Hon köpte en Grundig Apollo 42 - Lurad?

Permalänk
Medlem

Hon köpte en Grundig Apollo 42 - Lurad?

Vore extremt tacksam för snabba åsikter och förslag om mitt problem:

Nu är mitt problem följande:

Syrran ville köpa en platt-tv och har följande "behov":

1. Ingen dator skall kopplas till tvn
2. Mest filmtittande och barnfilmer o vanlig tv-tittande alltså, inga foton med mera skall ses i tvn
3. Budget: 15.000 kr

Nu höll jag på att undersöka LCD vs Plasma för henne och med hennes krav ansåg jag att plasma är att föredra även om LCD kommer mera samt har nästan samma priser som plasma har idag. De har även högre upplösning än en plasma men plasman ändå anses vara skönare att titta på map på konstrast och svärta med mera. Dock är ju fortfarande problemet vart upplösningen bör ligga runt om man väljer en plasma, skall den stöda HD så skall den ju helst ligga på 1280x768 va? Det är inte många plasma som gör?!

Nu är det så enligt topic att hon hade bestämt sig för en 42 Samsung men den var slut där hon skulle köpa den och då sålde affären istället en "dyrare" TV som den i topic: GRUNDIG APOLLO 42 för samma pris som den hon skulle köpa: 15.500 kr tror jag det hamnade på, då slängde han även med ett väggstativ för 2000:- som är ställbart. Visst, det låter bra men när hoin ringde o sa detta så blev jag snabbt besviken att hon hade så bråttom och kollade upp TVn på nätet.

Denna TV verkar ju ha massa med nackdelar om man undersöker egenskaperna, bara upplösningen ligger på så låga som:

Upplösning 852x480
Kontrast 3000 : 1
Ljusstyrka 1000 cd/m2

Är inte det väldigt kasst? Har för mig de äldre plasmorna låg på den låga upplösning, denna TV är ju inte ens HD-ready pga det ju??!??! Har jag fel eller är inte det en VÄLDIGT dyr TV för de egenskaperna man får för detta priset????

Jag föreslog PANASONIC PV60 för det priset som verkar vara mkt populär inom plasma för de behoven.

Snälla, behöver snabbt svar om åsikter och även förslag för annan TV ifall det behövs då TVn fortfarande inte är uppackad ännu, enklare att lämna tillbaka en TV som inte är uppsatt på väggen ännu.

Tack på förhand!!!

Permalänk
Medlem

att den har en dålig upplösning behöver inte betyda att den inte är "HD-Ready", den kan skala om en HD bild så att den går att visa även på en lågupplöst skärm. Sen om just denna tv´n är HD-Ready eller inte vågar jag inte svara på. Men av specsen att dömma så är det en ganska gammal panel i den, och således lär den inte vara vidare bra!

Jag skulle nog lämnat tillbaks den och satsat på en PV60 som du säger. Det verkar vara en mycket populär plasma!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säker på att det är ångerrätt på köpet? Brukar ju vara sämre om sådant vid mellandagsreaprodukter!

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka byta till en PV60 snabbt. Om hon nu fick "specialpris" så kanske det inte alls var mellandagsrea på Grundigen?

Permalänk
Medlem

lämna tillbaka omgående o byt till PC1R eller PV60

Permalänk
Hedersmedlem

Är syrran nöjd med bilden så behåll TV´n. Är hon inte nöjd så försök att lämna tillbaka den. Trots allt hon som ska titta på den...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Håller lite med där att även om man är nöjd så kanske man skall behålla men det är ju ändå så att den lär vara sämre än ngn i samma prisklass som tex PV60?! Hon har säkert inte samma krav som vi andra och kanske tycker att kvalitén är ok ändå? Oj, vilken stor bild... skall bilden se ut sådan? Skall den säkert......

Bilden är ju fortfarande inte lika som en gammal hederlig TV i många fall och då kanske hon accepterar sitt öde.

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa; hon besökte en stor kedja som annonserar plasmor för 9990:-. Dessa är "tyvärr" slut, men givetvis finns här en bättre skärm som inte kostar så mycket mer, hon ska inte ha en bra försäkring också?

Vedervärdigt och givetvis planerat beteende av handlaren.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
att den har en dålig upplösning behöver inte betyda att den inte är "HD-Ready", den kan skala om en HD bild så att den går att visa även på en lågupplöst skärm. Sen om just denna tv´n är HD-Ready eller inte vågar jag inte svara på. Men av specsen att dömma så är det en ganska gammal panel i den, och således lär den inte vara vidare bra!

