Liten jämförelse mellan datorbutiker

Permalänk
Medlem

Liten jämförelse mellan datorbutiker

Håller på att sukta på en ny dator och har botaniserat lite bland butikerna
och kollat läget.
Gjorde en butiksjämförelse på komponenter till en dator (utan
kringutrustning) som innehåller populära komponenter.
Är det några skillnader, eller har alla samma pris?

Butikerna som jämförs tillhör Sveriges 3 största.

Priserna anges i följande ordning:
datorbutiken.com/DustinHome/komplett

Komponenterna som innefattas är:

Processor Intel Core 2 Duo E6600
2839/2850/2950
Moderkort Asus P5B iP965
1190/1175/1299
Minne Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 2x1024MB
(TWIN2X2048-6400)
2525/2495/2699
Grafikkort Asus Extreme GeForce 8800GTS 640MB (EN8800GTS/HTDP/640M)
4219/4225/4649
Hårddisk Seagate Barracuda 7200.10 320GB
889/895/895
Chassi Antec Case Perfomance One P180B BLACK
1275/1195/1498
Nätdel HIPER Type-R Black 580W (HPU-4K580-MU)
849/895/1049
DVD-brännare NEC AD-5170 Svart
430/335/299
Frakt (postförskott vid köp med efterkrav tillkommer)
259/0/298

Summa

DustinHome: 14065:
datorbutiken.com: 14475:- (+410:-)
Komplett: 15636:- (+1571:-) (avhämtning butik 15367:- +1302:-)

Slutsats

Det finns pengar att spara genom att jämföra priser när man skall handla, det lönar sig alltid.
Räkna alltid med slutpris inklusive frakt.
Detta är enbart en fingervisning och priser förändras dagligen.
Det som den ena är billigare på idag kan någon annan vara billigare på
imorgon.
Det som dock förvånar mig är att komplett är dyrast på nästan alla
komponenterna
Enstaka skillnader är inte konstigt, men så många och rätt stora skillnader?

Detta bevisar enbart att det lönar sig att jämföra priser,
och att det inte bara handlar om några tior.

Butikerna

http://www.datorbutiken.com
http://www.dustinhome.se
http://www.komplett.se

Bra Sökmotorer

http://www.prisjakt.nu
http://www.buggy.nu

Permalänk
Medlem

haha fin frakt på db medans inget på dustinhome.

Permalänk
Avstängd

DB har alltid haft snordyr frakt imo.
Dustinhome ftw ;>

Permalänk
Medlem

En sak som inte är lika lätt att sätta pris på är hur butikerna hanterar trasiga saker (RMA). Där ligger db.com klart sist, har haft både epoxmoderkort med erkännt dåliga kondisatorer och samsung spinpointhårdisk som har tagit över 7 veckor att få tillbaka. Tycker mig läst här på forumet att jag inte är ensam om dom erfarenheterna.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Datorbutiken lever väl på sitt namn nu, frågan är hur länge till. De kommer måsta sänka priserna rejält för att inte tappa massor av kunder.

Dustinhome är ju nya drömbutiken. Bra service vet man ju att de har, men att de faktiskt tom. kan vara billigast är ju otroligt.

Komplett brukar ha hyfsade priser och bra service, men så här i jämförelse börjar de kännas dyra, vilket inte gör dem speciella på något sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant jämförelse.

Min erfarenhet på senare tid är också att Komplett höjt priserna rätt mycket överlag. För något år sedan köpte jag alltid tex HDs av Komplett, men Dustin har varit den bättre butiken ett tag nu. När de nu dessutom utökat sitt sortiment med WDs RE2-diskar, är valet enkelt. HD-paketeringen är betydligt bättre på Dustin också, med HDn i separat låda, med serienummer både på lådan och fakturan. Trevligt.

Vissa saker, som tex vissa skrivare kan dock Komplett fortfarande vara betydligt billigare på. Något som jag däremot upplever är att Dustin numera är klart mer fördelaktiga på tillbehör, som kablar, fläktar och annat plock. Det kan jag inte minnas att fallet var för något år sedan och bl a det gör att oftare börjat handla av Dustin igen. Nu senast sänkte Dustin priserna på en del Zalman-produkter rejält.

