Permalänk
Medlem

DVI-HDMI kontra S-video

Hej!

Jag vill se film på min 42 tums plasma via datorn. Datorn har DVI utgångar så tänkte köpa en DVI-HDMI kabel att köra mellan dessa då tv'n har två HDMI. Idag kör jag S-video. Kommer det blir någon större skillnad i filmkvalitet mellan dvi-hdmi och S-video eller slänger jag ut 370 spänn i onödan? Svårt få bra bild via hdmi? Hört vissa har svårt skala upp det till rätt upplösning med mera.
DVI-HDMI kablen behöver vara 10 meter lång men det är inget problem va?
Tacksam för hjälp!

/Micke

Visa signatur

Xbox day one edition since 22th of November

Permalänk

Nä du slänger inte bort 370 spänn i onödan. Till en bra 42" plasma skulle jag kunna lägga bra mycket mer för att gå från s-vhs till hdmi. 10 meter inga problem. Själv skulle jag rekomender supras kablare men 10 meter går nog på minst 1000 kr. Om du kan skala upp bilden till rätt format beror på dvd:n i första hand. Men plasman ska oxå kunna göra det själv. Prova vilken enhet som gör det bästa jobbet.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli stor skillnad. Blev det för mig allafall. Jag kör iofs DVI-DVI men.

Permalänk
Medlem

jo men DVI-HDMI är ju inte sämre på något sätt....är ju bara bild den för över ändå. Är det kasst köpa 10 meter kabel på Kjell och co för runt 350 kr? Ingen större lust lägga 1000 spänn på kabel också.

Visa signatur

Xbox day one edition since 22th of November

Permalänk

Låt oss säga så här. Du märker säkert ingen skillnad (kanske något vid en direkt a/b jämförelse så av den anledningen behöver du nog inte köpa supra. Behöver du en bättre skärmning, vill ha en kabel som du vet är bra och tänker behålla den i många år, samt tycker att det känns bra med kvalité så köp Supra. Men du behöver absolut inte.

Permalänk
Medlem

jag märket en stor skillnad när jag gick över från s-video till DVI, allt blev mycket skarpare, speciellt "windowsgrafiken" blir mycket skarpare.
filmgrafiken blev klarare i färgerna och bättre svärta.

om det hjälper på din tv eller inte är svårt att veta eftersom det till stor del handlar om hur tvn behandlar informationen. men jag kan säga till 99% säkerhet att det kommer hjälpa i skärpan

Permalänk
Medlem

tv'n är en lg42pc1r om den nya som kommer imorgon inte surrar också för då blir det en panasonic pv60 istället.

Visa signatur

Xbox day one edition since 22th of November

Permalänk
Inaktiv

dvi-d och hdmi är digitalt, så slösa inte pengar på uber-märken, köp den fattigaste du kan hitta så länge den har rätt tjocklek/längd

Permalänk
Medlem

ok då blir den på kjell o co tror jag...runt 350 kr för 10 meter.

Visa signatur

Xbox day one edition since 22th of November

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickys
tv'n är en lg42pc1r om den nya som kommer imorgon inte surrar också för då blir det en panasonic pv60 istället.

just pga av den orsaken köpte jag pv60.
LG har kass kvalitet på deras nätagg den är fläktlös fast vad gör det när nätagget låter värre än 3 fläktar?
en arbetskamrat har haft 3 st LG som piper 20db+.
man kunde inte ligga o slötitta på tv för man var tvungen o skuva upp ljudet som fan bara för att slippa piiiiiiiiiiiiiiiip!!!
han fick pengarna tillbaka.

och dom fortsätter sälja tvn utan att åtgärda problemet.
gillar ni tinitus rockconcerts pip köp LG

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Det talas om att man inte behöver lägga ner några större pengar på en bra DVI-Hdmi kabel för det blir ingen skillnad på kvalite. Nu har jag en 7m lång kabel mellan min dator och en panasonic projektor, kostade runt 300kr. Det fungerar utmärkt så länge det inte sker några snabba förändringar i bilden då man spelar upp hdtv-filmer för då flimrar det ibland till i hela bilden vilket kan vara ganska störande. Det ska tydligen bero på att kabeln inte håller nog hög kvalite....

Foetus...det är inte bara LG som surrar, har hört det både på Panasonic och Samsung vilket är jävligt irriterande. Faktiskt mer irriterande än fläktljudet från projektorn...

Permalänk
Medlem

Min LG surrade inte men det var däremot några döda pixlar.. Så jag måste återlämna TV:n idag.. Fyfaan, jag som hade bunkrat upp med popcorn och ett gäng filmer

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

får min nya lg idag....sista chansen för lg...annars blir det en annan tv om den surrar också.

Visa signatur

Xbox day one edition since 22th of November

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
gillar ni tinitus rockconcerts pip köp LG

Konstigt. För min LG 42PM1MA är helt och totalt tyst.
Ska jag kanske kräva kompensation av butiken för den uteblivna tinnitus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Konstigt. För min LG 42PM1MA är helt och totalt tyst.
Ska jag kanske kräva kompensation av butiken för den uteblivna tinnitus?

då hade du tur

han hade likosm 3 st hemma dom andra 2 var värre än den första

jo panasonic hade fått lite klagomål på att fläktarna lät så dom tog bort 1.

min hörs inte ett skit.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt en 350kr kabel om jag hade varit dig! gjorde själv det misstaget... Köpte först en från webbhallen för runt 3-400kr, jag fick bild, men det va inte mer heller, bilden var förvrängd och det kröp i den som bara den, så bytte ut den till en annan "billig" kabel från netonnet 5-600kr kostade den, samma sak, den va något bättre, men bilden var fortfarande inte bra!
Så bytte ut den kabeln oxå, och köpte en riktig på netonnet för 1´100kr, och nu är bilden klockren! Så trots att det är DVI-D så spelar kvalitén på kabeln roll!, man kan ha tur och få en bra billig kabel oxå, men risken att bilden blir försämrad är väldigt stor.
så i min mening är det bättre att lägga ut ~1´000kr direkt och vara säker på att det kommer att fungera.

