Skandiabanken sätter stopp för Linuxkunder

Permalänk
Medlem

Skandiabanken sätter stopp för Linuxkunder

har ni läst den här artikeln? jaja, idg är skräpjournalistik osv
men ibland lyckas de på någe vis få in en intressant nyhet eller två.

http://www.idg.se/2.1085/1.88326

Citat:

En systemuppgradering på Skandiabanken har lett till att Linuxanvändare inte längre kommer åt bankens internettjänster. Till de existerande Linuxkunderna ger man hårda besked: Byt operativsystem eller byt bank.

tur som attans att jag inte är kund där. en bank mindre
att välja bland när man ska byta.. tack för den!

vad tycker ni?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Fy fasiken, nej, kan bara hålla med om att jag är glad över att inte vara kund där.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Tur man inte är skandiakund.
Jag skulle bytt bank direkt om jag inte kom åt min internetbank.

Använder swedbank och där funkar det i linux, dock visar dom ett meddelande, där det står att dom inte stödjer min webbläsare, som man måste klicka förbi. Är lite störande, men funkar ändå.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag använder SEB. Det funkar perfekt!

Permalänk
Medlem

Inga problem med Nordea och Firefox+Xubuntu!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

Nordea här. Inga problem alls.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Nordea här. Inga problem alls.

Instämmer, det funkar överallt, hursomhelst och det är tillräckligt säkert.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Instämmer, det funkar överallt, hursomhelst och det är tillräckligt säkert.

Så länge man struntar i mailen som deras antifraudavdelning skickar ut.

OT: Nordea funkar fint.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Hur är det att köra Opera under Linux då? Opera kan ju spoofa IE5+

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Skräp. Länsförsäkringar Bank rekommenderas annars. Riktigt snygg, och går som en klocka i de webläsare jag testat. Inkl. Konqueror, Opera och Firefox.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Hur är det att köra Opera under Linux då? Opera kan ju spoofa IE5+

Alla webläsare som kan byta user-agent fungerar.

Så om man använder ett sådant extension till sin linux FF och påstår att den är en IE6 så fungerar det.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

löjligt. men så är det nordea också.

Edit: Efter att ha läst artikeln så står det ju faktiskt att banken funkar ifall man fixar ett plugin som låtsas vara ie så SÅÅ hemskt var det ju inte men onödigt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Nä, fy! Hade jag varit kund där hade jag tagit mina miljoner någonannanstans omedelbart. Östgöta enskilda band FTW!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Om man fixar ett plugin så browsern utger sej för att vara nått annat än den är, så
har man "förlorat" mot banken.
Då tittar de i sina loggar och ser att alla kör ju IE, då utvecklar vi för det.....hemskt, men mycke troligt.

Det känns som det är tid att slå tillbaka med samma mynt.
Alla som kör webserver under nix, fixa nåt som känner av besökaren, är det nått
MS-operativ, så poppa upp en ruta med exempelvis följande innehåll.

Tyvärr min vän, ditt operativsystem är en virushärd, installera valfri Linux, Mac
eller BSD och välkommen tillbaka.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hegobald
Om man fixar ett plugin så browsern utger sej för att vara nått annat än den är, så
har man "förlorat" mot banken.
Då tittar de i sina loggar och ser att alla kör ju IE, då utvecklar vi för det.....hemskt, men mycke troligt.

Det känns som det är tid att slå tillbaka med samma mynt.
Alla som kör webserver under nix, fixa nåt som känner av besökaren, är det nått
MS-operativ, så poppa upp en ruta med exempelvis följande innehåll.

Tyvärr min vän, ditt operativsystem är en virushärd, installera valfri Linux, Mac
eller BSD och välkommen tillbaka.

Vilken skitbra idé!!!!!!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

När gjordes detta? Är kund i Skandiabanken och använder linux, det funkar fortfarande fint här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hegobald
Om man fixar ett plugin så browsern utger sej för att vara nått annat än den är, så
har man "förlorat" mot banken.
Då tittar de i sina loggar och ser att alla kör ju IE, då utvecklar vi för det.....hemskt, men mycke troligt.

Det känns som det är tid att slå tillbaka med samma mynt.
Alla som kör webserver under nix, fixa nåt som känner av besökaren, är det nått
MS-operativ, så poppa upp en ruta med exempelvis följande innehåll.

Tyvärr min vän, ditt operativsystem är en virushärd, installera valfri Linux, Mac
eller BSD och välkommen tillbaka.

Har funnits flera skript för sådant. Ett ex:

http://www.explorerdestroyer.com/

Kör själv "dead serious" på min sida.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Det är väll såhära att de inte kan garantera att den funkar på FF/Linux, så dom väljer att låsa ut helt.

