Permalänk

Nätverk, två routrar

Hej kan man koppla ihop två routarar?
Jag försökte koppla ihop två D-link DI-624 men fick inte det att fungera. Kopplade internet till wan på ena routern sedan en nätverkssladd från lan1 till den andra routerns wan och där kopplade jag in två datorer på lan1 och lan2.
Kom på sedan att det kanske inte fungerar för routern har brandvägg m.m men måste jag använda switch eller hub istället? föresten har glömt skillnaden på hub och switch? switch är väll bättre om jag kommer ihåg rätt?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Ändra IP-nät på den enas LAN-sida. Bör ske automatiskt om du ändrar IP-adressen på LAN-sidan. Det du skall ändra är det jag kryssmarkerat 192.168.xxx.1. Som det är nu får en av burkarna samma IP-nät på båda sidor och då fungerar det inte.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Förstod ungefär tror jag men kan inte testa för har inte kvar den andra routern. Jag testa och gick inte i routern ändrade IP adressen på Lan och då slutade den att fungera eller internet försvan och kunde inte kom in i routern. Men resetade den och nu fungerar det igen men det kanske ska bli så att det inte går att gå in i routern?

Permalänk
Medlem

Prova att ta internetanslutningen o koppla in den på en av LAN-portarna på den router1 sen tar du o drar en kabel från router1 LAN-port till router2 WAN port. Då kanske router1 agerar switch. Förstår inte riktigt vad det är du är ute efter att göra men men. Som jag förstog din första beskrivning hade du kopplat så du hade NAT bakom NAT vilket inte brukar fungera så bra.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Internet (WAN) -> R1 WAN -> R1 LAN -> R2 LAN

R1 = Router 1
R2 = Router 2

Alltså Internet till wan port på router1, sen lan - lan port på routrarna. Sen funkar det.
Glöm inte confa om router2 så den endast agerar switch, bort med brandväggar, dhcp mm. mm.

Edit: glöm inte crossover kabel när du kopplar LAN - LAN på routrarna om du inte har någon uplink port på någon av routrarna

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bryngel1989
Förstod ungefär tror jag men kan inte testa för har inte kvar den andra routern. Jag testa och gick inte i routern ändrade IP adressen på Lan och då slutade den att fungera eller internet försvan och kunde inte kom in i routern. Men resetade den och nu fungerar det igen men det kanske ska bli så att det inte går att gå in i routern?

Antar att du testade med en dator som var ansluten i en LAN-port på routern. Du måste förnya IP-adressen på datorn när du ändrat LAN-nät så att den hamnar i samma nät som routern annars kan den inte kommunicera med något vilket du ju märkt. Bör räcka med en "repair" på anslutningen.
Vad är syftet med hopkopplingen? Vill du bara ha fler uttag är det bättre att, som tidigare sagts, använda den ena routern som en ren switch genom att bara använda dens LAN-portar. Var dock noga med att ställa in den för detta - en sökning på "router som switch" ger dig massor med tips på hur man gör.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Tack för alla svaren kan tyvär inte testa för har inte tillgång till den andra routern längre men ska berätta vad meningen med min koppling var.
Jag bor nere i källren och vårat bredbands modem och routern sitter på övervåningen, jag har själv dragit ner en kabel genom väggen till min dator men skulle ha lan med en kompis och då behöve vi ju en kabel till hans dator också. Jag kunde inte flytta ner routern där uppe från för där finns det redan datorer som är inkopplade. Så jag kopplade min kabel som går i väggen in i wan på min kompis andra routern och sedan våra datorer i lan portarna men märkte ju som sakt att det inte fungerade.
Därför kan jag inte göra -NioB-'s koppling för har ingen crossover kabel i väggen. Om jag ska ha lan igen så får jag testa Hiker's och daniz's ide, det var synd att jag inte hade tillgång till den andra routern längre men tack för hjälpen alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bryngel1989
Tack för alla svaren kan tyvär inte testa för har inte tillgång till den andra routern längre men ska berätta vad meningen med min koppling var.
Jag bor nere i källren och vårat bredbands modem och routern sitter på övervåningen, jag har själv dragit ner en kabel genom väggen till min dator men skulle ha lan med en kompis och då behöve vi ju en kabel till hans dator också. Jag kunde inte flytta ner routern där uppe från för där finns det redan datorer som är inkopplade. Så jag kopplade min kabel som går i väggen in i wan på min kompis andra routern och sedan våra datorer i lan portarna men märkte ju som sakt att det inte fungerade.
Därför kan jag inte göra -NioB-'s koppling för har ingen crossover kabel i väggen. Om jag ska ha lan igen så får jag testa Hiker's och daniz's ide, det var synd att jag inte hade tillgång till den andra routern längre men tack för hjälpen alla.

Om ni ska köra igen så använd Hikers metod då den passar bäst för det du beskrev. Det jag skrev passar inte riktigt till dina behov

EDIT: menade -NioB-´s metod

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz