Permalänk
Medlem

Viktor Gårdsäter ©

www.gardsater.se om du vill se mer.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84

...

http://img292.imageshack.us/img292/3631/viktor1ue0.jpg

...

Viktor Gårdsäter ©

www.gardsater.se om du vill se mer.

Jag gillar verkligen din fjärde bild, den var väldigt häftig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Tack vare Boo's ena länk så råkade jag av en slump finna förklaringen till ditt problem (en bit ner på sidan):

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/sensors.htm

Intressant, tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Checkade din hemsida Viktor, gillade dina bilder Riktigt snygga.
Din dokumentär av din farfar, sjukt bra.

Vidvinkel eller hur? Fräscha färger du har fått till på dina bilder också, lyckas aldrig med de i PS eller i kameran :/

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk

Var ute och testade julklappen lite nyss. Fick väl någon bild jag tyckte var okej även om jag inte kan med kameran ännu.

Borde kanske säga att jag tog bort två fönster som störde från bilden.

Ett försök till macro. Känns lite väl grötigt dock.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

En del bilder är riktigt riktigt bra. Bland bilderna på din farfar hittade jag många som var otroligt fina. Får man fråga vad du har för kamera och objektiv? Färgerna är grymt bra, undrar hur du får till dom?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
En del bilder är riktigt riktigt bra. Bland bilderna på din farfar hittade jag många som var otroligt fina. Får man fråga vad du har för kamera och objektiv? Färgerna är grymt bra, undrar hur du får till dom?

Exif säger Nikon D200.

Permalänk
Medlem

Exif säger inget objektiv? Jag får itne fram Exif, vilken bild får du det på?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Nikon D200, Sigma 14/2.8, Tamron 17-50/2.8, nikon 50/1.8.

Men snart blir det en Zeiss planar 25/2.8. Det blir grejer det!

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Hur får du färgerna då?

Eller är det en hemlighet?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Färgerna?

Tjao, jag vet inte. ska jag dra hela mitt arbetsflöde eller?

Annars ställer jag svart/vit-punkt, ökar kontrasten i mellandagrarna, tjao..justerar så att tonomfånget är innanför arbetsrymnden, ställer så att det ser snyggt ut. vet inte riktigt. ett tips är att använda ett högpassfilter som kontrastökning(istället för uppskärpning) vilket kan ge ett mustigare och "rundare" intryck. Sen är ju en kalibrerad skärm att föredra.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Nikon D200, Sigma 14/2.8, Tamron 17-50/2.8, nikon 50/1.8.

Men snart blir det en Zeiss planar 25/2.8. Det blir grejer det!

Ska ev inhandla Tamronet 17-50/2.8 när jag köper mig en kamera sen, (dock Canon), är du nöjd med det?? Snygga bilder i övrigt!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jo, den är väldigt bra i förhållande till priset. Cyberphoto har ju tex gätt den betyget "toppklass". Den är fin. Optiskt i varje fall . Bättre än Sigmas motsvarande. Helt okej byggnad.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Brorsans julgran.

Edit: är det någon som vet hur man får bilder i firefox att se ut som de gör i PS, ändrar sig ganska mycket ill det sämre när man kollar på dem genom browsern, i IE blir det bra färger men inte i FF

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Jo, den är väldigt bra i förhållande till priset. Cyberphoto har ju tex gätt den betyget "toppklass". Den är fin. Optiskt i varje fall . Bättre än Sigmas motsvarande. Helt okej byggnad.

Tack för det svaret :).

Ryden, jag tror den frågan har blivit besvarad typ 5 ggr redan i tråden, kika tebax några sidor så ska du nog hitta lösningen :).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
http://ryden.no-ip.org/Bilder/Sweclockers/gran2.jpg

Brorsans julgran.

Edit: är det någon som vet hur man får bilder i firefox att se ut som de gör i PS, ändrar sig ganska mycket ill det sämre när man kollar på dem genom browsern, i IE blir det bra färger men inte i FF

Konvertera till sRGB.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardis84
Färgerna?

Tjao, jag vet inte. ska jag dra hela mitt arbetsflöde eller?

Annars ställer jag svart/vit-punkt, ökar kontrasten i mellandagrarna, tjao..justerar så att tonomfånget är innanför arbetsrymnden, ställer så att det ser snyggt ut. vet inte riktigt. ett tips är att använda ett högpassfilter som kontrastökning(istället för uppskärpning) vilket kan ge ett mustigare och "rundare" intryck. Sen är ju en kalibrerad skärm att föredra.

Lust att förklara lite mer noga hur man använder sig av ett högpassfilter för att öka kontrasten?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

De va lite från den senaste fotorundan, kommentera gärna!

