Permalänk
Medlem

Olika 7950GT (köpråd)

Tjo.

Ska införskaffa nytt graffekort till min e6300 på ett p5b.

Har kikat lite på dessa 2 alternativ:

Ett 512MB asus från dustin för 2495 plus frakt , kortet har 1.4 ns minnen.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098683

Eller:

Ett 256MB Gainward från komplett för 2395:- plus frakt, kortet har 1.2 ns minnen.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325487

Kan ni ge lite råd om val mellan dessa 2 kort, har aldrig haft PCI-express så jag känner mig en smula grön för tillfället

Eller är det så att det finns nåt annat bra alternativ i samma prisklass?

Det jag prioriterar är såklart prestanda men jag vill också att kortet ska vara så tyst som möjligt.

(har för mig att dustin körde med fri frakt i nån form , nån som är insatt i det?)

edit: hittade svar på min egen fråga om frakten..

»Postförskott
OBS: Leverans sker endast inom Sverige.
Order lagda via webbsidan med ordervärde över 500 kr levereras fraktfritt (postförskottsavgift tillkommer om 49 kr). (dustin).

Så summa sumarum blir dustin billigare. Med typ 1kr

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Avstängd

7900GTX har 1,2 ns minnen, jag tror att du kan klocka 7950GT 1,2 minnen lite högre än 1,4 ns minnen. Men ta 512 MB versionen istället, den är bättre på högre upplösningar och det skiljer sig säkert 5 fps om man klockar båda.

Permalänk
Medlem

Dum Shike

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem

haha, tjenare Artemis poppa in på ircen senare idag imo!

edit: lade in en beställning på asuskortet med 512.. ber till gudarna att det inte väsnas som fan bara

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk

fläkten på mitt gainward låter inget alls typ

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Avstängd

jag är helnöjd med mitt Gainward 7950GT 256mb Golden sample

Permalänk
Medlem

Mitt gainward fungerar klockrent också, rekommenderat!

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Avstängd

Ha det så gött med 7950GT, får min nästnästa vecka :D:D:D!!!

Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett MSI 7950GT med passiv kylning.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326078

Klockat till 620 / 1610 MHz. Träffar 78 C under belastning, inga problem. Har förvisso 120mm fläkt som blåser in i chassit precis bredvid, men den låter inte särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

har också skaffat ett asus GF 7950GT. problemet är att min dator vägrar starta upp, inte ens bioset, när jag kopplar in den. jag har tryckt in extra ström sladden till grafik kortet genom adaptern, använde bara en molex kontakt på den, ska man använda båda? adaptern jag fick med var 2st molex honor i ena änden och grafikkorts änden i andra. har ett 500W psu vilket borde räcka?

Permalänk
Medlem

Om ditt PSU inte har en PCI-Express strömsladd direkt får du använda den där adaptern. Då är det båda anslutningarna som gäller! Bör vara från två olika linor på nätagget. (inte från samma gren av kablaget på nätdelen)