Vilken miniräknare för samtliga mattekurser i gymnasiet?

Permalänk
Medlem

Vilken miniräknare för samtliga mattekurser i gymnasiet?

Vilken miniräknare lämpar sig bäst för gymnasieungdomar? Det skall fungera i samtliga mattematikkurser på gymnasiet och gärna en bit efter det också.

Jag har funderat på några modeller från Texas Instrument; TI-84, TI-84 plus och TI-89 platium eller något liknande. Dock så är jag inte säker på vad som är bra och nödvändigt.

Priset spelar i princip ingen roll, bara det är motiverat så.

Tack på förhand // ampariii

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har du börjat första året på Teknik eller Naturprogrammet?
Hmm jag tror det är bättre om du frågar någon på skolan eller i någon butik eller nåt, är tveksam på att du får vettiga svar på det här formuet, men vem vet?;) jag kan dessvärre inte hjälpa dej, kan se vad min äldre brorsa hade för någon, vet att det var en texasinstrument iaf:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk

Ti-82, ti-83 eller ti-84. Vanlig, + eller silver. Alla de räcker i gymnasiet och en bra bit till. Egentligen räcker de hela universitetet också. Man får ändå inte använda symbolhanterande miniräknare (TI-89 platium).

Spelar pengarna igen roll så köp en Ti-84 silver edition.

Edit. Tror de flesta skolor använder Texas. Men om casio eller annat använs på just det gymnasiet så kan det vara en fördel eftersom de lär gå igenom hur de används då.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

TI-89 är på alla vis en bättre räknare men som sagts tidigare är den inte tillåten vid tentamen i matte. Jag har både TI-89 och TI-84. TI-89an är ett grymt hjälpmedel speciellt om man håller på med elektronik som jag.

Jag köpte mina här.

http://www.mamut.com/pappershornan/PRODLIST.HTM

Permalänk
Medlem

Re: Vilken miniräknare för samtliga mattekurser i gymnasiet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Vilken miniräknare lämpar sig bäst för gymnasieungdomar? Det skall fungera i samtliga mattematikkurser på gymnasiet och gärna en bit efter det också.

Jag har funderat på några modeller från Texas Instrument; TI-84, TI-84 plus och TI-89 platium eller något liknande. Dock så är jag inte säker på vad som är bra och nödvändigt.

Priset spelar i princip ingen roll, bara det är motiverat så.

Tack på förhand // ampariii

köp en TI-84, för den enda skillnaden mellan plus å den är att man kan byta skal å den har lite mer minne men den kostar ju också mer. själv har jag har en TI-84 det räcker för gymnasiet. Ti-89 får du inte använda på proven kan vara lite jobbigt om du inte kan räkna allt i huvudet

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Edit. Tror de flesta skolor använder Texas. Men om casio eller annat använs på just det gymnasiet så kan det vara en fördel eftersom de lär gå igenom hur de används då.

Exakt, därför rekommenderar jag folk att vänta tills de har börjat gymnasiet och köpa samma miniräknare som de flesta har.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det där med att TI-89:an skall vara otillåten lär ju inte bra, men jag måste erkänna att jag gjorde en sådan här tråd i ett annat forum, och där sades det att 89:an varit otillåten tills nydligen, och att den nu skall vara tillåten?

Som kaptenperre sade så har de flesta av någon anledning räknare från Texas I, den vanligaste måste nog vara 84:an och det är nog också den som våran lärare använder sig av. Så det kan vara lättare att hänga med då...

Dock så pratade jag med min pappa, och han nämnde något om någon casio räknare som tydligen skulle ha skönare knappsats och större/bättre skärm än ovan nämnda TI. räknare. Dock så skrev han inte ner modellbeteckningen, och jag tänkte att ni kanske känner till någon Casio som är ett bra alternativ?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det ingen TI-84 utan bara TI-84 Plus, men det var väl inte så viktigt.

Själv har jag en TI-84 Plus och är väldigt nöjd med den så det är vad jag rekommenderar. Finns ingenting jag saknar eller önskar att den hade så jag tror säkert att den duger till dig, speciellt om din lärare också använder sig av en sådan.