Fortsätter Dustin att hålla gaspedalen i botten ett tag till, får de andra stirra på bakljusen när det gäller priser, sortiment och service. Helheten är svårslagen för närvarande.

Datorbutiken lämnar jag utan kommentar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Intressant tråd Sumitomo, tackar.

Finner det förvånande att Dustin är billigare än Komplett, men Dustin börjar
mer o mer bli drömbutiken.

Datorbutiken behöver den konkurs dom förtjänar.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Såg att DustinH har sänkt minnena 100:- medan de andra ligger kvar.
304:- skillnad på bara minnena gör en del på ett komplett system.

Permalänk

Glömde säga det, mycket intressant tråd!
Väldigt trevligt av dig att du delade med dig av din undersökning till oss andra!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

bra initiativ, som bekräftar att dustinhome är på väg att ta ledningen eftersom dem har sänkt sina priser och har fri frakt. Samtidigt har komplett ett brett sortiment .Väljer att inte kommentera datorbutiken

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Att du nämnen buggy som en bra sökmotor gör mig väldigt fundersamt, då buggy ofta inte visar billigate priset..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finalaz
Att du nämnen buggy som en bra sökmotor gör mig väldigt fundersamt, då buggy ofta inte visar billigate priset..

Det är riktigt, därför jag kör prisjakt och kompletterar
med buggy, för ibland hittar inte en allt.
Pricerunner väljer jag att inte kommentera.

Permalänk
Avstängd

du kan ju dock inte vara seriös med denna tråd då detta här handlar om enstaka produkter och DITT val att sätta ihop just DENNA datorn med EXAKT dessa delarna.

BÄTTRE system / lika dant;

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=416759&...

hos komplett.se för; 14229;- med 29kr frakt.

------------------------------------------------------------
* 329791 ABIT IB9, P965, Socket-775, GbLAN, ATX, 4xSATAII, DDR2, PCI-Ex16
* 326574 Cooler Master Mystique 632, Svart Aluminium (utan nätagg)
* 327595 Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL4-4-4-12T
* 327407 Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"
* 309565 Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin
* 322633 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
* 325546 NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
* 320709 Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM
------------------------------------------------------------

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
du kan ju dock inte vara seriös med denna tråd då detta här handlar om enstaka produkter och DITT val att sätta ihop just DENNA datorn med EXAKT dessa delarna.

Inte seriös? Är det någon som är seriös så är det SUMITOMO. Han delar med sig av sin erfarenhet av olika butikers prissättning vid sitt senaste botaniserande inför sitt kommande datorköp.

Det han finner är intressant och helt i linje med min erfarenhet på senare tid.

Hur vill du att vi ska jämföra då? Ta en butiks samtliga, gemensamma produkter och summera, därefter jämföra? Varsågod! Vi skulle nog alla bli väldigt nyfikna på en sådan jämförelse, tyvärr har nog dem flesta inte tid med sådant.

Att börja jämföra totalt olika märken/produkter är däremot helt ovetenskapligt och "oseriöst".

Edit: Dessutom, 29kr i frakt? Kan du ringa och ordna det till mig i Västernorrland så lovar jag att handla oftare av Komplett och göra dig gladare på kuppen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

okej, så visa mig ett test där asus 8800gts är bättre än gainward 8800 gts.

samma sak med samsung & seagate barracuda. för mig & för de flesta ja känner så är det seagate > samsung.
och sedan varför ens få för sig att köpa ett p5b moderkort?

komplett är fruktansvärt billiga när det gäller vissa saker,
dustin är fruktansvärt billiga när de gäller vissa saker,
datorbutiken är med ett mellanting mellan de båda.

Sedan får jag väl nästan ta o yttra mig om att det spelar stor roll med service & support. har en polare som beställde från dustin för 8 månader sedan, han skickade in sin laptop på RMA för 6 månader sedan, hans nya laptop skall ligga på posten IDAG, 6 månader senare... oacceptabelt.
Chefen går inte att få tag på, de visar inget intresse i ditt fall, de vill inte att du skall återkomma som kund. Det intrycket fick jag när jag ringde dit o frågade varför det tog sån fruktansvärd tid.

