Permalänk
Medlem

OS för Web/Cs server.

Tänkte installera Linux på en burk som jag skall ställa i garderoben.
Skall kunna styra burken från min PC med win och MAC via LAN.
Någon som har ett förslag på en användarvänlig Linux dist? Har kört Gentoo ett tag men endast som surfburk.

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Medlem

debian skulle jag säga.
med någon form av VNC

Permalänk
Medlem

VNC? Varför i all världen VNC?
Debian med ssh, smidigaste skulle jag tro.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Mitt val är som vanligt Debian Sarge. Fjärrstyrningen fixar man självklart med SSH.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

debian sarge eller CentOS
//Crash_M

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Debian med 2.6 kernlen :),

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

vad är det för hårdvara du ska köra HLDS på?

Gentoo är ju trevligt, men då gör det ju inget om du har en lite bättre dator :),

men annars är Debian med 2.6 kerneln trevlig

Permalänk
Medlem

Jag har precis dragit ner Debin men det vart ju såklart 3.1. Är det bättre att sattsa på 2.6?

Burken är en P4 2.4/512.

Har precis bestämt mig för att den även ska användas till en del surfande också. Tänkte ha den på en andra skärm för att kunna dona med under tiden man lirar wow

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piraten
Jag har precis dragit ner Debin men det vart ju såklart 3.1. Är det bättre att sattsa på 2.6?

Debian 3.1 med Linux 2.6

Permalänk

Och för att få 2.6-kärnan skriver man linux26 vid debians startprompt.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Där ser man. Det är inte mycket jag vet. Tack för upplysningen

Då ska jag bara pipa iväg och köpa mig några DVD skivor!

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Medlem

En CD-RW(/R) ska nog räcka länge om du kör netinstall.
Edit: Ligger på 180MB - http://www.debian.org/CD/netinst/

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Ok det har jag ju hemma. Kanon! Då kör jag på en sådan.

Visa signatur

i 300 kan ingen höra dig skrika..

Permalänk
Medlem

ska du ha skärm å köra X å så på den kan du tanka http://www.ubuntu.com/ men man brukar inte ha X (grafiskt) på en server

Permalänk
Medlem

Han sa ioförsig att han skulle använda den till att surfa på också, och då är det klart bättre med X. Fungerar fint att köra X med valfri WM på debian, kör på det.

Permalänk

FreeBSD skulle funka väldigt bra misstänker jag.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

misstolkning från min sida, trodde han sa att han ville adminstrera grafiskt.
SSH räcker mer än väl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Och för att få 2.6-kärnan skriver man linux26 vid debians startprompt.

Lånar tråden lite:

Jag har länge haft en server (933 mhz, 512 MB ram) som har rullat win2k3 men har inte riktigt orkat 5on5. Så igår inskaffade jag mig något lite bättre. (p4 1.5GHz, 512 MB RAM)

Har testat både Debian med 2.6-kärnan och win2k3. Precis samma fel oavsett vilket os jag kör. Så fort de kommer över 4 pers går ALLAS ping upp till ~300 och FPS:n sjunker dramatiskt.

Vad kan de vara fel?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Lånar tråden lite:

Jag har länge haft en server (933 mhz, 512 MB ram) som har rullat win2k3 men har inte riktigt orkat 5on5. Så igår inskaffade jag mig något lite bättre. (p4 1.5GHz, 512 MB RAM)

Har testat både Debian med 2.6-kärnan och win2k3. Precis samma fel oavsett vilket os jag kör. Så fort de kommer över 4 pers går ALLAS ping upp till ~300 och FPS:n sjunker dramatiskt.

Vad kan de vara fel?

vad har du för ISP och hastighet på det?
å vad kör du för sys_ticrate ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
vad har du för ISP och hastighet på det?
å vad kör du för sys_ticrate ?

Velocity 10/10 och vi har spelat 5on5 på 933 mhz:aren med bra ping.

sys_ticrate kör jag på 10000, men FPS:en ligger på 512. Skumt fel som fan. Jag förstår bara inte.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Lånar tråden lite:

Jag har länge haft en server (933 mhz, 512 MB ram) som har rullat win2k3 men har inte riktigt orkat 5on5. Så igår inskaffade jag mig något lite bättre. (p4 1.5GHz, 512 MB RAM)

Har testat både Debian med 2.6-kärnan och win2k3. Precis samma fel oavsett vilket os jag kör. Så fort de kommer över 4 pers går ALLAS ping upp till ~300 och FPS:n sjunker dramatiskt.

Vad kan de vara fel?

Den är för slö.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Den är för slö.

Och var är logiken i den meningen?

Det du menar är alltså att en Pentium 4 på 1.5 GHz är slöare än en 933 mhz:are pentium 3?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

nej men P4an är fortfarande för slö för en CS-server. Du få gå upp över 2.0Ghz AMD eller 2.8Ghz (gammal) intel om du ska köra en HLDS

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
nej men P4an är fortfarande för slö för en CS-server. Du få gå upp över 2.0Ghz AMD eller 2.8Ghz (gammal) intel om du ska köra en HLDS

Vad är det du inte förstår?

HUR kan min GAMLA dator prestera bättre än min 1.5 GHz:are? Det är ju uppenbarligen något stort fel här.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Ska man köra CS eller någon annan spelserver så är det processor-optimerad Linux 2.6.x som gäller, med 1000Hz tickrate.

En P4 har inga problem med en HLDS:CS...

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av P4:or är att dom är ohyggligt sega oavsett OS.
Jag vet, har en AMD 64 3700+ @ 2,4 Ghz och en P4 2,4 Ghz.
(Iofs så är det 133 MHZ minnen på P4:an)

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk
Medlem

P4 kräver bra minnen för att presterar bra, därför använde man RDRAM från början för p4:or.
Har din dator sdram kan det mycket väl vara ett av problemen men eftersom p3:an också antagligen har sdram borde p4 inte vara sämre.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W3rkan
Min erfarenhet av P4:or är att dom är ohyggligt sega oavsett OS.
Jag vet, har en AMD 64 3700+ @ 2,4 Ghz och en P4 2,4 Ghz.
(Iofs så är det 133 MHZ minnen på P4:an)

Du har aldrig funderat på varför AMDn CPUn har märkningen 3700+? Jo för att den motsvarar just 3700Mhz, dock ska det motsvara hastigheten i någon Thunderbird prolle tror jag, var iaf så när AMD började med märkningen istället för att använda Mhzen för att folk skulle förstå att de var lika snabba även fast de hade lägre Mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Du har aldrig funderat på varför AMDn CPUn har märkningen 3700+? Jo för att den motsvarar just 3700Mhz, dock ska det motsvara hastigheten i någon Thunderbird prolle tror jag, var iaf så när AMD började med märkningen istället för att använda Mhzen för att folk skulle förstå att de var lika snabba även fast de hade lägre Mhz.

Näe de började med märkningen iochmed lanseringen av Athlon XP processorerna för att ge en bättre jämförelse gentemot Intels motsvarande, vilket i det här fallet var Pentium 4.

På senare tid kan man dock inte säga att ratingen stämmer, det är bara något som hängt med. Enligt tidigare nyhet på Swec (?) så kommer AMD byta namnschema inom en relativt snar framtid.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux