Permalänk
Medlem

Går det att byta chassi? =)

Hej jag har för närvarande ett chassi som låter lite för mkt för min smak... Kan man byta chassi? Vad kan det kosta?

Permalänk
Medlem

Om du ska ha ett hyfsat tyst och snyggt chassi kostar det nog runt 1000-1500 kr, det är inte alls svårt att göra

Permalänk
Medlem

Ta reda på exakt vad det är som låter, chassit i sig lär inte ge ifrån sig ett enda pip. Om man inte räknar med ev. vibrationer som kommer från ex. diskar som fortplantar sig i chassit och ger upphov till ljud.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Avstängd

Ett chassi kan faktist vara krångligt att installera för nybörjare, speciellt om man inte aktar sig för. Har kompisar som råkat bara skruva fast moderplattan i chassit och så fick han spela konsoll istället för dator.

Som sagt kolla vad det är som låter och byt det istället.

Permalänk
Medlem

Om minimala ljud resonansen är av vikt så är tumregeln (notera; tumregeln) följande: Ej ett Aluminium chassi, utan ett stål chassi. Att få ett Aluminium chassi "resonans fritt" är som regel väldigt svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Ta reda på exakt vad det är som låter, chassit i sig lär inte ge ifrån sig ett enda pip. Om man inte räknar med ev. vibrationer som kommer från ex. diskar som fortplantar sig i chassit och ger upphov till ljud.

Brukar vara processorfläkt, grafikkortsfläkt som ger upphov till det mesta av ljudet. Bytte själv chassi först, till p180B och blev lite tystare då mina 80mm fläktar byttes till 120mm men verkligt tyst blev det inte förrän jag bytte fläkten på grafikkortet och processorn.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Speciellt grafikkorts-fläkten låter då den ofta är väldigt liten och snurrar väldigt fort

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Det med aluminiumchassin som låter kan jag bara hålla med om. Har Coolermaster Wavemaster. Trots dämpmattor får jag det inte riktigt tyst. Fast snyggt är det. Skall säljas nu dock då jag lider av oljuden alltför mycket.

Visa signatur
Permalänk

även moderkortsfläkten kan låta en del om det finns

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

kom igen grabbar! ett chassi _kan_ inte låta, det är komponenternas fel om det låter. Häng upp hårddiskarna i gummiband/resår, byt fläktarna mot långsammare och tystare och balansera detta med större kylflänsar. Även nätaggsfläkten går att byta ut relativt riskfritt. Jag har kört med 80mm adda @6v i mitt nätagg länge, och trots att den knappt flyttar någon luft så mår agget bra

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

kyler processor och grafikkort med vatten, hårddiskarna sitter i dämpade lådor i chassit (vibrerar dock) och har passivt kylt nätagg. Har även en 80-120 mm addapter bak så en lågvarvig fläkt men samma prestanda som en högvarvig 80 får plast. Att det låter är inte ända anledningen till att jag vill byta. Lite förnyelse skadar inte. Dock rockar detta chassi på en punkt. Moderkortsplattan går att ta ut så man slipper mecka i lådan. Stort +!!

Visa signatur