Jag skulle nog lämnat tillbaks den och satsat på en PV60 som du säger. Det verkar vara en mycket populär plasma!

Du har fel. HD-ready har väldigt mycket med upplösning att göra. För att få HD-ready märkningen krävs minst 720 linjer, denna tv har endast 480.

Grundigen klarar inte ens att visa PAL-upplösning utan att skala ner, lämna tillbaks skiten och köp en PV60 istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
att den har en dålig upplösning behöver inte betyda att den inte är "HD-Ready", den kan skala om en HD bild så att den går att visa även på en lågupplöst skärm. Sen om just denna tv´n är HD-Ready eller inte vågar jag inte svara på. Men av specsen att dömma så är det en ganska gammal panel i den, och således lär den inte vara vidare bra!

Jag skulle nog lämnat tillbaks den och satsat på en PV60 som du säger. Det verkar vara en mycket populär plasma!

vet du ens vad du pratar om?
om upplösningen är högre än 1000 x ? är tvn HD-ready.
oavset hur tvn än skalar så kan den inte få bilden att bli HD, eftersom tvn inte har mer än 852 pixlar.

"Sen om just denna tv´n är HD-Ready eller inte vågar jag inte svara på."
men snälla... om du inte kan något om tvapparater och vad som är definitionen av HD, varför ger du dig på att svara i en sån här tråd?

jisses alltså!

-----------------------
ontopic nu

dom enda siffrorna du egentligen gav oss som man har nytta av är upplösningen och ljusstyrkan.
kontrasten absolut säger inget. kontrast är något som varje tillverkare själv "bedömmer" utan riktlinjer.
så det som den en tillverkare anser vara 4000:1 kan en annan tycka är 10.000:1.

ljusstyrkan har med att göra om du kan titta på tv när det är ljust i rummet.
så en högre siffra ger teoretiskt större möjlighet att titta när det är ljust i rummet.
MEN det förutsätter att man ställer om i inställningarna. oftast ställer man in en tv som man tycker det ser bra ut se rör man inte det igen.
så när solen tittar fram så sitter man hellre och vänder och vrider på sig än att öka ljusstyrkan.
har kommit på mig själv flera gånger.

när det gäller upplösningen och tvn i allmänheten så kan jag väl börja med att säga att jag hade inte köpt den tvn.
den känns "gammal" att den inte stödjer HD.
däremot kan jag tänka mig att denna tvn är bättre än en liknande i samma prisklass med HD-upplösning. dom produkter som är så kallade "high-end" i klassen lägre är oftast bättre än de billiga i den högre klassen. gick det förstå?
vad jag menar är alltså att den dyraste tvn utan HD är förmodligen bättre än den billigaste med HD.

precis som de andra säger så, om syrran är nöjd.
men det är nog ganska dumt att ha en icke HD idag, HD kommer fort och jag tror inte det kommer dröja så länge innan både CRT och ickeHD tvapparaterna kommer försvina helt.

du verkar ha koll på det så prata med henne, berätta vad HD är och sånt och låt HENNE avgöra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
vet du ens vad du pratar om?
om upplösningen är högre än 1000 x ? är tvn HD-ready.
oavset hur tvn än skalar så kan den inte få bilden att bli HD, eftersom tvn inte har mer än 852 pixlar.

jisses alltså!

Det är de vertikala pixlarna och inte de horisontella som avses. I detta fallet 480 och ej 852...

Jisses alltså!

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Hej igen o tack för era snabba svar.

Innan jag fortsätter mitt inlägg här så vill jag speciellt tacka Agonotheta för det informerande inlägget men även de övriga inläggen ovan.

Nu fick jag dock reda på att det var en:

Grundig Apollo 42 PXW110 7616. (Jobbigt att när man frågar om den verkligen bara hette Apollo 42 så säger de, "Ja, det gjorde den... nog....")

När hon sa att hon köpte en Grundig Apollo 42 så sökte jag på pricerunner och prisjakt efter denna och då hittade jag aldrig ngn som heter PXW110 7616. På pricerunner hittade jag endast dessa:

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision...filter=Filtrera

Därför antog jag att det var den översta på länken där, en Apollo 42 (utan mer exaktare produktnamn) då och den hade "usla" egenskaper. Sen sökte jag på prisjakt.nu och fann endast:

Grundig Apollo 42 PXW 110-7515

Hur skall man då tolka dessa sökningar? Jo, jag kollade båda två och båda hade den gamla panelen i sig med en upplösning på endast:_

852x480 vilket är väldigt lågt jämfört med de populäraste plasman just nu i samma prisklass då!