Löjligt somsagt. Själv har man Swebank.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att de tänker muppa inloggningen ännu mer:

Citat:

SkandiaBanken sänder ut ett ark med 50 engångskoder till varje kund som har en PIN-kod. Du använder den första engångskoden vid den första inloggningen och stryker därefter den. Nästa gång du loggar in använder du den andra engångskoden, osv.

Jag överväger att byta bank, även om jag för tillfället inte påverkas av deras ovilja att ha linuxanvändare som kunder.

http://www.skandia.se/hem/?templates/pages/PaperTextPage____2...

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thazzy
http://www.idg.se/2.1085/1.88997

Goda nyheter!
Önskar bara att Skandiabanken kunde gå över till inloggning med dosa istället för certifikat.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem

Förfärligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Har funnits flera skript för sådant. Ett ex:

http://www.explorerdestroyer.com/

Kör själv "dead serious" på min sida.

Alla som försöker tvinga besökaren till att använda viss mjukvara när det inte finns någon tekniskt giltig anledning är idioter, oavsett om det rör sig om banker eller privata sidor som ingen läser. Lämna mitt internet!

On topic, så är jag glad att Skandiabanken tog sitt förnuft till fånga. Det är en vettig bank i övrigt och det vore jobbigt att behöva byta till någon sämre för en så löjlig orsak.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Låter dåligt....

Visa signatur

Aspire X-Qpack | Asus EN7600GT | Pentium D 3,0 Ghz | Seagate Barracuda 7200Rpm 250Gig SATA | 2 x 512mb 533mhz Kingmax | Asus P5LD2-VM m-ATX | NEC +/- DVD-RW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Alla som försöker tvinga besökaren till att använda viss mjukvara när det inte finns någon tekniskt giltig anledning är idioter, oavsett om det rör sig om banker eller privata sidor som ingen läser. Lämna mitt internet!

On topic, så är jag glad att Skandiabanken tog sitt förnuft till fånga. Det är en vettig bank i övrigt och det vore jobbigt att behöva byta till någon sämre för en så löjlig orsak.

Håller med helt. Stör mig oerhört såna idioter som inte stöder andra. Ta tv4.se eller kanal5.se (minns inte vilken) som exempel. För att se deras program var man minsann tvungen att ha nån version av m$ Windows, inte nog med det, man var minsann tvungen att ha IE7.0 eller senare installerat oxå. AARRRGG!!
Inte utan anledning man känner sig undanskuffad som *nix-användare. Ve för dessa M$-fjäskare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EggZ
Det verkar som att de tänker muppa inloggningen ännu mer:

Jag överväger att byta bank, även om jag för tillfället inte påverkas av deras ovilja att ha linuxanvändare som kunder.

http://www.skandia.se/hem/?templates/pages/PaperTextPage____2...

Det där systemet har de på Nordea också. Ganska vettigt faktiskt. Ingen kan logga in på ens konto utan att kunna ens personnummer, knäcka vanliga pinkoden OCH stjäla kortet med engångskoderna.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Alla som försöker tvinga besökaren till att använda viss mjukvara när det inte finns någon tekniskt giltig anledning är idioter, oavsett om det rör sig om banker eller privata sidor som ingen läser. Lämna mitt internet!

On topic, så är jag glad att Skandiabanken tog sitt förnuft till fånga. Det är en vettig bank i övrigt och det vore jobbigt att behöva byta till någon sämre för en så löjlig orsak.

Nu hade jag detta som "last resort" för en sida som inte fungerade utan en massa fulhack i IE. Jag såg det även som en mer experimentell grej. Den validerade mot W3C men var bara helt vit under IE. Det är lite tragiskt iallafall att en moderator utför personangrepp.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EggZ
Goda nyheter!
Önskar bara att Skandiabanken kunde gå över till inloggning med dosa istället för certifikat.

nej tack, därför jag använder skandiabanken var för att dom inte hade en idiotisk dosa som man tappar bort hela tiden, jag har bättre ordning på min dator/dator miljö än skrivbordet

nu med koderna känns ju bra ... not ... ytterliggare något att tappa bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
nej tack, därför jag använder skandiabanken var för att dom inte hade en idiotisk dosa som man tappar bort hela tiden, jag har bättre ordning på min dator/dator miljö än skrivbordet

nu med koderna känns ju bra ... not ... ytterliggare något att tappa bort.

Om det inte räcker med certifikat så väljer jag hellre dosa än koder. Känns som att det är nån slips som bestämt sig för att spara pengar.

Visa signatur

[Bird200]Du skall vara försiktig med att tro, du tilltalar en läkarkandidant av andra rang.

Permalänk
Medlem

Mm, nu med engångskoderna blir det ju skitjobbigt. Vart så grymt skönt att slippa allt vad dosor och koder heter.

Men sen är dom ju tyvärr en av 2 (?) banker som har gratis uttag i hela världen, vilket gör att jag tyvärr kommer behöva stanna ändå. Skit...