Permalänk
Medlem

Rekomenderad laptopkylare

Missade frågetecken i titeln, sorry.

Kommer köpa en laptopkylare i dagarna.

Frågan är bara vilken, behöver bara veta vilken?

Kommer köpa kylaren från Komplett, Dustin eller Datorbutiken, så kylarefrån dessa sidor kan jag tänka mig att köpa.

Dessa är några jag såg, som kan vara bra:
Zalman ZM-NC1000
Akasa Aluminium Notebook Cooler
Cooler Master NotePal

Men även dessa kan jag tänka mig:
Lian-Li NC-01A/B
Revoltec Notebook-cooler
Cooler Master NotePal 1 (mindre än den ovan)

Vilken av dessa kyler datorn bäst?

Min laptop är en Asus A6JC laptop (15.4").

Tacksam för snabbt svar.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Avstängd

varför laptopkylare ?

behövs bara om du har klockat skiten ur datorn. (eller har du nått värmeproblem ? )

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

KSMB - Han frågar faktiskt vilken som är bäst, han önskar inte bli ifrågasatt varför. Den tankegången lär han redan ha gått igenom då han är i köpstadiet nu.
Vet att du menar väl, men vi alla bor väldigt olika, vi har olika temperaturer, luftgenomströmningar och luftfuktigheter i hemmet.
Att vilja köpa en laptop kylare skadar aldrig.

Har tyvärr ingen av dessa själv, då det är betydligt svårare att hitta en som passar 17" laptops.
Zalman varianten har jag aldrig sett innan. Den ser intressant ut. Tyst verkar den också vara.
Får du inte många svar på tråden så börja söka själv på nätet efter reviews.

Permalänk
Avstängd

ok, men ibland köper man saker som inte kanske behövs (man tror att dom behövs, men sen märker man att prylen inte gjorde så stor skillnad ändå, och då tänker man, shit den där femhundringen kunde jag lagt på något annat).
och ja, ja menar av välvilja.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
ok, men ibland köper man saker som inte kanske behövs (man tror att dom behövs, men sen märker man att prylen inte gjorde så stor skillnad ändå, och då tänker man, shit den där femhundringen kunde jag lagt på något annat).
och ja, ja menar av välvilja.

Haha, yess. Men flest saker när man dör vinner, eller hur.
Sweclocker forumare är inte direkt kända för att vara kritiska mot mängden av prylar.
Letar man efter prylbögar så ska man nog börja leta här.

God Jul på er båda förrästen, hoppas ni fick mycket saker.

Permalänk
Medlem

faktiskt bra att KSBM frågade värför, skulle oxo veta vad som motiverar honom att köpa en laptop kylare, ger det bättre prestanda? bättre livslängd?

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noppa
faktiskt bra att KSBM frågade värför, skulle oxo veta vad som motiverar honom att köpa en laptop kylare, ger det bättre prestanda? bättre livslängd?

Ok, får se vad han säger.

Tyckte bara det var obvious, då kylning är viktigt på nästan alla datorer idag.
Speciellt när det gäller högprestanda i små paket.

I en laptop-kylare så kan du ha betydligt större fläktar än i en laptop. Vilket betyder mer luftgenomströmning med en mindre rpm. Det blir tystare.

Kylningen i laptops är fullt tillräckliga idag, men drar man in en zalman under datorn så kyler detta inte bara datorn bättre, utan den håller de interna fläktarna tystare, då de inte spinner upp lika mycket.

Tystare dator, svalare dator betyder också förhoppningsvis längre livslängd.

Permalänk

Jag har en Cooler Master NotePal till en några år gammal Compaq. Här behövs den med sina två tystgående fläktar och den gör ett bra jobb kanske inte minst för att den är helt i alu. (Köp bara en alu-cooler; inte plast eller järnplåt!)
Till min ett år gamla HP med amd/turionproc. räcker det att placera en ca ½" träbit under datorns bakkant för att få en rejäl luftspalt mellan den och underlaget.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

blir det verkligen tystare? kan någon som använder komentera

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem

Funderar på en jag med, kan kännas jobigt när fläktarna drar på för fullt:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Denna passar till och med mig.
Man kommer inte åt mediaknapparna om den ligger i den men å andra sidan så använder jag aldrig de knapparna när jag är hemma. Blir knapparna på min G15 då.

Hittade en recension också, men inte på den mindre som heter med en 1:a.

Cooler Master NotePal (395 SEK på styggapojken.com)
http://www.futurelooks.com/159-CoolerMaster-NotePal-Notebook-...