Casio har jag inte så mycket erfarenhet av annat en en gammal "scientific calculator" (fx-82TL-A) och den passar det sig ju inte att jämföra med här. Svårt att hitta recensioner på grafräknare.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det ingen TI-84 utan bara TI-84 Plus, men det var väl inte så viktigt.

Själv har jag en TI-84 Plus och är väldigt nöjd med den så det är vad jag rekommenderar. Finns ingenting jag saknar eller önskar att den hade så jag tror säkert att den duger till dig, speciellt om din lärare också använder sig av en sådan.

Casio har jag inte så mycket erfarenhet av annat en en gammal "scientific calculator" (fx-82TL-A) och den passar det sig ju inte att jämföra med här. Svårt att hitta recensioner på grafräknare.

Jo, jag upplever också att det är svårt att hitta recensioner av denna typen av produkter... Därför är det så bra med sweclockers med mera

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Ta en 83a! Den har allt man behöver genom tekniska program på gymnasiet och till och med till en hel civilinjengörsutbildning på universitetet. Jag vet för jag har använt min egen 83 i 6-7 år nu

Visa signatur

Intel C2D E6400 2,13 GHz, Gigabyte S3, 2048 mb Coirsair Dominator PC6400, Powercolor X1950XT, Seagate barracuda 320 + 160 GB, Hiper 530W, CoolerMaster Mystique 631,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Det där med att TI-89:an skall vara otillåten lär ju inte bra, men jag måste erkänna att jag gjorde en sådan här tråd i ett annat forum, och där sades det att 89:an varit otillåten tills nydligen, och att den nu skall vara tillåten?

Om TI-89 blir tillåten faller i princip alla mattekurser på gymnasiet och de första kurserna på universitetet. Som någon skrev tidigare är TI-89 grymt bra att ha hemma, då man får sitt egna facit. Själv emulerade jag TI-89 på burken, vilket dög för mig.

[quote]Dock så pratade jag med min pappa, och han nämnde något om någon casio räknare som tydligen skulle ha skönare knappsats och större/bättre skärm än ovan nämnda TI. räknare.[/QUOTE]

De räknare från Casio, som är jämförbara med Texas, är bättre. Inget snack om saken. De har t.ex. bättre skärm (färg och högre upplösning). Texas räknare är dock lättare att använda, plus att de flesta brukar köra Texas (lättare att få hjälp av kompisar).

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så räcker alla räknarna du nämner gott både för gymnasiet och universitet/högskola.

Du bör nog kolla lite vad man "förväntas ha", när jag gick i gymnasiet så hade alla TI83 och länkkablarna användes flitigt för att tanka in mätdata i åtminstone fysikkurserna. Dessutom kan det ju vara praktiskt att kunna fråga någon...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag går andra året på NV och där får alla ti84+ som börjar till en kostnad av sammanlagt 200kr:)

Det är en räknare som du lätt klarar dej på.

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svaren, nu blir det till att sätta sig ner och tänka och tänka

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
De räknare från Casio, som är jämförbara med Texas, är bättre. Inget snack om saken. De har t.ex. bättre skärm (färg och högre upplösning). Texas räknare är dock lättare att använda, plus att de flesta brukar köra Texas (lättare att få hjälp av kompisar).

Det är en smaksak då jag tycker tvärsemot och ändå äger jag en hyfsad Texasminiräknare vid sidan om. (Texas TI Voyage 200)
Det jag har upplevt är att många texasanvändare inte ens behärskar vissa grundläggande funktioner på sina dosor, som exempelvis komplexa tal eller diverse matrisberäkningar. Inte alls svårt att göra på en Texas, men konstigt nog vet jag ändå flera som inte har lärt sig det. (bara ställa om för komplexatal i en meny)
Jag fick min Voyage 200 billigt, men jag rekommenderar nästan ingen att köpa den eller lillebrorsan TI-89. Orsaken är att det finns programvaror som är så mycket bättre, exempelvis Maple. Det är så mycket enklare när man arbetar med rapporter att bara köra copy & paste från ett datorprogram, än att gå omvägen via miniräknaren.

Att man inte får ha med en persondator på proven spelar ingen roll, då man inte heller får ha med en symbolhanterande miniräknare. Så i båda fallen blir man tvungen att köpa en extra miniräknare.