Ni finner hans tråd under laptops (användarnamn digitalsatan).
Och där har ni även MÄNGDER om klagomål på dustins support & rma, många som fått tbx repade varor osv.

komplett RMAtid 3-4 dagar, leverans dagen efter. inget o klaga på.

datorbutiken. 3-4v för standard RMA. leverans 2 dagar.

kanske värt dedär extra pengarna för att slippa köra ihop sig? annars kan du ju lika bra beställa från ebay om du nu inte skiter i garantin. då spar du en helvetes massa pengar.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Citera DWN
och sedan varför ens få för sig att köpa ett p5b moderkort?

Är det nåt fel på P5B? Har 2 styck, den är billigt, tyst, klocka lagom.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Dwn. Dustin har den mest överlägsna support du kan hitta i detta avlånga land.
Din polares laptop har säkert med tillverkaren att göra och inte Dustin. Jag har haft problem med komplett flera gånger, varav jag fick en hdd som var så kasst förpackad att den under resan till mig hade blivit.... Oanvändbar, och lagom kantstött.

Det tog åtskilliga turer bara för dem att ta på sig att de är urusla på att packa saker, någon ersättning, fick jag veterligen kämpa för.

Dustin däremot, är riktigt generösa med service, jag har en vän som haft problem med flertalet saker. Dustins svar är alltid "Vi skickar en ny, så skickar du in din vara". Och jag har själv råkat ut för liknande scenarion, och alltid med samma svar som min vän har fått.

Dustin har fri frakt, vilket komplett inte har, de har svindyr frakt.

Inte nog med det, Dustin börjar bli billigare och billigare på flertalet varor.

Jag betalar hellre 200:- mer och vet att jag får vettig service, för det får man hos Dustin. Medans Komplett och DB bara har bra service i Köpvillkoren, i praktiken är de värdelösa.

Man får inte heller bortse från det faktum att Dustin alltid för mig skickat paketen samma dag, eller näst kommande dag om beställningen lagts på kvällen, vilket resulterar i att man har paketet dagen efter. Svårslaget! Inte sant?
Där har Komplett något att leva upp till.

Summa sumarum är att Komplett är till synes en vettig butik, men Dustin är tiofaldigt gånger bättre.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom

Jag betalar hellre 200:- mer och vet att jag får vettig service, för det får man hos Dustin. Medans Komplett och DB bara har bra service i Köpvillkoren, i praktiken är de värdelösa.

Det vet jag ju inte om jag håller med om. Dessutom har Dwn en bra poäng, du kan bygga likadana system med olika märken, om dustinhome är billigare på Asus 8800GTS och komplett billigare på Gainward 8800GTS så är det ju inte så intressant att köra Asus på båda siterna. Det som är intressant är det billigaste alernativet hos båda butikerna imo, sålänge garanti-tid osv är den samma. Tycker att båda butikerna fungerar ypperligt, både när det gäller returer och leveranstid, och oftast när jag beställer så plockar man en del grejer på komplett (dock undviker man chassi, högtalare, monitorer där pga frakten) och en del grejer på dustinhome. Dagen efter finns oftast allt på postkontoret om man beställde i vettig tid.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Kan till viss del hålla med dig NoAim. Men mycket handlar just om personliga erfarenheter när det gäller returer/reklamerande.
På Komplett har Jag blivit bemött på ett ganska otrevligt sätt, där de inte verkar service inriktade för två öre, samtidigt som man fått vänta länge på att få en ny vara. För mig är detta en starkt negativ upplevelse.
Medans jag och mina nära och kära alltid blivit bra bemötta på dustin, där man nästan kunde säga att de följer mottot "kunden har alltid rätt" tack vare att de är så pass serviceinriktade som de faktiskt är, något jag definitivt inte kan säga om Komplett.

Därför är ämnet returer och reklamationer en högst personlig åsikt, för det finns många som blviit bra bemötta, och de som blivit mindre bra bemötta, där något rötägg kanske har fått en provanställning på telefonsupporten och olyckligtvis så hamnar man just hos denna personen när man ringer.

