Permalänk
Medlem

Skumt problem med ADSL (Telia)

Kan någon ge bra förklaring till ett problem jag har med ADSL från Telia. Har nämnt problemet till Telia flera gånger men aldrig fått något svar.

Problemet:
Uppgraderade till 8 Mbit i torsdags förra veckan, inkoppling vid 10:30 och det fungerade kanon fram tills kl 15:00 ca. Då började D-Link modemet att tappa synken några gånger i timmen, för att senare tappa synken allt oftare under kvällen.

Nästa dag, fredag, tappar routern ej synk någon gång alls innan kl 14:30, först då började routern tappa synken, som blev värre under kvällen. Samma sak fortsatte under lördagen och söndagen, dock så börjar routern tappa synken någon timma tidigare.

Kommer vi till igår och då fungerade det klockrent fram tills runt kl 14-14.30, inga problem. Senare under dagen tappade den synken ganska ofta, förutom vid 3 tillfällen då synken höll i ca 40-50 minuter varje gång. Detta fortsatte även idag.

Spelar ingen roll om hur belastad linan är under dagen, den tappar inte synken. Testat allt laddat ner en massa varje dag utan att den tappar synken, men efter 14-tiden tappar den synken oavsett om linan används eller ej.

Har provat med all utrustning jag har tillgänglig, D-Link DSL G-604T, Zyxel Prestige 660HW-61 S, Zyxel Prestige 660-D1 Triple Play (Silvermodemet), Alcatel Speed Touch Home. Felet finns på samtliga routrar/modem, dock så är modemen (Alcatel & silvermodemet) bättre på att hålla synken än routrarna (D-Linken var värst med nedkoppling var 20 sek).

Fick ett SMS från Telia tidigare idag som sa att felet var avhjälpt, knappast skulle jag säga.

Så...

Vad kan det vara för fel som först dyker upp vid 14-tiden?

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Avstängd

Re: Skumt problem med ADSL (Telia)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Kan någon ge bra förklaring till ett problem jag har med ADSL från Telia. Har nämnt problemet till Telia flera gånger men aldrig fått något svar.

Problemet:
Uppgraderade till 8 Mbit i torsdags förra veckan, inkoppling vid 10:30 och det fungerade kanon fram tills kl 15:00 ca. Då började D-Link modemet att tappa synken några gånger i timmen, för att senare tappa synken allt oftare under kvällen.

Nästa dag, fredag, tappar routern ej synk någon gång alls innan kl 14:30, först då började routern tappa synken, som blev värre under kvällen. Samma sak fortsatte under lördagen och söndagen, dock så börjar routern tappa synken någon timma tidigare.

Kommer vi till igår och då fungerade det klockrent fram tills runt kl 14-14.30, inga problem. Senare under dagen tappade den synken ganska ofta, förutom vid 3 tillfällen då synken höll i ca 40-50 minuter varje gång. Detta fortsatte även idag.

Spelar ingen roll om hur belastad linan är under dagen, den tappar inte synken. Testat allt laddat ner en massa varje dag utan att den tappar synken, men efter 14-tiden tappar den synken oavsett om linan används eller ej.

Har provat med all utrustning jag har tillgänglig, D-Link DSL G-604T, Zyxel Prestige 660HW-61 S, Zyxel Prestige 660-D1 Triple Play (Silvermodemet), Alcatel Speed Touch Home. Felet finns på samtliga routrar/modem, dock så är modemen (Alcatel & silvermodemet) bättre på att hålla synken än routrarna (D-Linken var värst med nedkoppling var 20 sek).

Fick ett SMS från Telia tidigare idag som sa att felet var avhjälpt, knappast skulle jag säga.

Så...

Vad kan det vara för fel som först dyker upp vid 14-tiden?

Det låter ju nästan som att du har nån programvara i datorn som drar igång runt 14.00-14.30 snåret som går i bakgrundenoch strular till din anslutning men det är väl inte så vanligt?