Permalänk
Medlem

den ser bra ut, men är tveksam om den verkligen kommer att göra den tystare 2 fläktar 21 db var? lär knappast vara tystare än när man surfar däremot kanske när man spelar hmm..

skäljv älskar jag media knapparna kan inte leva utan de kankse räcker om man bara sätter nåt under sin laptop så att luft flödet förbättras.

hittade den här

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

finns på dustin för 450kr och täcker inte media knapparna

justerbar fläkt oxo.

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noppa
den ser bra ut, men är tveksam om den verkligen kommer att göra den tystare 2 fläktar 21 db var? lär knappast vara tystare än när man surfar däremot kanske när man spelar hmm..

skäljv älskar jag media knapparna kan inte leva utan de kankse räcker om man bara sätter nåt under sin laptop så att luft flödet förbättras.

hittade den här

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=pr...

finns på dustin för 450kr och täcker inte media knapparna

justerbar fläkt oxo.

Det är klart man i så fall får den tystare när man spelar. Fläktarna går ju inte ens igång vid surfning.
Men om man kan dra ner den 8-10 grader vid tunga 3D-spel så lär den hålla sig tyst.

Mediaknapparna på G15 är behändigare, och när jag bara sitter med laptopen utan extern skärm så använder jag en Fang och då sitter där mediaknappar på den med.

Den Zalman varianten du har hittat gillar jag bäst. Den har fått bra kritik också.
Tyvärr blir den för liten med en 17" laptop.

Den lär dock fungera alldeles utmärkt åt D A.
Lägger själv en röst på den.

Permalänk
Medlem

Passar på att uppdatera tråden:

Valde att skaffa en laptopkylare p.g.a. av datorn blev varm, dock ej överhettad. Som mest gick processorn upp till 64C och det under belastning, vid vila låg den på 58-59C (strax under där fläkten går igång). Hårddisken gick upp till 56C som mest. Har använt en bordsfläkt som kylning tidigare och då har temperaturen gått ner till 31-33C på processorn vid vila (HDD på 38C), och 45-55C vid arbete (HDD ~45C), och då låter bordsfläkten rejält.

Beställde Zalmanen från Komplett i onsdags och hämtade ut den idag.

Efter att den har varit inkopplad i ca 30 minuter ligger nu processorn på 48C (från 59C) och hårddisken på 38C (från 47C). Processorn tar längre tid att få ner i temperatur nu än med bordsfläkten (dock så flyttade den ganska mycket mer luft och väsnades ganska mycket).

Vid högsta nivån hörs fläktarna något (dock minde än bordsfläkt på lägsta hastigheten). Dock så döljs fläktljudet en del om det finns andra ljud i närheten. Vid lägsta hörs fläktarna knappt även om man har örat precis bredvid kylaren.

Kommer köra på maxfart för att se hur låg temperaturen kan bli.

Som sagt, datorn blev bara varm, men aldrig överhettad innan.

Helt klart nöjd med köpet.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Något som har hittat en bra laptop kylare till en 17"? Jag har en dell XPS m170 så vore trevligt att höra om någon vet nån modell som passar bra till den. Den enda jag hittat i svenska butiker än så länge är :

Akasa Aluminium Notebookkylare till 17", 2xLo-noise Fläktar, Extra USB-Port
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323540

Dock ser den inte ut att vara så skön när man har datorn i knät, som jag ämnar att göra ganska ofta. Vore väldigt tacksam för tips.

Permalänk

Då får du göra som syster min: Placera kylaren med dator på en serveringsbricka. Fungerar utmärkt i såväl knä som säng.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem

Bild saknas dessvärre men goggle finns ju alltid http://mycom.se/produkt/notebookstod_aluminium_2x70mm_flaktar...
ska vara för 17 tum

edit.

Glömde denna http://www.lian-li.com/Product/Accessories/Other_NoteBook_c_p...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visa var din tumme sitter och bygg en själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Visa var din tumme sitter och bygg en själv

Borde ju egentligen inte vara så jäkla svårt:D

Räcker ju om man gör nåt i trä och sen sätter in två eller tre fläktar på den:D
Skit att skolan snart är slut annars hade man kunnat göra en i träslöjden:P

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Borde ju egentligen inte vara så jäkla svårt:D

Räcker ju om man gör nåt i trä och sen sätter in två eller tre fläktar på den:D
Skit att skolan snart är slut annars hade man kunnat göra en i träslöjden:P

Stor mening att väcka en tre månader gammal tråd