Men du har rätt i att det är svårt att jämföra priser när det finns olika tillverkare av samma sak; speciellt i fallet med grafikkort, men man kan ändå se att Dustin är billigare sammanlagt tack vare att det gäller på en majoritet av varorna som Sumitomo visade.
Jag tror inte att han har valt just dessa varor just för att visa att Dustin blir billigare och på så sätt framställa Dustin i en bättre dager. Utan att han har tagit varorna han vill ha för att sedan göra en jämförelse.
Anledningen till varför jag tror det är för att han är en respekterad medlem här på forumet.

Dock kan man göra en undersökning i större skala men då går det åt en hiskelig massa tid.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Avstängd

bergstrom, jag kan säga dig med all sannolikhet att du har varit fruktansvärt otrevlig i telefon när du har ringt till kompletts support. för att de skulle vara otrevliga utan anledning låter högst osannolikt.

däremot så har dustin home 2 stycken anställda på support / retur avdelningen. den ena är en tjej och andra är en kille. varken killen eller tjejen kan ett smack om datorer / komponenter utan de enda dom säger är "skicka in det". dvs 2 st anställda för o säga "skicka in det"... detta här gör ju det bra för kanske DIG men det finns ju säkert en anledning till att dustin home inte har så många kunder som komplett har om de nu har så superbra support och att de skickar gratis och att de e billigast i världen...

låt säga att det är så som ni säger,
komplett.se är dyrast, sämst på att hantera supportproblem & värdelösa på att förpacka grejer.
Hur kommer det sig då att komplett är Nordens största nätbutik? om allt nu är så dåligt?

Jag har då beställt flertalet hårddiskar från komplett och jag har fått så mycket bubbelplast så jag hade kunnat göra 5 madrasser utav det. oftast ett paket i 250x300x400~.

visst chassin är väl ingen höjdare att köpa över internet om det inte är gratis frakt. OFTAST är det helt enkelt billigast att sätta sig i bilen, köra ner till den lokala datorhandlarn, punga ut en-två hundralappar extra för chassit och på så sätt även få det billigare än postens priser.

Dustin Home har RMA tid på 3-4 Veckor.
Datorbutiken.com har RMA tid på 3-4 Veckor.
Komplett.se har RMA tid på 3-4 DAGAR.

rätt STOR skillnad.

Edit:

Dessutom så säger du att Komplett.se har något att leva upp till med sina leveranser...
Jag beställde en HEL dator på en söndag, hämtade ut den på måndagen. SLÅ DET!
dessutom har komplett som policy att beställer man kl 13.00 så har man den dagen efter.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
du kan ju dock inte vara seriös med denna tråd då detta här handlar om enstaka produkter och DITT val att sätta ihop just DENNA datorn med EXAKT dessa delarna.

BÄTTRE system / lika dant;

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=416759&...

hos komplett.se för; 14229;- med 29kr frakt.

------------------------------------------------------------
* 329791 ABIT IB9, P965, Socket-775, GbLAN, ATX, 4xSATAII, DDR2, PCI-Ex16
* 326574 Cooler Master Mystique 632, Svart Aluminium (utan nätagg)
* 327595 Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL4-4-4-12T
* 327407 Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"
* 309565 Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin
* 322633 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
* 325546 NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
* 320709 Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM
------------------------------------------------------------

Seriös? Jodå, men 20061229 hade inte komplett
denna veckans erbjudande på minnena du föreslår

Diskussionen om Hårddisk X är bättre än Y och Abit bättre än
Asus finns det nog delade meningar om
(förstår inte vad det är för skillnad på din Seagate och min Seagate),
men det var inte det tråden gick ut på utan att det lönar sig jämföra priser.

Jag tror nog att Asus säljer i alla fall minst lika många P5B som Abit säljer IB9.

Jag tror nog att det säljs rätt många Intel Core 2 Duo E6600, P180B osv, så det är rätt vanliga prylar jag hade med.

Poängen med tråden var att det lönar sig att jämföra priser.
Oavsett om det är komplett eller dustin som är billigast.
Jag är kund hos båda och har inga barn med någon, utan handlar där det är billigast eftersom jag anser båda har mycket god service.

