Permalänk
Medlem

Antec P180 eller P150?

Ja vilket chassi ska jag välja?

Det jag vill ha:
* Så tyst dator som möjligt
* Så strömsnålt som möjligt
* Ett snyggt chassi som platsar i vardagsrummet

Det jag har nu att stoppa i det:
* Ett gammalt MSI moderkort och en ahtlon 2200+ med geforce4
* Två hårdiskar
* Seasonic S12 380W

Och i framtiden (om ett par månader):
* Core2duo
* Max 2 diskar
* Eventuellt passiv cpu kylning om det är möjligt

Jag har läst nästa alla tester av dessa chassin men ej listat ut vilket som blir tystast för min konfiguration. P180 blir snyggast men det verkar ta en massa plats plus att det innehåller 3 fläktar, och det känns lite overkill..eller? Vad tycker ni?

Permalänk

Jag skulle rekommendera P180, men detta endast för att jag äger ett sådant sj:) Tror dock att det har bästa kylningsmöjligheterna för att få det riktigt tyst... sen behöver du ju inte använda båda de övre fläktarna, jag använder bara den som sitter bakåt, och då på lägsta hastighet, detta räcker utan problem. Nackdelar med detta chassi kan väl vara att det är tungt, men det är nog det ända jag kan komma på:)

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera P180 eftersom jag även jag sitter med en sån och är enormt nöjd med den.

Fläktarna som medföljer kan man reglera i 3 farter, på den lägsta så hör man dom knappt.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra på Antec Solo om du redan har dessa saker.

Det uppfyller alla dina krav. Det har plats för fyra hårddiskar om du använder slädarna med silikonkuddar (samma silikonkuddar som i P180), eller tre hårddiskar om du använder gummibandsupphängningen (som är bättre än silikonkuddarna i P180).

Det blir billigare också och tar upp mycket mindre plats. P180 är mer lämpat att kyla fler hårddiskar och en HET processor till en acceptabel ljudnivå. P150 är bättre om man ska göra ett lite svalare system ännu tystare. Passiv kylning är möjlig i båda mha. Scythe Ninja. Undervoltar du din processor så kan du få ned värmen ytterligare på den.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag tror jag satsar på P150 och spar en hacka, men tror ni en Scythe SCNJ-1000 Ninja passar i det chassit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av surfjoan
Tack för era svar. Jag tror jag satsar på P150 och spar en hacka, men tror ni en Scythe SCNJ-1000 Ninja passar i det chassit?

Den passar utan problem. Om det är något som inte skulle passa så skulle det kunna vara mot moderkortet istället, men det är väldigt ovanligt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag tycker du ska köra på Antec Solo om du redan har dessa saker.

Det uppfyller alla dina krav. Det har plats för fyra hårddiskar om du använder slädarna med silikonkuddar (samma silikonkuddar som i P180), eller tre hårddiskar om du använder gummibandsupphängningen (som är bättre än silikonkuddarna i P180).

Det blir billigare också och tar upp mycket mindre plats. P180 är mer lämpat att kyla fler hårddiskar och en HET processor till en acceptabel ljudnivå. P150 är bättre om man ska göra ett lite svalare system ännu tystare. Passiv kylning är möjlig i båda mha. Scythe Ninja. Undervoltar du din processor så kan du få ned värmen ytterligare på den.

Gummibandsupphängningen är inte alls särskilt bra. Gummiband har en tendens att torka ut och gå av.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Gummibandsupphängningen är inte alls särskilt bra. Gummiband har en tendens att torka ut och gå av.

Visst finns risken att gummibanden skulle kunna gå av, men ur tysthetssynpunkt är det en bättre lösning än att köra med hårddiskplatserna med gummibussning.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tror att dom nya "utgåvorna" har resårband istället för gummiband. Mitt Solo har det iaf.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk
Medlem

Stämmer bra. Solo + nya utgåvan av P150 har "armerade" gummiband. Får du den gamla versionen så är det bara att höra av sig till Antec så får du nya.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men eftersom det handlar om P150 och P180.....

