Permalänk
Medlem

Mina 6400-minnen identifieras som 5300

Hej,

Beställde precis 2x1024MB 6400 Corsair TWIN2X minnen från Datorbutiken. Fick dem utan förpackning, bara inlindade i plast. Min BIOS identifierar minnena som 5300-minnen, fast det står rätt på fakturan. Är det fel på BIOS eller har DB skickat mig fel grejor? Försökte köra dem i 800 MHz och det gick väl inte så jättebra precis...

EDIT: Fick faktiskt en liten blankett till. Vid streckkoden står det TWIN2X2048-6400, men i BIOS står det fortfarande 5300. Wtf? Kan Corsair ha packat ner fel minnen i förpackningen? Känns liksom inte så jättetroligt, allt det där sker väl pa löpande band i någon klinisk fabrik i Taiwan. Men om det verkligen är 6400-minnen, varför står det 5300 i BIOS och varför kan jag ej köra dem i 800MHz?

EDIT2: Okej, nu blir jag lite förvirrad. Leker runt lite med överklockningsinställningarna i BIOS och varje gång jag ändrar FSB:n ändras siffran som BIOS visar när jag bootar... nu är visst minnena 4800. Det är väl någon auto-inställning, men jag förstår inte hur jag får mina minnen att köra i 800 MHz, det vill säga 6400. Antagligen är väl minnena rätt men jag lyckas inte få dem att fungera som de ska. Jag hade tänkt köra 1:1 med en FSB på 400 vilket ger 800 Mhz DDR2. Problemet är att när jag kör upp FSB:n på 400 och väljer att minnena ska gå i 800 MHz får jag ingen bild förrän jag hårdvaruresettar och då står det "overclocking failed". Hur kommer det sig? Har superbra kylning. Snel hest, hjelp mig!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Ditt mobo..
Vad har du för något?

Permalänk
Medlem

Åh, förlåt. P5W DH Deluxe.

Med en C2D E6600 nu på 3,2 GHz ungefär.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Mina göra också det:)men om man ändra i bios till 800mhz då funar det för mej:)

Permalänk

Har du verkligen läst manualen Xstar? Troligen inte och läs på mera innan du försöker dig på att överklocka, för som läget är nu så vet du inte vad du sysslar med.

Se till att du har rätt värden på din dator innan du börjar fippla med inställningarna i bios och läs på innan!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Har du verkligen läst manualen Xstar? Troligen inte och läs på mera innan du försöker dig på att överklocka, för som läget är nu så vet du inte vad du sysslar med.

Se till att du har rätt värden på din dator innan du börjar fippla med inställningarna i bios och läs på innan!

Tro det eller ej, jag har faktiskt läst manualen! Mkt användbar läsning. Noobguiden för överklockning av C2D här på swec och th var också bra läs ning. Men jag är knappast någon stjärna på att överklocka och det utger jag mig inte heller för att vara. Men jag lär mig hela tiden, så sorry om du kände dig personligt träffad av mitt rop på hjälp! Hemskt ledsen.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Tro det eller ej, jag har faktiskt läst manualen! Mkt användbar läsning. Noobguiden för överklockning av C2D här på swec och th var också bra läs ning. Men jag är knappast någon stjärna på att överklocka och det utger jag mig inte heller för att vara. Men jag lär mig hela tiden, så sorry om du kände dig personligt träffad av mitt rop på hjälp! Hemskt ledsen.

Personligen tycker jag att det är tråkigt att du inte bryr dig om sweclockers regler "innan" du skriver ett rop på hjälp...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

kör Everest, där bör du få all info om det mesta

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk

Gå in i bios och ställ om minnena till 800mhz. Fick göra det på mitt P5B-DLX. Vet inte riktigt varför det ställs ner, men du hittar funktionen enkelt och du är färdig på 2 minuter =).

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Vila i frid

Det är BIOS'et som säger fel. Kika med CPUZ vad dina minnen går i för hastighet och jämför det med CPUZ's info om SPD.

Permalänk
Avstängd

och ska du köra 1-1 så ska minnena inte stå i 400mhz utan 266mhz och därmed basta hehe

för låter du minnes inst stå på 400mhz (i ditt fall var det just 400mhz x2=800mhz)så sätter minnena stopp ganska snart när du höjer fsb´n

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V