Vad kör du med för virusprogram o brandvägg,om du nu inte bara kör med din/dina routrars inbyggda hårdvarubrandvägg/väggar som jag själv kör med:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om det sitter någon dator inkopplad eller inte. Den tappar synken ändå.

Enligt loggen i routern tappade den synken 14:14, 14:30, 14:36, 14:43, 14:47 och 15:09. Ser ut sådär varje dag. Tappar aldrig synken innan kl 14-15, men efter det blir det allt oftare.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Ser ut som om det helt enkelt skulle kunna vara dygnsberoende vilket kan tyda på värme/fukt förändringar tex.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Re: Skumt problem med ADSL (Telia)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Kan någon ge bra förklaring till ett problem jag har med ADSL från Telia. Har nämnt problemet till Telia flera gånger men aldrig fått något svar.

Problemet:
Uppgraderade till 8 Mbit i torsdags förra veckan, inkoppling vid 10:30 och det fungerade kanon fram tills kl 15:00 ca. Då började D-Link modemet att tappa synken några gånger i timmen, för att senare tappa synken allt oftare under kvällen.

Nästa dag, fredag, tappar routern ej synk någon gång alls innan kl 14:30, först då började routern tappa synken, som blev värre under kvällen. Samma sak fortsatte under lördagen och söndagen, dock så börjar routern tappa synken någon timma tidigare.

Kommer vi till igår och då fungerade det klockrent fram tills runt kl 14-14.30, inga problem. Senare under dagen tappade den synken ganska ofta, förutom vid 3 tillfällen då synken höll i ca 40-50 minuter varje gång. Detta fortsatte även idag.

Spelar ingen roll om hur belastad linan är under dagen, den tappar inte synken. Testat allt laddat ner en massa varje dag utan att den tappar synken, men efter 14-tiden tappar den synken oavsett om linan används eller ej.

Har provat med all utrustning jag har tillgänglig, D-Link DSL G-604T, Zyxel Prestige 660HW-61 S, Zyxel Prestige 660-D1 Triple Play (Silvermodemet), Alcatel Speed Touch Home. Felet finns på samtliga routrar/modem, dock så är modemen (Alcatel & silvermodemet) bättre på att hålla synken än routrarna (D-Linken var värst med nedkoppling var 20 sek).

Fick ett SMS från Telia tidigare idag som sa att felet var avhjälpt, knappast skulle jag säga.

Så...

Vad kan det vara för fel som först dyker upp vid 14-tiden?

jag vet till 98% vad som är fel. det fel du beskriver brukar nästan alltid vara fel hos någon annan kund det beror på att någon som ligger i samma kabel slår på sin tjänst (vanligtvis adsl privatkund) 14.00-14.30
han har fel (oftast inne hos sej) på sitt par. ligger era par varandra i kabeln så stör han ut ditt adsl, han kan störa ut en massa abonenter. är det då en gammal blykabel så blir det ju lite kännsligare.
varför det kommer på en viss tid brukar bero på att det brusar i hans telefon så han har det avstängt när han inte surfar/spelar.

det är min teori/erfarenhet om det hela

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Avstängd

Om vi diskuterar lite olika orsaker så får jag nog luta lite åt mats42 inlägg,det kan nog oxå vara relevant i ditt fall:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Du kan be Telia testa lägga in en annan profil till dig och se om det hjälper. Om du har ett ADSL2 modem och en station för det borde de kunna ge dig en annan profil utan att du skulle behöva tappa bandbredd. Men vi lever sällan i en utopi så du kanske tappar lite men oftast så brukar vi kunder gilla tjänster som fungerar lite i alla fall.

Permalänk
Medlem

En annan sak som kan störa ut bredband(modem) är om tex energilampor i modemets närhet slår igång.

Permalänk

trådlösatelefoner har en tendens till att jävlas med adsl'et testa att byta uttag blev bättre när jag gjorde de men ändå inte till max men en klar ökning med 30-50% kanske

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fick ännu ett SMS idag, som återigen sade att felet var avhjälpt... eller inte. Höll synken ca 1½ timme längre.