Visa signatur
Permalänk

Om det blev så stor skillnad så sänder nog dvdn ut en svag signal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ni säga hur man kopplar HDMI-DVI? Bild går också bra.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Antingen funkar kabeln eller inte, om den inte funkar lämnar man tillbaks den och får en ny. Finns ingen anledning att betala mer och tro att bilden blir bättre.. Det är mer troligt att du får bättre bild om du bytar ut elkabeln till tvn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
just pga av den orsaken köpte jag pv60.
LG har kass kvalitet på deras nätagg den är fläktlös fast vad gör det när nätagget låter värre än 3 fläktar?
en arbetskamrat har haft 3 st LG som piper 20db+.
man kunde inte ligga o slötitta på tv för man var tvungen o skuva upp ljudet som fan bara för att slippa piiiiiiiiiiiiiiiip!!!
han fick pengarna tillbaka.

och dom fortsätter sälja tvn utan att åtgärda problemet.
gillar ni tinitus rockconcerts pip köp LG

Min TV är helt tyst, bara för att alla tjatar så förbenat var jag tvungen att gå fram och sätta örat till. Hördes ett litet brus. Men absolut inget man hör när man sitter i soffan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

fick inte min lg tv igår....de var så ikompetenta på affären att de int ekunde läsa av lagersaldot korrekt. Så en veckas väntan till

Kommer inte lägga 1100 kr på en kabel när skillnaden inte kommer bli så jättestor mot s-video. Ska pröva en 350 kronors, funkar den inte lämnar jag väl tillbaka o kör s-video.

Visa signatur

Xbox day one edition since 22th of November

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan S-Video och DVI/HDMI kommer att vara som natt och dag

S-video duger ju inte ens till 32" CRT.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Skillnaden mellan S-Video och DVI/HDMI kommer att vara som natt och dag

S-video duger ju inte ens till 32" CRT.

håller med dig!
s-video duger om man inte har någonting annat... Men eftersom att plasma/lcd oftast har vga/dvi/hdmi så finns det ingen som helst anledning att köra s-video! att kablarna kostar lite mer borde inte vara något problem om man redan har lagt ner 15-20´0000kr på själva tv´n.

snåla inte på kablarna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det något program som är bättre än andra om man spelar upp film på datorn o för över den till tv'n? Använder idag Media player classics...den som funkar bäst just nu...haft strul med andra program och codecs.

Visa signatur

Xbox day one edition since 22th of November

Permalänk
Medlem

jag använder zoomplayer. mest för att man kan ändra "aspect ratio" i det programmet. Gillar inte att få svarta kanter på sidorna av bilden om filmen/serien är i 4:3, då drar jag hellre ut den till 16:9 (vilket inte går vad jag vet i varken vlc eller mediaplayer).

codecs har aldrig varit något problem heller, ladda bara ner ffdshow så får du allt du behöver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

s-video är den sämsta bildvisaren av alla..

1.hdmi/dvi
2.component rgb
3.scart rgb
4.s-video

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickys
fick inte min lg tv igår....de var så ikompetenta på affären att de int ekunde läsa av lagersaldot korrekt. Så en veckas väntan till

Kommer inte lägga 1100 kr på en kabel när skillnaden inte kommer bli så jättestor mot s-video. Ska pröva en 350 kronors, funkar den inte lämnar jag väl tillbaka o kör s-video.

Synd att du inte fick din TV, jag har fått min och älskar den.

Jag ville inte heller betala multum för min kabel och det är jag glad över, för ~400kr fick jag en 10m HDMI - DVI kabel och vad glad jag blev när det blev sån bild som det blev!

Det är verkligen som natt och dag att jämföra mot S-video...

Köpte min kabel av kjell & company. kostar typ 350 + frakt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag har LG42LC2RR`en och kör med VGA kabel till den. Helt klockren bild! Har även köpt en sån DVI-HDMI kabel på Kjell men nånting blir inte riktigt rätt. Bilden blir felskalad. Ska försöka lite mera men bara så du vet så finns risken...

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Avstängd

Lite offtopic men känns onödigt att starta en ny tråd.

Har en 42" plasma tv och körde förut datorn>tv:n via en DVI kabel. Men nu fungerar det inte längre och jag vet inte vrf. Datorn hittar tv:n men på tv:n står det "Ingen insignal" Är tv:n dvi anslutning trasig eller vad är det frågan om?

Någon som vet hur man resetar hela tv:n ? Tv:n är en Phillips 42" plasma.

Känns så konstigt att det inte fungerar nu när det gjort det förut.
Vilket tvout program är bäst till ATI grafikkort?
Finns det någon guide på hur man kopplar in datorn till tv:n med dvi kabel för ati grafikkort, gärna någon som beskriver exakt hur man går till väga.

Någon som haft liknande beskymmer?

Hade gött!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri