skaffat 64-bitars cpu kan ju fortsätta med xp...

Hur är det med stöd för flera kärnnor då? I xp jobbar ju typ inte cpun med mer än 50%/kärna. Blir det annorlunda i vista? Blir det bättre prestanda med en dualcore?
Jag hoppas på detta för jag skall snart inhandla laptop och då har jag den uppfattningen att det är bättre att köpa 2gb minne än den dyraste cpun.
Man borde kunna köpa den allra billigaste dual core..(då man inte ska lira spel)
Stämmer det? Annars har dom inte kommit någonvart ffs...

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga något definitivt om Vistas prestanda innan alla officiella drivrutiner från diverse hårdvarutillverkare börjar läggas ut på deras siter efter den 30/1-2007. Det är mycket hysch-hysch just nu, företträdare från Microsoft säger att det är 3e-part som håller tillbaka och 3e-part säger att de inte får lägga ut drivrutiner som kan innehålla hemliga Microsoft dller.

En propp kommer iaf att går ur någon gång nu i December, när Microsoft släpper det första DirectX10 SDK fritt för utvecklare. Då måste de ju ha _något_ att jobba med, och det bör inte prestera uselt.

Vista älskar minne, fungerar väldigt smooth med 2gb. 1GB är hämmande. Vista verkar inte ha några problem med dual-core, det flyter märkbart smidigare än XP med en dual-core och man behöver _inte_ installera några dual-core drivrutiner. Det är möjligt att det går att krama ur än mer prestanda när officiella sådana släpps, men det fungerar alldeles utmärkt med de inbyggda.

Nu har jag iaf fått igång den vanliga 2D-accelerationen med Geforce 8800GTS så att jag slipper köra standard-VGA(använder XP-drivare 97.28). Nu rör sig alla fönster och menyer som i XP(den upptäckte framebuffern på 640MB, i standard-VGA körs 8800 på någon slags nödframebuffer på 16MB -- exakt vad ett gammalt Riva TNT hade!). Aero och 3D är no-go än så länge med 8800.

När jag köper Vista är det sannolikt att jag kommer att köra 64-bitars, för jag är verkligt imponerad av hur stabilt Debian 64 känns. Men just nu kör jag 32-bitars, eftersom det bristande drivrutinsstödet är något mindre påträngande där och man kan ofta lyckas med XP-drivare i det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Angående Vista RTM på MSDN:AA. Det har inte kommit på Uppsalas ännu men Microsoft var här (UPV i Valencia) och hade lite tekniska demonstrationer idag. Efteråt frågade jag om någon visste något om det, en av killarna var administratör för det på det universitet han jobbade på. Det var tydligen något strul med licensnycklarna men inom några dagar trodde han det skulle komma. Som det lät.
Det säger ju oss inte så mycket om exakt när men det låter ju som vi kommer få det definitivt före sista januari när privatversionen släpps osv.
Bara att fortsätta hålla utkik.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det kan gärna få komma väldigt snart för jag gissar att de lokala msdnaa administratörerna inte har så stor aktivitet under jullovet och det är då jag vill installera vista.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken på Vista så jag gjorde så att jag installerade det. Dock så får jag ingen bild när jag kollar på film i VLC. Någon med liknande problem?

Permalänk
Medlem

VLC fungerar inte i Vista, alls, Mediaplayer Classic+ffdshow+AC3 fungerar dock utmärkt. Rekommenderas.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
VLC fungerar inte i Vista, alls, Mediaplayer Classic+ffdshow+AC3 fungerar dock utmärkt. Rekommenderas.

edit: VLC fungerar inte speciellt bra i RTM, eller rättare sagt inte bra alls, med helsvart bild när jag tittar på dvd och då tröttnade jag och avinstallerade vlc.

Visa signatur

| Errare humanum est |