Telia gjorde sin felsökning under förmiddagen när det inte finns några fel, och trodde sig ha löst problemet. Börjar bli lite trött på dem.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Är det inte samma problem som för andra med telia som det stod om en tråd förut? Var ju inte så länge sedan. Lär vara lätt att hitta. Skedde efter uppdateringen tydligen. Någon inkompabilitet tydligen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har exakt likdana problem, dock tappar jag inte synk lika ofta. Ibland kan det ske regelbundet en gång i timman och ibland när som helst, helskumt. Har Telia 8Mbit adsl. Började efter att Telia började använda sig av Annex M.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Det skulle vara intressant att veta i vilken områdestyp DA's anslutning finns.
Är det i ett villa-, ett innerstads-, ett affärs- eller ett industriområde?

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Bor i ett villaområde, byggt på 60-talet. Kopparn som ligger i backen är väl från den tiden typ.

...och återigen fungerar Internet felfritt under morgonen/dagen. För väl se vad Telia gör idag, om de gör något.

En fråga:
Vad bör avståndet till telestationen vara med en synkhastighet på runt 7.5 Mbit och med ca 6.5 Mbit över TCP ner?

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk

I ett villaområde sker väl knappast några dramatiska, dagligen återkommande,
tekniska händelser.
Dagligen? Även lör/söndag? Har du knackat dörr i grannskapet? Är det en yttre faktor som orsakar störningen kan du knappast vara ensam om den.

En kollega kommenterade med: 'Många ungdomar kommer hem från skolan eller vaknar till liv vid den aktuella tiden och drar igång datorna med spel och tunga nerladdningar varvid det kanske snart 50-åriga trådsystemet överbelastas.'

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

DA du har samma sync som mig och jag ligger på 5600 meter. Dock har jag ju bara en två Mbit lina iom att det är över de magiska 5500

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
I ett villaområde sker väl knappast några dramatiska, dagligen återkommande,
tekniska händelser.
Dagligen? Även lör/söndag? Har du knackat dörr i grannskapet? Är det en yttre faktor som orsakar störningen kan du knappast vara ensam om den.

En kollega kommenterade med: 'Många ungdomar kommer hem från skolan eller vaknar till liv vid den aktuella tiden och drar igång datorna med spel och tunga nerladdningar varvid det kanske snart 50-åriga trådsystemet överbelastas.'

om han tappar synk så spelar belastningen ingen roll, modemet har den synkhastighet det fick när det statades & synkadeupp
därimot som jag sa tidigare så kan det vara någon som slårpå sitt modem

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Ännu en dag med samma problem, dock så tappar den inte synken lika ofta. Har nu hållt synken sedan 21:13, undrar varför...

Har inte hört något från Telia alls, skulle vara bra att veta om de kan lokalisera var felet finns.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Tappar sync här med men endast i samband med uppgradering av linan.
Började när jag uppgraderade från 0.5mb till 8Mb och nu från 8mb till 23/2.5Mb.
Samma sak varje uppgradering, tappar sync dom 2 första veckorna allt som oftast för att sen stabiliseras och inte tappa den alls....?!?!
Kanske nån grej i station eller hos telia som behöver syncas in innan allt börjar flyta på som det ska?
Och telia säger samma sak som åt trådskaparen = "felet fixat" via sms fast det inte är det
Men nu funkar det hur bra som helst, inga problem alls med att dsl tappar sync.