Skulle jag ha din inköpslista skulle jag köpt CPU, chassi på dustin H eftersom de är billigare. Nätdel, HD spelar kvitt eftersom priserna är likvärdiga, men eftersom chassit bl.a försvinner skulle frakten minska i pris hos komplett istället.

Skulle jag behöva köpa högtalare och bestämmer mig för ett par
LOGITECH Z-5500 5.1 HÖGTALARE, inte så pjåkiga
skulle jag köpa dem på dustinh för 2895:- fraktfritt
och inte på komplett för 3195:- + frakt 300:- = 3495:-
600 spänn är rätt mycket pengar, eller hur?

Skulle jag slå till på nya fina LOGITECH MX REVOLUTION CORDLESS LASER MOUSE skulle jag inte köpa den på komplett för
799:- +99:- frakt utan på dustinh för 745:- fraktfritt.

Skulle jag denna veckan köpt ett Sapphire Radeon X1900GT., skulle jag köpt det på komplett eftersom de hade kanonpris på det. (1295:-)

Skulle jag köpa en Apple iPod Shuffle 1GB ihop med något annat skulle den vara förmånligast på komplett för 749:- eftersom dustin tar 845:-.

Get the point?

Så, det som jag skrev i första inlägget håller jag fortfarande fast vid.

"Det finns pengar att spara genom att jämföra priser när man skall handla, det lönar sig alltid.
Räkna alltid med slutpris inklusive frakt.
Detta är enbart en fingervisning och priser förändras dagligen.

Det som den ena är billigare på idag kan någon annan vara billigare på
imorgon."

Så välj ut det du skall handla, kolla prisläget och köp det hos den butiken som är billgast och som du har förtroende för.
Sen om man anser sig ha blivit dåligt behandlad av någon butik handlar man inte där oavsett pris.

"Dustin Home har RMA tid på 3-4 Veckor"
Säkert har det hänt, men du får det att låta som
det skulle vara generellt.

Inte för att det spelar någon roll, men du får det att låta som att dustin är en källarbutik. De som har hand om reklamationerna måste ha fullt upp

Dustin home ingår i Dustinkoncernen som omsätter 2,2 miljarder kronor (2004) och har 20 års erfarenhet i IT-branchen.

Komplett; Under 2005 omsatte vi för över 2 miljarder SEK och mottog i snitt mer än en order varje minut (varje dag, sju dagar i veckan) via våra websidor.

Permalänk
Avstängd

jo men sen kan man inte jämföra dustinhome med dustin, då det är 2 vitt skilda servicehanteringar, support m.m.

det är som att ja skulle starta upp komplett home och sedan sålt lite billigare och anställt min egen personal. dvs de lever på koncernen.

sedan kan du ju se på supporttiden också.
svara i telefon på supporten;
0-3 minuter på komplett (ALLTID, policy)
0-30min+ på dustin.

och det är precis det jag försökte få ur av dig / alla andra att denna tråd fick komplett & db.com att utsnygla sig som dyrast generellt medans de är egentligen mycket billigare på mååånga andra varor, just specifikt märke & varor som du har med här så råkar det vara såhär, medans hade man tagit något annat så hade det direkt blivit ändringar i jämförelsen.

det var enbart det jag ville få fram. alla butiker håller ungefär samma priser. visst om ni giter kolla priser och jämföra och inte har något bättre för er.... så fine gör det, men har ni inte så mycket tid att ni hinner med det, så köp helt enkelt hos företaget som ni trivs bäst med.

må bäste dator/hemelektronik företag vinna!

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
jo men sen kan man inte jämföra dustinhome med dustin, då det är 2 vitt skilda servicehanteringar, support m.m.

det är som att ja skulle starta upp komplett home och sedan sålt lite billigare och anställt min egen personal. dvs de lever på koncernen.

Du menar alltså att Dustin Home är en förlustaffär som inte är livskraftigt? Presentera underlaget för det isf och hitta inte bara på.

Dustin Home har samma priser som Dustin, det som skiljer är gratis frakt och delvis annat sortiment.

