Permalänk
Medlem

Död pixel, NEC

Hej,
Det är nu 3 dagar sen jag köpte en NEC LCD 17" skärm på JME data i Lund. Vi hann inte mer än koppla in den då vi märkte att en pixel fattades.
Nu vägrar JME ta tillbaka skärmen och säger att tillverkaren tillåter 1-3 döda pixlar, vi får heller inte retunera den på öppet köp.

Stämmer det verkligen att tillverkaren tillåter 1-3 döda pilxar? I såfall borde dom väll informera kunden innan köpet?

Måste bara tillägga att servicen på JME är usel!
Tack

Permalänk

JME har rätt, du borde ha kollat upp pixelpolicyn hos skärmtillverkaren innan du köpte den.
För om du är rädd för döda pixlar så finns det några skärmar som det är ok att lämna tillbaka om det är 1 död pixel, men annars är det normalt att det är tillåtet med 3 döda pixlar på en 17"

Edit:
Men det stämmer som du säger, de borde informera dig om pixelpolicy vid köpet.

Permalänk
Medlem

Nec följer standarden ISO 13406-2 Klass II när det gäller pixelfel.

Permalänk
Avstängd

Wow, en liten pytte pixel

Nej nu jävlar måste vi bränna JME (ironi)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar själv på PC City och vi brukar byta ut skärmar med trasiga pixlar (iallafall inom öppet köp tiden).
Men jag kan tänka mig att mindre butiker inte gör detta eftersom det skulle innebära att dom får en begagnad skärm som måste säljas till rabatterat pris och dessutom har en trasig pixel.
Jag tycker att man i första hand ska klaga hos tillverkaren det är dom som har bestämt att det är ok med 3-4 trasiga pixlar så att dom ska slippa kassera allt för många paneler vid tillverkningen. Om alla ringer och säger vad dom egentligen tycker om deras pixelpolicy så kanske dom tvingas ändra detta. Men så länge butiken får ta hela smällen kommer det knappast bli någon förändring.
Dessutom kan jag tänka mig att tillverkarna får en enorm konkurrensfördel genom att sälja skärmar med trasiga pixlar och kan tjäna ännu mer pengar och det är förjävligt att det ska vara så.
Jag vet att t.ex. Philips har "zero bright pixel" garanti på vissa modeller så om man vill vara riktigt säker på att slippa trasiga pixlar köp någon av dessa skärmar.

Permalänk

Samsung har och 0-fel-på-pixlar-garanti på deras lite dyrare skärmar, annars brukar 1-3pixlar vara standard. Själv tecknade jag en extraförsäkring på min skärm (480kr och gäller i 3 år, hos PåAv) när jag köpte den som täcker pixelfel, dvs får min skärm utbytt direkt.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Då det bara är 3 dagar sedan du köpte skärmen tycker jag det är väldigt konstigt att JME inte tar tillbaka skärmen. Visst jag förstår deras 'pixel policy' men ändå.. Dålig stil..

Permalänk

Det är inte JMEs "pixel policy" det är NECs och att följa den är FULLT normalt, det är bara att acceptera eller punga upp med mer stålar till en skärm som har 0 pixel-fel policy

Permalänk
Medlem

Jag hade en död pixel på min skärm, efter några veckors drift. Men jag tröck, försiktigt försiktigt, på den och den hoppa igång HLR på pixlar

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen att du inte får lämna tillbaka den på "öppet köp"? (Hade du i teorin öppet köp någonsin?) Är det att du brutit förpackningen?

JME har ju rätt i att tillverkarens pixelpolicy gäller. Den innebär ju i princip att NEC har definierat 0-3 trasiga pixlar som "hel skärm" och fler trasiga pixlar som "trasig skärm". Du har alltså en "hel skärm".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för alla komentarer! Jag snacka faktiskt med NEC och dom sa att säljaren ska informera en om pixel policyn innan köpet så vi lyckades med att få pengarna tillbaka, genom att snacka med chefen.

Permalänk
Medlem

går det inte att reklamera skärmen pga tillverknings fel.

har för mig att jag har sett någonstans att tillverkarnas pixel policy inte gäller för att dom åsidosätter svensk lagstiftning

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av melphist
går det inte att reklamera skärmen pga tillverknings fel.

har för mig att jag har sett någonstans att tillverkarnas pixel policy inte gäller för att dom åsidosätter svensk lagstiftning

Njae, pixelpolicyn är ju en specifikation om hur varan skall vara. Som köpare skall man ha informerats om denna policy detta före köpet.

Jag har svårt att se hur det skulle åsidosätta svensk lagstiftning att man får veta vilken kvalitetsnivå man skall förvänta sig?!

Se t.ex.: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...
Särskilt avsnittet "När är varan felaktig?". (Tycker det var mer lättläst än själva lagtexten.)

Däremot har man vid distansköp 14 dagars ångerrätt och vid köp i butik ofta öppet köp. I båda dessa fall är dock risken överhängande att det blir tjafs om man brutit förpackningen, och det är inte helt uppenbart för mig vem som har rätt i ett sånt läge. (I detta fall handlar det alltså inte om fel på varan utan att man bara ångrat sig.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jo, det var däför vi inte fick lämna tillbaka den på öppet köp. Vi hade ju brutit förpackningen. Men vi fick tag i chefen där och han retunerade den.
Så det löste sig tillslut. Tack för alla komentarer.