Permalänk
Medlem

milo vart igbg ?=) du vill inte ha en inneboende?=)

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Jag skulle sälja min mamma för en 100/100-lina.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Blixtvik fungerar klockrent här i Uppsala.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk

Hejsan:) är det nån som vet om Blixtvik är bra runt växjö hållet? bor 5 mil utanför växjö.

Visa signatur

I can... but I won't

Permalänk
Medlem

399 var dyrt ju. Vi betalar 179 kr tror jag bestämt för 100/100. Mohahahahaaa.

Permalänk
Avstängd

Personligen hade jag valt BBB fiber 100/10...det är de rackarns bra på...

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

Svarar på ett antal saker i samma inlägg;

Prisskiljader på tjänster i olika områden;
Priserna skiljer sig av ett antal orsaker initialkostad för kunden/fastighetsägaren, hur gammalt nätet är, utrustningen som används för att driva nätet. Inställelsetider osv hos nätägare, länkkostader till olika städer, kapacitetspriser etc etc... Så att jämföra priset på en 100/100 tjänst i olika områden, olika nät är faktist nästan helt meningslöst.

En 100/100 tjänst borde rimligtvis kosta mindre för en villa i sollentuna som betalt 16000kr för att dra in fibern i sitt hus än för en hyresgäst hos Familjebostäder där hyresvärden tagit installationskostaden och vill få tillbaka den på någon tidshorisont. Sen är det naturligtvis ett antal andra faktorer också, men det var ett exempel.

Installationstider som varierar från nät till nät;
Eftersom stadsnäten jobbar olika blir installations och aktiveringstiderna olika. Hos Svenska Bostäder i Stockholm finns t.ex. ingen mediakonverter på fibern innan dess att kunden beställt en tjänst. En installatör ska ut och installera en mediakonverter och kontaktera fiber innan tjänsten ska igång, då tar installationen längre tid än hos Wexnet i Växjö t.ex. där samtliga lägenheter har kopparnät där varje datauttag är kopplat mot en switch i källaren. I Kristianstad däremot har alla lägenheter uttag i lägenheter men de patchas in i källaren allteftersom kunder beställer tjänster. Allt det och många andra faktorer påverkar intallationstider.

Mvh
Fredrik Gillström
Adamo Bredband

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
399 var dyrt ju. Vi betalar 179 kr tror jag bestämt för 100/100. Mohahahahaaa.

Jadu om du är ISP så ligger priset per mbit runt 100kr ...
Och hur överbokad tror du din ISP är för att kunna tjäna pengar då?
om dem kör endast 100/100 abonemang....
Nätkostnaden en fiberkabel håller typ 25år sen måste dem bytas ut och man ska tjäna pengar på detta...
Aktiv utrustning har inte heller för lång livsläng och drar ström...
Personal kostar pengar...

så Om alla skulle maxa sin lina samtidigt kanske du skulle få ut 0.5mbit ....

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Utan att gå in allt för djupt på kapacitetspriser och överbokningar kan man sammanfatta det såhär.

Datanät är uppbyggda ungefär som vägnät. Dimensionerade efter hur många som åker på vägen vid vissa tidpunkter. Om alla som bor i Stockholm skulle få för sig att åka till uppsala exakt samtidigt skulle den vägen vara ganska full och trafiken skulle gå ganska långsamt. Precis på samma vis skulle trafiken i kablarna mellan Sverige och Finland bli ganska fulla om alla i Sverige bestämde sig för att tanka ner data med maxhastighet från Finland.

Det är ingen som ställer krav på att vägnätet ska vara utbyggt så att alla bilar kan åka på alla vägar samtidigt. Inte heller datanät.

Skulle en ISP sälja icke överbokad intrnetkapacitet skulle lika mycket kapacitet som ISPn säljer finnas till samtliga andra platser på hela internet, det är helt enkelt praktiskt ogenomförbart.

Den kapacitet man köper på sitt bredband är kapaciteten på sista vägbiten in till ditt hus. Sen får man utvärdera om man anser att ens leverantör har acceptabel hastighet när man åker vidare i resten av leverantören nät.

Mvh
Fredrik Gillström
Adamo Bredband

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Jadu om du är ISP så ligger priset per mbit runt 100kr ...
Och hur överbokad tror du din ISP är för att kunna tjäna pengar då?
om dem kör endast 100/100 abonemang....
Nätkostnaden en fiberkabel håller typ 25år sen måste dem bytas ut och man ska tjäna pengar på detta...
Aktiv utrustning har inte heller för lång livsläng och drar ström...
Personal kostar pengar...

så Om alla skulle maxa sin lina samtidigt kanske du skulle få ut 0.5mbit ....

Du moste ha fina avtal om du kommer undan med 100kr/mbit för en didikerad anslutning. Vad jag vet så kostar det runt 15 000kr för en 100mbit:s lina och ca 7 000kr för en 10mbit/månad. Men du kanske köper 1Gbit, då kommer du nog ner en del i pris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Mjo sant. Men tycker ni borde kunna ha ett val för dom som väljer o ringa mycket men men som du själv säger så kommer det kanske.

Men tror jag kör på Blixtvik för nu för att jag då undviker den där kostnaden på 300+ kr , och byter kanske senare när erat "nya" avtal träder i kraft

Blixtvik tar ut 349kr för nummerportering och sedan en månadsavgift på 34kr och då före sätter Blixtvik att du har en ip-telefoniadapter.
www.telefoni.blixtvik.se

Blixtvik är riktigt bra. Mycket trevlig och snabb support med korta telefonköer.

Permalänk
Medlem

Adamo har jag och är VÄLDIGT NÖJD, dock bara 30/30mbit fiber

Permalänk

Också helnöjd med Adamo 30/30 mbit.

Permalänk
Medlem

Blixtvik 100/100 sitter jag på, ofattbart nöjd, rent sagolikt faktiskt...

//H

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrico
Blixtvik 100/100 sitter jag på, ofattbart nöjd, rent sagolikt faktiskt...

//H

Mycket nöjd med Adamo 100/100MB

Permalänk
Medlem

Eftersom dom bygger fiber i vårat hus i Gbg så följer jag denna tråd med spänning. Har fått erbjudande från Adamo. Adamo och Blixtvik är dom intressanta leverantörer för mig då jag är ute efter 100/100.
Följer denna tråd och några andra för att försöka bilda mig en uppfattning om vilka är bättre.
Vill ha stabilitet, bra kundsupport (kort tel.kö), inga nedladdningsbegränsningar och avstängda portar.
Vill även att routern skall fungera då jag har flera datorer hemma.