Citat:

sedan kan du ju se på supporttiden också.
svara i telefon på supporten;
0-3 minuter på komplett (ALLTID, policy)
0-30min+ på dustin.

Jag har handlat av både Komplett och Dustin/Dustin Home i många år och har aldrig behövt vänta mer än max 5 minuter hos Dustin/Dustin Home oavsett tid på dagen.

Komplett däremot har det ibland varit 20 minuter+. Snittet för Komplett ligger betydligt högre på de minst 100-125 samtal jag baserar detta uttalande på. Känslan är dock att de blivit bättre efterhand, vilket givetvis är bra. Någon 3-minuters policy du pratar om har däremot jag aldrig märkt av.

Vi har alltså helt olika erfarenheter, och frågan är då varför? Med tanke på dina övriga uttalanden överlåter jag det åt fantasin.

Citat:

och det är precis det jag försökte få ur av dig / alla andra att denna tråd fick komplett & db.com att utsnygla sig som dyrast generellt medans de är egentligen mycket billigare på mååånga andra varor, just specifikt märke & varor som du har med här så råkar det vara såhär, medans hade man tagit något annat så hade det direkt blivit ändringar i jämförelsen.

det var enbart det jag ville få fram. alla butiker håller ungefär samma priser. visst om ni giter kolla priser och jämföra och inte har något bättre för er.... så fine gör det, men har ni inte så mycket tid att ni hinner med det, så köp helt enkelt hos företaget som ni trivs bäst med.

må bäste dator/hemelektronik företag vinna!

Dessa butiker håller definitivt inte ungefär samma priser. Du försöker få till en slutsats som SUMITOMOs första inlägg helt motsäger: Att bara handla i blindo av det företag som man ”trivs” bäst med.

Poängen är att man bör ta den lilla extra tiden att jämföra sitt kommande datorköp hos några av de välrenommerade firmorna innan köp. Då gör man den bästa affären och kan i vissa fall spara stora pengar, precis det som SUMITOMOs tråd handlar om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
jo men sen kan man inte jämföra dustinhome med dustin, då det är 2 vitt skilda servicehanteringar, support m.m.

det är som att ja skulle starta upp komplett home och sedan sålt lite billigare och anställt min egen personal. dvs de lever på koncernen.

Komplett är ju redan "Komplett Home"... De är inte i nämnvärd utsträckning konkurrenter till Dustin utan till Dustin Home.

Du har nog dock rätt i att Dustin Home och Dustin inte är samma lika, kanske särskilt vad gäller just kundtjänst/service. Orderhantering och lager ger de ju åtminstone intryck av att delas vilket är positivt (Dustin Home är lika blixtsnabba på att få iväg leveranserna).

Jag vill ju dock tro att Dustin Home inte är en belastning utan en tillgång just i och med att de når en stor målgrupp som inte Dustin riktigt nått ut till i någon större omfattning innan...

Beroende på vad man ska köpa, och tillfället man gör det, kan prisskillnaden ju mycket väl vara till t.ex. Kompletts fördel istället, men det viktiga är att man är medveten om att det ibland förekommer stora prisskillnader. (1500 spänn är ändå tillräckligt för att många ska tycka att det inte alls är slöseri med tid att offra en kvart på att kolla priset på något/några andra ställen.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra inlägg. Jag kollar alltid runt innan jag köper en pryl. Dock har jag mer och mer börjat handla på komplett även om de skulle vara lite dyrare för jag vet vad jag får. Jag bor ju i Göteborg och bara två minuter till deras kontor och service verkstad. Plus den nya hämtbutiken är klockren (man kan snegla in i serviceverkstaden).

Den enda produkt jag köpt som varit fel på var ett 7900 GT som var lite buggigt. Det var ju mycket tjafs om just tillverkningsfel på just det kortet. Lämnade in det och det var aldrig några problem. Åkte till och med ner och pratade lite med killen som testade det. Blev jättebra bemött.

Dustin home verkar enligt mig vara en bra och seriös butik den också men 3-4 veckor på ett RMA-ärende är på tok för lång tid. Komplett känns mer som min lokala butik. Summa sumarum är att första intrycket är viktigt. Det är inte lätt att vara hundraprocentig och givetvis kommer det strula hos både dustin och komplett. Mänskliga faktorn kommer alltid att finnas.