Men som sagt ovan, när jag fick reda på att det verkliga produktnamnet var: Grundig Apollo 42 PXW110 7616 vilket bör vara den senaste Grundigplasman så sökte j ag på den och fick ingen träff alls på både pricerunner och prisjakt. Sökte jag på google så hittade jag den på Grundigs hemsida och där i deras produktblad har den en upplösning på:

1024x768 (Dock har de skrivit 1024x786 och inte 768). bra där.

http://www.grundig.se/?aid=9071751

Isf verkar det ändå vara ett bra köp speciellt när de slängde till ett väggfäste för 2000 kr eller? Men ajg anser det verkligen underligt att jag inte hittar denna modell på varken prisjakt eller pricerunner???

produktblad: http://www.grundig.se/arch/_img/9086610.pdf

Hur gammal är denna TV isf? Vart kan man hitta sådant? Måste jag ringa till Grundig för att få reda på sånt? För denna TV hade ju kostat 22.000 hos försäljaren nyligen (i höstas var den sänkt till 20.000) men nu sänkte ju han den till 16.000 för att hon hade lovat en annan TV till syrran som nu var såld och då sålde han denna för samma pris som den hon tänkt köpt.... ^^ Som plåster på såren så körde de ut TVn o samt ett väggfäste som jag sa.

Det verkar även finnas HDMI-ingång på denna enligt produktbladetet vilket inte fanns på de andra modellerna.

Vad säger ni ifall ni orkar titta i produktbladet och annan möjlig info man kan hitta? För om denna är ok så slipper hon ju byta, hon har plockat upp TVn nu tydligen och använder den men det var ändå ok att byta den sa de på lokala butiken, de brukar trots allt vara rätt service-minded och vara sjyssta att byta ifall missnöjda kunder uppstår.

Uppdatering 28/12 kl 13.10:
Nu ringde jag till Grundig Norge och de sa att denna
Grundig Apollo 42 PXW110 7616 kom i oktober 2006 och de sa att denna var HD-rdy med upplösning på 1024x768 och var en "verklig" uppdatgering mot föregående modell: Grundig Apollo 42 PXW110 7615.

Vad tror ni om Grundig Apollo 42 PXW110 7616? Behålla denna anser jag iaf då det är en väsentligt bättre modell än den jag först beskrev?!?!?!

Som sist vill jag bar ursäkta att jag gav er felaktig information då syrran gav mig även felaktig information om modell. Jag hade inte möjligheten att närvara vid hennes köp eller samt efter hennes köp, har bara samtalat med henne via telefon från annan ort. Nu sitter jag här på min lediga tid o efterforskar om information över hennes impulsköp även att jag sa till henne att inte ha bråttom innan jag frågat mästarna här inne.

Permalänk
Medlem

bara o gå ner o säga man e missnöjd med tvn?
byta till en panasonic pv60.
grundig har väl aldrig varit bra på någoting vad jag kan minnas?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Det är de vertikala pixlarna och inte de horisontella som avses. I detta fallet 480 och ej 852...

Jisses alltså!

http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_hdtv.asp

*visslar lite för mig själv*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
http://www.hembiobutiken.se/hbskolan_hdtv.asp

*visslar lite för mig själv*

"The HD Ready logo appears on all TV screens and projectors that are compatible with HDTV signals. HD Ready screens must meet the following specification:

Minimum 720 vertical lines (the latter figure when a resolution is written out, e.g. 1280 x 720)"

Källa: http://www.hdtvorg.co.uk/guide/hdtv/getting_started.htm
Nån har fel iallfall.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Avstängd

Agonotheta: Det är in ihopblandning av horisontella och vertikala linjer och inget annat

Citat:

. Minst 720 horisontella linjer och 16:9-format

En monitor som kan leverera 1024x768 är alltså hd-ready pga att den kan visa mer än 720 linjer uppifrån och ned.

EDIT: Va fan, ni har ju rört ihop det ordentligt. Det är den lägre siffran som bestämmer om den är hd-ready. 720p betyder minst 720 linjer uppifrån och ned, och 1080i/p betyder 1080 linjer uppifrån och ned, dvs horisontellt.

Så ska det vara och inget annat

Edit2: Ytterliggare förtydligande:

Jag menar uppifrån och ned genom linjer som går från vänster till höger och minst 720st sådana linjer på varandra.

horisontellt -> ======
vertikalt -> lllllllllllllllll

edit3: Ska aldrig göra sånt här med alkohol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
"The HD Ready logo appears on all TV screens and projectors that are compatible with HDTV signals. HD Ready screens must meet the following specification:

Minimum 720 vertical lines (the latter figure when a resolution is written out, e.g. 1280 x 720)"

Källa: http://www.hdtvorg.co.uk/guide/hdtv/getting_started.htm
Nån har fel iallfall.

visst är 720p en HDsignal, men precis som du skriver 1280 x 720.
alltså över 1000 pixlar.
720 och 1080 är inte de enda HDsignalerna, men 720 är den minsta "standard" signalen som är HD.

min panel är en 1024 x 1024 och den är HD-ready, på grund av den visar mer än 1000 pixlar i bredden.

852 pixlar är inte störren än 1000 och där av inte HD-ready.

jag vet vad du menar och du har på sätt och vis rätt men gränsen är fortfarande 1000 pixlar, man kan inte fixera sig vid att 720p är minsta HD signalen efter som det finns andra standarder på panelerna.

Permalänk
Avstängd

Nej, du har fel.
Definationen säger klart och tydligt minst 720 linjer pixlar whatever. Det är INTE bredden som avgör utan höjden. 852x768 är t,ex en hdready-upplösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
visst är 720p en HDsignal, men precis som du skriver 1280 x 720.
alltså över 1000 pixlar.
720 och 1080 är inte de enda HDsignalerna, men 720 är den minsta "standard" signalen som är HD.

min panel är en 1024 x 1024 och den är HD-ready, på grund av den visar mer än 1000 pixlar i bredden.

852 pixlar är inte störren än 1000 och där av inte HD-ready.

jag vet vad du menar och du har på sätt och vis rätt men gränsen är fortfarande 1000 pixlar, man kan inte fixera sig vid att 720p är minsta HD signalen efter som det finns andra standarder på panelerna.

Alltså, den sidan du länkade säger att kravet för HD-ready bland annat är:
"Minst 720 horisontella linjer" (dvs antalet linjer i höjdled)

Den sidan jag länkade till säger att kravet bland annat är:
"Minimum 720 vertical lines" (dvs antalet linjer i bredd)

Vad gäller 1000 pixlar vet jag inte vart det står någonstans.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

En monitor som kan leverera 1024x768 är alltså hd-ready pga att den kan visa mer än 720 linjer uppifrån och ned.

de flesta skärmar är hd ready idag, många klarar även full hd utan problem, ladda ned och kolla på hd material så kommer du se!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jojo, det vet jag. Men vad jag ville komma till var att Agonotheta har fel när han menar att det är, tex, 1024 som gör att upplösningen 1024x768 gör en monitor hd-ready.

Permalänk
Medlem

kollade på gladiator i hd format på min pv60 och höll på gråta
hehe filmakarna måste börja tänka på att inte ha plast hjälmar o plast svärd
sminkning finnar etc

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
kollade på gladiator i hd format på min pv60 och höll på gråta
hehe filmakarna måste börja tänka på att inte ha plast hjälmar o plast svärd
sminkning finnar etc

Lite offtopic men vart köpte du den? Letat som en dåre efter den i vanliga butiker.

Permalänk
Medlem

får jag inte skriva

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
får jag inte skriva

Jaså, därifrån Du kanske kan pma adressen till butiken?

Permalänk
Medlem

min bror kom hem till mig och skulle demonstrera sin tvix 5000
och vi kollade på gladiator lite.
grymm burk den där tvix.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Det där var det roligaste jag hört.. HD har bara med vertikala pixlar att göra, inga horisontella alltså.

Försök byta Grundigen, jag rekommenderade en polare att köpa en PV60. Jag må då säga Sagan om ringen blev helt underbar!

Tråkigt att man är studerande och inte har plats med mer än 32"

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Avstängd

Bergstrom, du har fel alternativt så blandar du ihop vertikala och horisontella.

Horisontella -> =======

720p betyder 720 sådana på varandra, alltså

==========
==========
==========

osv

Kravet är alltså minst 720 linjer/pixlar för att få kallas hd-ready
Vem som helst kan se och räkna ut på vilken ledd det är färre pixlar, men man räknar från vänster till höger.

Vertikala blir alltså
IIIIII
IIIIII
IIIIII

Och det är alltså t,ex 1280 sådana linjer från vänster till höger och 720 horisontella linjer från vänster till höger.

Läs på sidan 4 av EICTAs (de som satte standarden) officiella dokument om det i dokumentet du hittar här
http://www.eicta.org/fileadmin/user_upload/document/document1...

Rita upp det får du se. Det blir alltså så att det blir 720 långa linjer och 1280 korta. Hur logiskt som helst