Visa signatur

varför planera? inget slutar ju som man tänkt sig endå!

Kamera: Pentax k10d, 18-55 3,5-5,6 da kit objektiv, 2gb sandisk ultra 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whatever
De va lite från den senaste fotorundan, kommentera gärna!

Akta dig för vakterna bara. Shoppingcenter är privat mark och du kan därför bli utslängd ifall ägarna inte vill att du fotograferar där.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Tog bilden på åkern i förmiddags. (kontrasthöjd i PS, blev så tråkig annars).
Klaga inte på ramen

Kvällsbilden är från igår fast uppljusad i PS, märkte att den var väldigt mörk på min andra monitor. Vet inte vilken som visar mest rätt dock, har inte kalibrerat.

Permalänk
Medlem

Några bilder jag har tagit sedan den 17:e dec. Fick en Nikon D50 (kitpaket) i present när jag fyllde år. Har inte några (seriösa) bilder alls på typ 1½ år, och då med en kass vanlig kamera, dock så filmade jag för ett projektarbete under sommaren/hösten förra året en del.

Bilder kommer i ordningen de förminskades/cropades i Photoshop, inte ordningen de togs. Några bilder har jag justerat lutningen lite då jag tog korten något snett (hade inget stativ jag kunde använda ute just då).

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Lust att förklara lite mer noga hur man använder sig av ett högpassfilter för att öka kontrasten?

Du sa precis det vi andra tänkte på.

Var ner på stan idag, klämde lite på en 30D hos fotohandlaren. Jag är kär! Den var totalt underbar, och bara för att retas så slängde fothandlaren på ett 17-40 IS USM, för 7k. Om man ändå inte var en fattig student.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Du sa precis det vi andra tänkte på.

Var ner på stan idag, klämde lite på en 30D hos fotohandlaren. Jag är kär! Den var totalt underbar, och bara för att retas så slängde fothandlaren på ett 17-40 IS USM, för 7k. Om man ändå inte var en fattig student.

Hittade en liten guide på google. Vet inte om det är samma sätt som Viktors dock.

http://www.photosafaris.com/Articles/HighPass.asp

Är oxå sugen på system
Lite ont om cash bara hehe.

Saknar verkligen att kunna isolera objekt från bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller
Hittade en liten guide på google. Vet inte om det är samma sätt som Viktors dock.

http://www.photosafaris.com/Articles/HighPass.asp

Är oxå sugen på system
Lite ont om cash bara hehe.

Saknar verkligen att kunna isolera objekt från bakgrunden.

Hej!

Jepp! precis som guiden! Dra på med väldigt hög radie (typ 50) och dra sedan ner opaciteten tills önskat resultat.

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Du sa precis det vi andra tänkte på.

Var ner på stan idag, klämde lite på en 30D hos fotohandlaren. Jag är kär! Den var totalt underbar, och bara för att retas så slängde fothandlaren på ett 17-40 IS USM, för 7k. Om man ändå inte var en fattig student.

Vad är 17-40 IS USM för glugg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Du sa precis det vi andra tänkte på.

Var ner på stan idag, klämde lite på en 30D hos fotohandlaren. Jag är kär! Den var totalt underbar, och bara för att retas så slängde fothandlaren på ett 17-40 IS USM, för 7k. Om man ändå inte var en fattig student.

Fotokompaniet? Där kostar ju den drygt 13000 kr väl? Köp online, t.ex. på Zebramedia för lite över 11000 kr.

Permalänk
Medlem

Var ute och fotade i morse, inget lysande resultat men den här tycker jag blev bäst.

Komentera gärna

Visa signatur

Nikon D70s / Nikkor 18-70mm / Nikkor 50 mm 1.8 / Tamron 55-200mm / Tamron 28-75 2.8 / Sb-800

Permalänk
Medlem

Hade tänkt ge mig ut tidigt idag för att fota soluppgången. Men när jag vakna 7.40 var den redan påväg upp =/

Så jag gav mig ut lite senare istället. Får ta solen nästa vecka

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Hade tänkt ge mig ut tidigt idag för att fota soluppgången. Men när jag vakna 7.40 var den redan påväg upp =/

Så jag gav mig ut lite senare istället. Får ta solen nästa vecka

http://jafoto.apakossa.org/dump/foto/IMG%5F4822.jpg

http://jafoto.apakossa.org/dump/foto/IMG%5F4824.jpg

Gillar nr1, Gillar dom sköna kontrasterna och färgerna

Håller med om att det där med solen är knepigt den här årstiden.
På dagen kastar den stora skuggor över allt (när det inte finns snö) och den går upp/ner så fort att man lätt missar fina bilder.