Jag har för mig att jag snabbt passerade en nyhet om P 190 på ngn sajt...
Kan inte hitta det igen ngnstans...har för mig att det stod ngt om dubbla platser för nätagg...är det ngn som vet något om detta ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Lite OT, men eftersom det handlar om P150 och P180.....

Jag har för mig att jag snabbt passerade en nyhet om P 190 på ngn sajt...
Kan inte hitta det igen ngnstans...har för mig att det stod ngt om dubbla platser för nätagg...är det ngn som vet något om detta ?

http://www.xyzcomputing.com/index.php?option=content&task=vie...

Visa signatur

I don't trust anything that bleeds for seven days and doesn't die.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för länken Ronny

Men jag får säga...... OMG !..
Vad är detta ? Hela chassit är ju en fläkt !

Antec joins the Airforce ...eller ? Skall dom ut o flyga ?
Först det där "gamer chassit" nyligen, nu detta ?............

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att det är flera tummar upp för antecs support!
2dagar efter mail så har jag nya band hemma! 4pack!

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mitt mitt nya chassi (Antec SOLO) och mitt nätagg (Seasonic s12 380w) och jag är över förväntan nöjd.
Förbättringar gentemot mitt gamla skitchassi (no name):

*Betydligt tystare, Ljudet från fläktarna gick ner betydligt . Tyvärr har jag en gammal disk installerad med ett fruktansvärt idle-ljud som är kvar (hade inte väntat mig att det skulle försvinna).

*Chassit känns väldigt genomtänkt och solitt konstruerat, många smarta detaljer.

*Sökljuden från diskarna försvann!, här blev jag verkligen förvånad. Jag kör på gummi-bands upphängningarna

*10 grader svalare i lådan!, ytterliggare en förbättring som gjort att jag kan ställa ner farten på cpu fläkten med nästan 1000 varv

*Nu när man har en snygg lackad låda så ser man tydligare hur fult det är med smutsgrått, måste byta skärmen snart

Nått negativt?

Nja, det skulle vara att chassifläkten inte är den allra tystaste, jag hör den inte nu när den körs på lägsta farten men när jag byter ut innehållet i datorn så kanske jag måste byta ut fläkten till nått tystare också.

Permalänk
Medlem

Byt ut disken omedelbart, samt fläkten bak så ska du få höra skillnad!

Akta dig bara - du kan bli beroende!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Byt ut disken omedelbart, samt fläkten bak så ska du få höra skillnad!

Akta dig bara - du kan bli beroende!

Beroende av vad? (lite trög)

Permalänk
Medlem

beroende av att det ska vara tyst antar jag
jag kan nog sätta mig i den kategorin, kör mitt x1950xt på lägsta möjliga fläkthastighet (25%?) och låter bli att spela tills jag fått en vettig kylare

angående P190, så länge den är Tyst så är den intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Beroende av vad? (lite trög)

Tystnaden (den relativa).
När man väl vant sig vid tysta datorer, pallar man inte vad som räknas som normen av vad en dator brukar låta.

Då blir det både plågsamt och oftast dyrt att fixa ljudnivån på senare saker...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

P180 FTW! Jag ska köpa ett! Lian li pc7?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
P180 FTW! Jag ska köpa ett! Lian li pc7?

Goddag yxskaft.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av surfjoan
Nått negativt?

Antec Solo's luftinsläpp på sidorna om dörren är restriktiva och orsakar brus i sig själva. Det hör man genom att öppna och stänga dörren så hör man hur fläktarna går upp i varv och börjar kavitera. Min Solo åker ut i morrn ivfsh, har tröttnat rejält på den och dess eländiga brus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Antec Solo's luftinsläpp på sidorna om dörren är restriktiva och orsakar brus i sig själva. Det hör man genom att öppna och stänga dörren så hör man hur fläktarna går upp i varv och börjar kavitera. Min Solo åker ut i morrn ivfsh, har tröttnat rejält på den och dess eländiga brus.

Vad har du för fläktar?