Angående miniräknareråd så står jag kvar med att du ska vänta tills du börjar gymnasiet och köpa den modellen de flesta har, även om jag tycker Casio är enklare, så blir det nog inte enklare om alla andra i klassen sitter med en texas.
Ang bra Casio så ska alla på 9000 serien vara bra, bäst idag är väl CFX-9850GC Plus? Sedan finns symbolhanterare som hos texas nämligen Algebra FX 2.0 Plus, men eftersom man ofta inte brukar få använda en sådan på proven så är den ju inte mycket att ha.
Ett grymt bra program som medföljer Casio är miniräknare är equation, där man görsnappt löser rötterna till bl:a 2:a och 3:e grad ekvationer, även de komplexa rötterna såklart.
Visst är det enkelt att göra själv, men det tar då mycket längre tid än att bara knappa in. För ofta är just denna beräkning en liten "delmoment", som behövs göras i en uppgift.

Det säljs en även väldigt massa schyssta miniräknare billigt på diverse webbaktioner, det var så jag kom över min texas dosa. Men som någon nämnde, de säljs ännu billigare då man börjar vissa gymnasium.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Det där med att TI-89:an skall vara otillåten lär ju inte bra, men jag måste erkänna att jag gjorde en sådan här tråd i ett annat forum, och där sades det att 89:an varit otillåten tills nydligen, och att den nu skall vara tillåten?

Du får helt enkelt fråga din lärare men det vore fullständigt vansine att tillåta ti-89 på gymnasiet så jag är nästan helt säker på att den som påstod det i din andra tråd har fel.

Med en ti-89 så kan du göra saker som det är meningen att du skall lära dig att göra för hand på gymnasiet som exempelvis derivera och integrera. Om ti-89 skulle tillåtas på gymnasiet så vill det verkligen till att du har självdisciplinen att inte överutnyttja den då du måste lära dig att hantera och förstå matten.
Väl sagt det så vill jag säga att ti-89 (och säkert även voyage 200 som jag tror har ungefär samma funktioner men som inte varit på tal och som jag inte har testat) är en underbar miniräknare som jag har stor hjälp av i mina chalmers studier (elektroteknik), i alla fall i de kurser där jag får använda den, och att min ti-83 plus ligger helt oanvänd sedan gymnasietiden och det känns ju lite som slöseri i efterhand.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag går andra året på Teknik.. Vi använder oss alla av Ti-84+ eller Silver, skillnaden jag har märkt på dom är att silver kan man byta skal på samt att det finns lite mer program i den.. finns 2 saker jag känner man kan ha nytta av..
Det är Svenskt språk och Spelen men de lägger man lätt över med hjälp av en kabel man får till räknaren

Permalänk
Medlem

bud_bundy: Jag går redan i gymnasiet och därav så känns det mindre bra att vänta till hösten då de säljer miniräknare på nytt. Och som jag skrivit tidigare i tråden så är det TI-84 plus/silver som de i min klass använder.

heande: Okej, tack för informationen!

BTW hittade denna: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=79118 är den något att ha? Den ser "smidigare" ut än de aktuella Texas I.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Vad är en symbolhanterande miniräknare egentligen och vad är det som gör att man inte får använda den?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Vad är en symbolhanterande miniräknare egentligen och vad är det som gör att man inte får använda den?

Du kan t.ex. derivera/integrera och få fram en exakt lösning. Om du skriver in att du vill derivera f(x)=x^2 dx på en TI-89, så får du svaret 2x.

Om jag inte missminner mig, är derivata/integraler någonting som man lär sig i gymnasiet. Med en symbolhanterande räknare får man facit till alla uppgifter.

Jag googlade lite på "symbolhanterande miniräknare" och såg till min förvåning att symbolhanterande räknare kommer att bli tillåtna på de nationella proven på gymnasiet. Helt sjukt, enligt min mening, men man får väl göra om proven på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Ti83:a under hela gymnasiet (vi fick köpa billigt via skolan) och den hade allt man behövde för NVT, årskursen över hade 82:or och några år senare blev det väl 83+, nu är det väl 84/84+ som gäller, men samtliga har det man behöver för gymnasiet.