Här nedan ser ni min logg över tappad sync sen senaste uppgradering (loggat när jag eller tjejen varit framför maskinen och sett den tappa sync, det kan alltså ha inträffat fler gånger än loggen) =

Felanmält 10 november kl 19:30

10 november

18:20 - 18:30 3 gånger nedkopplad
18:35
18:37
18:41 - 19:40 en massa gånger

11november
02:36 - 02:50 3 gånger
12:57
13:17
13:18
13:32
13:53
13:57
13:59
14:05
14:16
14:39
14:44
14:49
20:23
20:31
20:47

12 november
15:05
15:01

13 november
19:31
19:33
19:34

14 november
15:02
15:05

15 november
22:00 telefon och internet la ner för nån sekund

17 november
02:21
02:29
02:31
02:32

5 december
23:56

Permalänk
Medlem

Mitt kopplade ner ett par gånger vid 16 tiden igår och sedan dess har linan vart stabil, dock var jag inte hemma hela kvällen igår. Återkommer med rapport från idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Är det här samma problem som beskrivs i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... ? Låter onekligen väldigt lika.

Permalänk

Wishie's länk visar att Stikkan inte var ensam om problemet.

Jag frågade DA tidigare om han var ensam om problemet eller om andra i grannskapet även drogs med det. Är han ensam i villaområdet om störningarna, finns säkert orsaken till dem innanför hans väggar.

Logiskt ?

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Tror jag är den enda som har denna hastigheten, alla andra sitter på .25 Mbit-2 Mbit. Har inte hört om någon annan som har detta problemet i närheten, en annan på gatan har ADSL från BBB, han har inte haft några problem vad jag vet sedan han skaffade det.

Kan nämna att jag har haft många problem med Internet och Telefon sedan början av 2005 ungefär. Senast i Augusti så var jag utan telefon i över en vecka (ADSL fungerade dock utan problem).

Har också fått veta att jag är inkopplad mot en riktigt gammal (del) av en telefonstation, och Telia kunde inte göra något åt det såvida jag inte sade upp abbonemanget och skaffade ett nytt. Har inte känt för att göra detta då det funkade ganska (nåja) bra innan uppgradering till 8 Mbit.

Har inte fått mycket intresse från Telias support för att lösa detta problemet, har dock fått kontakt med några tekiner via Telias ADSL diskutionsgrupp som ska kolla lite mer om detta.

Problemen har nu börjat igen, för se hur ofta den tappar uppkopplingen idag.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
Tror jag är den enda som har denna hastigheten, alla andra sitter på .25 Mbit-2 Mbit. Har inte hört om någon annan som har detta problemet i närheten, en annan på gatan har ADSL från BBB, han har inte haft några problem vad jag vet sedan han skaffade det.

Kan nämna att jag har haft många problem med Internet och Telefon sedan början av 2005 ungefär. Senast i Augusti så var jag utan telefon i över en vecka (ADSL fungerade dock utan problem).

Har också fått veta att jag är inkopplad mot en riktigt gammal (del) av en telefonstation, och Telia kunde inte göra något åt det såvida jag inte sade upp abbonemanget och skaffade ett nytt. Har inte känt för att göra detta då det funkade ganska (nåja) bra innan uppgradering till 8 Mbit.

Har inte fått mycket intresse från Telias support för att lösa detta problemet, har dock fått kontakt med några tekiner via Telias ADSL diskutionsgrupp som ska kolla lite mer om detta.

Problemen har nu börjat igen, för se hur ofta den tappar uppkopplingen idag.

Jag har oxå problem med Telia, började i torsdags vid 16,00 tiden. Har samma utrustning som tidigare. Adsl 24, Netgear Router. Har startat om allt funkar en timme eller två i bästa fall, sen tappar jag lina, har testat och felsökt ringt Telia support som vanligt har dom inte några problem. Har nu kopplat direkt i Adsl modemet, så får se nu hur länge jag ska kunna surfa. Har köpt en Netgear router som ligger här, men jag vill ju inte koppla in det om det är Telia som har problem.

-----------------------------------------------------------------
Nu funkar mitt som vanligt, kör på min gamla router, hastigheten är tillbaka, inga nedkopplingar ännu

Visa signatur

[COLOR="blue"]Philips 24", P-180,Cooltek CT 600, ASUS P7P55 D Delux, i5

Permalänk
Medlem

Ännu en dag med samma problem, fortfarande ingen lösning på problemen.

