Permalänk

edgy+gf6600 vill inte funka

hej hej, har haft detta problemet innan.. vill inte funka me något av dom nya linux distarna jag testat. va e d för fel på mitt grafikkort? när jag instalera dapper kunde jag starta live cdn me "safe graphics mode" men d går inte me edgy. o har testat nya suse me som inte hör vill funka.. så fort x ska startas så blir det bara en massa sträck... kör på em amd64, men har bar testat x86 versioner för det sägs att dom ska funka bäst. d kan väl inte va det som är problemet. jag vet när jag körde dapper så va d "nv" i grafik inställningen i xorg.conf som jag fick ändra till från "nvidia", men d kan jag ju inte göra om ajg inte ens kan starta live skivan nu o instalera det.. ingen som vet ör har samma problem som vet hur man ska göra? e verkligen as trött på xp nu o vill börja gå över mer till ubuntu, men d vill verkligen inte funka. hur irreterande som helst.. har frågat på ubuntu.se forumet men ingen som hade nått svar tydligen så testar här me..

MVH john

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Jag har läst och läst ditt inlägg, men blir verkligen inte klokare av det, kanske pga. den sena timmen.

Vad är din situation?
Har du något linuxsystem installerat? Du nämner att du "inte ens kan starta liveskivan", för att ändra i xorg.conf (?)
Kan du komma in i konsolen i runlevel 3? (Dvs. inget grafiskt, utan bara kommandoprompten) I så fall, vad ger

grep -En '(\(WW|\(EE)' /var/log/Xorg.0.log

?
Vilken driver använder du, nv, nvidia, vesa..?

Help me to help you..

Permalänk
Medlem

tror det ska finnas en annan variant av ubuntu där installern inte använder sig av xorg. kolla på ubuntus hemsida. Sen efter att du installerat det så kan du testa att aktivara det i safe mode och sedan installera nya drivare.

här står det hur du installerar dina drivare. bara klippa och klistra. Obs: bara ubuntu.
http://albertomilone.com/driver_edgy.html

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
Jag har läst och läst ditt inlägg, men blir verkligen inte klokare av det, kanske pga. den sena timmen.

Vad är din situation?
Har du något linuxsystem installerat? Du nämner att du "inte ens kan starta liveskivan", för att ändra i xorg.conf (?)
Kan du komma in i konsolen i runlevel 3? (Dvs. inget grafiskt, utan bara kommandoprompten) I så fall, vad ger

grep -En '(\(WW|\(EE)' /var/log/Xorg.0.log

?
Vilken driver använder du, nv, nvidia, vesa..?

Help me to help you..

ne men asså.. du vet när du startar en ubuntu skiva, så innan du instalerar den så startas ju X innan o sen därigenom får du instalera det på hårdisken.. men när skivan ska logga in i X asså innan jag har instalerat det så blir det bara en massa gröna o rosa streck typ på skärmen.. men jag hör ljud.

så jag antar (vilket som va fel i dapper o resten) att d e grafikkorts inställningen i xorg.conf orginal som cepar me det,

funkade ju att starta dapper me "safe graphics mode" men d funkar inte med edgy.

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

Om du vill slippa X vid installationen kan du tanka ner den skiva som har titeln alternate istället, exempelvis denna.
Förhoppningsvis funkar X sedan efter installationen.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Man kan ju också välja om man vill installera från X eller i konsollen när den bootar från skivan, om jag inte minns fel.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Du kör händelsevis inte med dubbla skärmar?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.