Fortsatte använda den på universitetet tills den gick sönder (började visa en massa konstiga tecken i teckenfönstret), fick köpa en 85:a billigt av en studiekamrat, även den fungerade fint, trots att det egentligen var en äldre modell än min 83:a. 85:an hade dock en jobbig nackdel, det gick bara att "2nd entry":a en gång, alltså man kunde bara få upp senaste talet och inget djupare i historien.

Använde 85:an ett tag tills jag kom till en kurs där tidigare årgångar rådde en att verkligen skaffa en 89:a, då den skulle spara mycket tid. Skaffade 89:an, har dock bara använt den ett knappt halvår, men är riktigt nöjd med den (symbolhanterare är grymt!).

Men tillbaks till topic, allt mellan 82 och 85 är fullständigt tillräckligt för gymnasiet och man kan egentligen klara sig genom en hel universitetsutbildning med en också, men på senare och mer avancerade kurser kan det vara tidsbesparande att använda en 89:a istället.
En eventuell "nackdel" med 82/83:an som jag dock tror är "åtgärdad" i senare versioner" är att den inte kan räkna med större eller mindre tal än ^+-255 (kan ha varit +-99 också, iaf på 82:an), detta ställde dock inte till med några problem på gymnasiet.

Om nu alla andra i klassen har en 84/84+ så köp en sån, lättast att få hjälp då, och läraren är förmodligen bäst inläst och gör exempel på den också.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

ja köpte en Ti-86, värsta som man fick ha på prov. bättre skärm o mer minne än Ti-83. + modellen av ti-83 har väll lika mycket minne eller så, men den har inte lika bra display som Ti-86, om man nu värderar det. ja tyckte det va skitskönt.

ända nackdelen ja upplevde var ju att alla andra hade Ti-83, så körde man fast lite så kunde man inte fråga, eller man kan, man knappuppsättningen skiljer lite.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Du kan t.ex. derivera/integrera och få fram en exakt lösning. Om du skriver in att du vill derivera f(x)=x^2 dx på en TI-89, så får du svaret 2x.

Om jag inte missminner mig, är derivata/integraler någonting som man lär sig i gymnasiet. Med en symbolhanterande räknare får man facit till alla uppgifter.

Jag googlade lite på "symbolhanterande miniräknare" och såg till min förvåning att symbolhanterande räknare kommer att bli tillåtna på de nationella proven på gymnasiet. Helt sjukt, enligt min mening, men man får väl göra om proven på något sätt.

Då blir det att köpa en 89:a direkt... Man vill ju göra det så enkelt som möjligt för sig

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Då blir det att köpa en 89:a direkt... Man vill ju göra det så enkelt som möjligt för sig

Men hur mycket lär du dig av det?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men hur mycket lär du dig av det?

Kanske inte så mycket som man skulle göra utan denna funktion, dock så kommer jag ju att lära mig själv också, utan denna funktion, jag blir inte nöjd själv om jag inte förstår hur det fungerar, det är det som är det roliga med matte, att allt är så "smart" uttänkt...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Så en dummerjöns som jag själv skulle alltså kunna klara mig genom olika mattekurser efter C med en 89;a utan att kunna speciellt mycket matte själv?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
Så en dummerjöns som jag själv skulle alltså kunna klara mig genom olika mattekurser efter C med en 89;a utan att kunna speciellt mycket matte själv?

Nej inte precis... Du måste ju själfallet kunna liiiiite andra saker också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Jag googlade lite på "symbolhanterande miniräknare" och såg till min förvåning att symbolhanterande räknare kommer att bli tillåtna på de nationella proven på gymnasiet. Helt sjukt, enligt min mening, men man får väl göra om proven på något sätt.

Det kanske blir så att man i vissa uppgifter måste visa steg för steg hur man kommit fram till sitt svar, alternativt att de delar upp proven i en del med räknare och en del utan.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk

En TI-89 kan ge dig ett svar i fler fall men man ska tänka på att ett korrekt svar inte ger en poäng om man inte visat vägen dit. Alltså, man måste kunna matten bakom men kan ha räknaren som en kontroll på att härledningarna är korrekta. Det tycker inte jag är fusk. Det tycker jag är klokt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av izee
Jag går andra året på NV och där får alla ti84+ som börjar till en kostnad av sammanlagt 200kr:)

Det är en räknare som du lätt klarar dej på.

Vi fick våra för 100 spänn