Permalänk

Ny arbetsdator med fokus på stabilitet

Hallå!

Jag tittar runt efter ett system som ska ersätta min nuvarande arbetsdator. Jag är rätt klar på vissa delar, men står lite i val o kval för andra delar.

Vad skall den användas till?
Primärt Visual Studio och där till hörande applikationer som t.ex. SQL Server Management Studio m.fl. Självklart Office-paket och diverse små-appar (U-Edit, antivirus, antispyware osv). Jag spelar _inte_ på denna dator.

Vad tycker jag är viktigt?
Stabilitet och driftsäkerhet. Efter det kommer snabb och effektiv minneshantering. Jag jobbar med RAM-drive för tempfiler (vilket VS använder hela tiden) och jag vill alltså ha så snabba minnen som möjligt. Processorkraft är också viktigt. Sen kommer diskaccess. Jag vill försöka hitta ett system fär processor och minnen kan jobba ihop så optimalt som möjligt.

Vad har jag idag?
En HP Workstation XW6000, 3,0GHz Xeon HT, 3GB RAM, 1st 36GB 15K rpm Ultra320 SCSI, 1st 74GB 15K rpm Ultra320 SCSI, 1st 25GB 7200 rpm IDE. Till detta har jag kopplat 2st 20" TFT via DVI i 1600x1200 samt 1st 24" TFT via analog i 1920x1200.

Vad har jag hittat som jag bestämt mig för?
Chassi: Antec P180B
PSU: Cooltek CT 600
Processor: Intel C2D E6600
DVD-brännare: NEC AD-7173
SCSI-kort: Adaptec 29320A-R (detta kort har PCI-X 64-bit 133MHz bustyp)
Jag tänker alltså behålla mina befintliga SCSI-diskar.

Varför dessa val?
Chassi:
Verkar vara ett välbyggt chassi där ingenjörerna flyttat PSU:n till nedre delen för att minska värmeutvecklingen (som jag tolkat det). Sen är det snyggt också;-)
PSU:
Cooltek CT 600 fick bäst i test i SweClockers test. Sen verkar det vara ett riktigt stabilt och driftsäkert agg (vad jag kunnat läsa mig till). Sen gillar jag att det är modulärt.
Processor:
Jag vill ha Intel. Punkt slut. E6400 är inte aktuell, E6700 motiverar inte prisskillnaden med ca 2000 mot E6600, så därför blev det en E6600.
DVD:
Tja, den verkar bara vara bra helt enkelt. Använder DVD väldigt sällan.
SCSI-kort:
Jag behöver ett så snabbt kort som möjligt så att det inte blir en flaskhals. Dock vill jag inte lägga ut hu mycket pengar som helst på ett SCSI-kort. Dessutom är Adaptec extremt välkända inom SCSI-världen.

Vad behöver jag hjälp med?
Jo, moderkort, minnen samt grafikkort.
Som jag skrivit ovan prioriterar jag stabilitet och driftsäkerhet och sen snabba minnen samt en optimal kombination mobo/propp/minnen.
Jag vill ha 4GB RAM. Har tittat på Corsair men blir inte klok på vilka som är snabbare än andra och/eller hur de agerar med olika mobo - här behöver jag Er hjälp. Mobot måste ha stöd för ett PCI-X 64-bit-kort. Graffakortet/en behöver inte ha extrema prestanda, bättre med stabila kort som kan supportera mina monitorer.

Slutsats:
Vilket mobo?
Vilka minnen till mobot?
Vilket/vilka graffakort?

Jag har försökt speca så gott jag kan om förutsättningarna, men om det är någon mer info ni behöver för att kunna hjälpa mig så säg bara till.

När det gäller budget så är det inte direkt primärt, men jag räknar med ca 2000:- - 2500:- för mobo och ca 2500:-/2GB. Graffakort - ingen aning.

Jag tar tacksamt emot alla diskussioner, förslag, ideer osv.

Tack på förhand,
Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag köpa ett Tyan eller Intel moderkort om jag byggde en arbetsstation i den klassen som du.

Moderkort
Här är några exempel på moderkort som kan tänkas leva upp till dina krav

TYAN TOMCAT I7221A S5151 SKT-775 PCI-X VGA ATX

1st 64 bitars PCI-X port

Dock så har det inbyggda grafikkortet ingen DVI utgång så man kan hamna att kompletera med ett externt PCI grafikkort

Finns på dustin 2260 kr

Det verkar inte gå att direktlänka
komponenter->moderkort->Intel->Socket 775 längst nere

www.tyan.com så finns en annan kandidat :

http://tyan.com/products/html/toledoi3010w.html

Efter lite efterforskande på Intels hemsida så hittar ja inget passande kort med PCI-X.

Minne
Om jag valde minnen så skulle jag ta ECC minnen av någon känd tillverkare Kingston, Crucial osv.

Här nedan är exempel på minnen som valdes ut för Tyan kortet med kingstons minneskonfigurator (då är man garanterad att det fungerar) :

Kingston DDR2 667MHz ECC 2GB kit

kostar runt 300€ på deras sida

Kingston DDR2 667MHz nonECC 2GB kit

kostar ca 270€

Grafikkort

Grafikkort för användningsområdetet du beskriver så är något ATI/Nvidia ur den lägre priskategorin.

t.ex. detta

3DFUZION GEFORCE 7300GS 256MB PCI-E

eller detta

ASUS EXTREME RADEON X1300PRO 256MB SILENT PCI-E

båda kostar runt 600kr, inga direktlänkar pga dustin, men de finns under
komponenter->grafikkort->PCI-E

Här är den kombination som jag föreslår :

Moderkort : Tyan Toledo i3010W
Minne: Kingston eller Crucial DDR2 667MHz ECC eller nonECC
Grafikkort: Något av de listade ovan

[edit]Det är också viktigt att kolla så att nätaggragatet stöder ATX12V v2.0 (24-pin + 8-pin)[/edit]

Visa signatur

Common sense isn't that common.