15 lysdioder, serie eller paralell och motstånd

Permalänk
Medlem

15 lysdioder, serie eller paralell och motstånd

hejsan!
har köpt 15 st 3mm ultravita dioder från classes och undrar hur jag bör koppla dessa för att få jämnast/bäst ljus

dioder spec.:
3,2V
20mA

Strömkälla (usb)
5V
500mA

hur bör jag koppla och vad rekommenderar ni för motstånd osv?
vill ha synpunkter på vad som kommer vara bättre (serie eller paralell)

vill inte ha några svar som sök eller att gå in på tex metkus diod kalkylator, vill ha riktiga svar.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Koppla dem parallellt, med 100Ohm i serie med varje diod. Du får då lite marginal eftersom 90Ohm är optimalt men närmsta i E12 serien är 100Ohm.

Permalänk
Medlem

okej finns det något annat alternativ som är relativt bra för jag har bara 10st 100ohms motstånd.. kanske går om jag lägger 120ohm på de 5 andra eller blir det ojämnt ljus då?

Permalänk

http://www.metku.net/index.html?path=mods/ledcalc/index_eng

Där kan du experimentera lite!

Jag tycker nog att du skall välja annan strömförsörjning än just USB om det är möjligt, t.ex. 12V från datorns strömförsörjning.

Om du väljer 12V kan du koppla 3st LED tillsammans med ett 120 Ohms motstånd.

Lycka till!!

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

det ser ju ganska smidigt ut.. kan nog ta det genom 12v linan ochså, blir nog sådär.. hur är det då man lägger dom i serie, börjar dom lysa olika stark eller hur är det?

Permalänk

yterst lite de ska lysa ojämt, tror inte du märker någon skilnad vilket du gör om serie eller parallelt .. rekomenderar 12v linan om du kan .. det är inte säkert USB kan lämna 500mA det är mer ett riktmarke man har att inte gå över det och felera produkter går oftast inte över 100 ens

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

USB kräver handskakning föratt kunna leverera 500mA (i de flesta fall).

Dioder börjar lysa olika starkt om du paralellkopplar dem med samma motstånd.

Du kan koppla 3 dioder i serie, då får du 9,6V i spänningsfall, då ska du "bränna bort" 2,4V och få ut 0.02A, detta ger ett motstånd på U/I = R = 2,4/0.02 = 120Ohm.
Till er som säger ta 4 dioder och skit i motståndet så funkar det inte så eftersom motståndet fungerar som en strömbegränsare.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

snabb fråga:
är det någon skillnad vilken väg motståndet är lagt sålänge det är fastlag på 12v och + benet på dioden?

testade nämligen och det lyser båda vägarna, vill bara vara säker..

har limmat ihop "lysröret" och limmat fast dioderna och lött ihop dom 3 och 3 som 13th.marine tipsade..

Permalänk

kvitatr om du har motståndet(n) före eller efter lasten eller mitt i allt . de gör du som du vill det har häller ingen polvändning som dioder har

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har kanske inte så stor koll på detta men; är det inte så att diodernas spec. anger maxvärden. En lysdiod lyser "lika bra" på 3 v som på 3,2 v. Borde man då inte koppla fyra dioder i serie för att slösa så lite ström som möjligt eftersom motståndet förbrukar el som omvandlas till värme?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
USB kräver handskakning föratt kunna leverera 500mA (i de flesta fall).

Dioder börjar lysa olika starkt om du paralellkopplar dem med samma motstånd.

Du kan koppla 3 dioder i serie, då får du 9,6V i spänningsfall, då ska du "bränna bort" 2,4V och få ut 0.02A, detta ger ett motstånd på U/I = R = 2,4/0.02 = 120Ohm.
Till er som säger ta 4 dioder och skit i motståndet så funkar det inte så eftersom motståndet fungerar som en strömbegränsare.

Har du inget motstånd kommer strömmen igenom dioderna inte att begränsas och dioderna brinner upp.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Har du inget motstånd kommer strömmen igenom dioderna inte att begränsas och dioderna brinner upp.

Detta är helt fel och en vanlig missuppfattning här! Om man inte överskrider märkspänningen så KAN inte strömmen rusa igenom dioden. Där emot om spänningen ökar över det nominella framspänningsfallet så kommer strömmen börja rusa, detta eftersom strömmen ökar exponentiellt mot spänningen.

Samma sak händer i ett motstånd, om man ökar spänningen över det så kommer strömmen att öka, till slut brinner även motståndet upp. Skillnaden är att strömmen ökar linjärt mot spänningen, så man behöver öka spänningen mer innan det brinner upp.

Permalänk

Jo det är sant, men generellt sett kan man inte garantera att man får exakt 12V, det kan bli rippel i ledningarna (hade 5x2,7V dioder utan förkopplingsmotstånd till 12V (kunde gå upp till 13V) och dessa brann ändå). Därför är det bättre att man är på den säkra sidan och använder ett motstånd.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Eller sätter fler dioder i kedjan... 4*3,2 klarar sig även om det skulle bli lite för hög spänning. Jag körde 6x2,7 dioder i kedja förr.. det funkade bra och lös mer än tillräckligt.

Fast det är klart.. det kunde ju inte lysa upp rummet precis.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

jag kör 4st dioder som drar 0.02watt på ett motstånd som klarar 0.6watt o jag ser ingen skillnad i ljus styrka som någon nämde...

EDIT: sen kör jag dioder på 12 volt som jag serie kopplat så jag får ut att dom kräver ca 12.8 volt, dessa andvänder jag som lampa när jag mekar med någon bil eller något de sitter på en planka(ca 20st).

det jag vill är att alla som säger att utan motstånd så brinner dom förklarar för mig varför mina inte brinner o bara går och går och går...?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Skulle spänningen över dioderna gå över 12.8 så ryker de direkt.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Skulle spänningen över dioderna gå över 12.8 så ryker de direkt.

men alla som säger att man skall ha motstånd då, även vid samma eller lägre volt, annars brinner dom direkt men jag kör utan o dom har inte brunnit? har haft dom till maffiga ström källor tex större blyaccar (12 volt 30 AH)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

bara för att en blyacc har 30AH eller mer så är det ju bara i si o så många timmar man kan ta ut en hel Ampere självklart är det de dubbla om man bara tar ut 0.5A (500mA)
nu brukar man speca Lysdioder till att köra runt 2-3v brukar vara standad men man kanske kör de på 2.6 v men om man kör de på 3v så kommer livslängdenförkottas avservärt det är alltid bättre o köra med ett motstånd även om det bara är några ohm som saknas..

siffrorna lite tagna i luften men i de hela är det så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

aha, men jag har hört så otroligt mycket BLA det där att ju större batteri ju större risk att de pajjar och andra säger att det är omöjigt att köra utan motstånd över huvudtaget osv osv

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.