Som förra söndagen så tappar Internet synk ganska tidigt, mellan kl 11 och 12 (vardagar kl 14-16, lördag efter kl 12). Den har tappat synk var 30:e sek under några perioder under dagen för att sedan vara stabil 1-2 timmar innan den tappar synk igen.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Om du får till svars att "felet är nu avhjälpt.. bla bla bla" har dom provat byta port på dig.

Jag tippar på att felet ligger hemma hos dig. Orkar du inte felsöka, boka hem en tekniker.

Annars kan du kolla:

Ta ur alla telefoner ur jacken.
Kolla så jacken inte är paralellkopplade.
Kolla så det inte startar någon typ vatten-pump eller yttebelysning, värmepanna, julgrans etc.
Det är så ju högre hastighet du har på din adsl tjänst ju känsligare blir sjävla tjänsten för felkopplingar. Så har det fungerat med ett felkopplat jack på 2mbit, kommer det troligvis inte fungera med 8Mbit 24mbit osv.
Har du en förlängningssladd mellan filtret och första jacket?
koppla förbi filtret och testa med enbart modemet inkopplat? Funkar det då.
Testa med ett annat modem.

Fungerar det fortfarande inte. Ring till telias support (90200)
Och förklara vad du gjort så skickar de ut en ADSL tekniker som får lösa det, annars skickar dom ut en tele tekniker.

Visa signatur

MacBook 13" - intel 2Ghz - 2GB-ram - 80Gb - OS X.

Permalänk
Medlem

Nu när någon har tagit upp tråden kan jag passa på att uppdatera:

Förra torsdagen (14:e dec) kom en tekniker och gjorde några mätningar samt kopplade in ett nytt jack direkt från kabeln utifrån, problemen fortsatte efter detta.

Dagen efter sänktes hastigheten till 5 Mbit, detta gjorde att den tappade synk mindre, men den gjorde det fortfarande (upp mot 2 ggr/timme), värst var det under natten då den tappade synk ganska mycket.

Väntade till efter helgen och ringde till Telia igen denna gången bytte de till det andra kabelparet som går till huset, de satte också på full hastighet. Klar förbättring mot tidigare, men tappade fortfarande synk allt för ofta.

Dagen efter (tisdags) så bytte de platsen i stationen och kopplades in på Nokiautrustning, i stort sett ingen skillnad mot dagen innan.
Dagen efter flyttades jag till Ericsonutrustning i stället (sista de kunde tänka sig göra nu), och detta hjälpte rejält. Från i onsdags så har den tappat synk 5 gånger totalt tror jag (dock har routern startas om några gånger p.g.a. av att DNS:en i routern slutar att fungera). Routern kunde hålla synken i ca 48 timmar mellan den 21:e och 23:e, tappade synken vid 23:30 båda gångerna.

Vid låsning på 5 Mbit fick jag ut ca 4 Mbit. Vid ingen låsning synkar den mellan 6.8-7.2 Mbit och får ut kring 6-6.5 Mbit, men en lägsta synk på 6.2 Mbit i går kväll (som nu är 7.2 Mbit efter omstart av routern vid DNS problem).

Teknikern(a) trodde att det var kabelproblem, någon del av kabel låg på något konstigt sätt som orsakade störningar. Med bytt kabelpar + ny utrustning som är mindre störningskänslig tycker jag nu att problemet är så fixat som det kommer att bli.

Det tog Telia ca 3 veckor innan de faktiskt gjorde något annat än att sänka hastigheten. När de bytte ut delar tog det endast 3 dagar för att lösa problemet.

Nu när det verkligen fungerar orkar jag inte klaga mer. Blir väl säkert bara mer problem om man fortsätter att klaga.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande problem, tappar synk ett tiotal gånger om dagen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag tappar synk 100gr på en dag ungefär, och jag har telia adsl 8mbit.

Trodde först det var mitt netgear wlan som paja allting men nu vet jag att det är modemet...

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!