Däremot datorbutiken har riktigt problem. Kommer aldrig mer handla där. De är jävligt snabba på att sälja saker men om man vill byta eller lämna tillbaka är det kört. Deras support är ett skämt. När jag fick problem med dem för fjärde gången i rad gav jag upp. De skött de otroligt illa fyra gånger av fyra. Ska det ta 6 veckor för att bara byta en produkt? Jag bygger en del burkar åt polare och hjälper dem att köpa in prylarna som ska vara i. Då blir det en del handlande.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem

Dustin har ju startat upp home-delen för att kapa åt sig av hemmamarknaden, så det satsar dem på och vill sälja till oss som privatpersoner. Nu får vi ju även tillgång till digital expo

Av alla de gånger jag handlat av dustin home har jag alltid fått leveransen dagen efter, snabba mailsvar och snabbt på telefonen.
Komplett har varit lite varierande. 1-2 och upp tilll 3 dagar vilket jag ändå är fullt nöjd med, och de har svarat snabbt i telefon. Inte mycket att orda om.

Det som dustin och komplett utmärker sig speciellt med rörande leveranser är att de lyckas leverera vare sig det är jul eller nån annan rush.
Detta är någonting db borde lära sig av, samt att ha en telefon man kan nå dem på under kontorstid

Men nog off-topic nu, syftet var att uppmärsamma om prisskillnader.
Kanske yngre förmågor som ska investera i sin första dator, eller bara de
som tar första bästa.

Kan vi hjälpa dem till ett bra köp och kanske spara en tusenlapp är de bara kul, samtidigt som vi visar butikerna att vi har koll på dem.
jag har själv fått många bra pristips här, både på gott och ont mot plånboken

Är det någon som känner sig manad att göra en egen jämförelse på "sitt" system är det välkommet och vore intressant, nu eller om några veckor om läget förändrats.
Se bara till att samma prylar jämförs mellan olika butiker och att helst inga korta helgerbjudande jämförs.
Just för att det skall hålla sig någorlunda akuellt ett par veckor eller så. Man kanske inte alltid kan slå till på stört innan lön eller så.
Men om ett sån vara ändå tas med, se till att nämna det så ingen vilseleds.

Jag delar alltid med mig av tips jag stöter på och delger i en tråd i respektive avdelning när jag exempelvis hittar en billig hårddisk eller nåt, vilket även andra gör, kul

Kommer även visa upp mitt nya chassi från Tyskland när det väl kommer. (Ett 34EUR (300:-) chassi med 9st 5.25" platser som skapat hysteri och är slutsålt överallt.

Permalänk
Medlem

Du skall ha heder för din inställning om att dela med dig av tips och av denna tråd Sumitomo.

Sen kan väl de flesta här enas om att BÅDE Dustin och Komplett är bra firmor ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
Jag beställde en HEL dator på en söndag, hämtade ut den på måndagen. SLÅ DET!

Måndagen veckan efter möjligtvis...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Re: Liten jämförelse mellan datorbutiker

Inwarehouse e väl större
sen finns det andra kedjor som e större - rätt mig om jag har fel
Men visst dustin e stora

sen e väl komplett en del större än datorbutiken

skruv-- du bör kolla om det var en bärbar du beställde - då är det säkert så att du fick den dagen därpå
stationär - ibm, dell eller sådan färdigbyggd skit - säkert - men skulle inte sätta en peng på detta
en de bygger e normalt me en vecka -ja
fixar de flesta butiker
vidare skulle inte jag vilja ha en dator snabbare än så - hur har det då byggt denna - har de testat denna eller har de bara bytt ut en del från deras egna kontorsdator - så tips en vecka e helt ok och med andra ord ett måste - annars är det säkert fel ngn stans

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Håller på att sukta på en ny dator och har botaniserat lite bland butikerna
och kollat läget.
Gjorde en butiksjämförelse på komponenter till en dator (utan
kringutrustning) som innehåller populära komponenter.
Är det några skillnader, eller har alla samma pris?

Butikerna som jämförs tillhör Sveriges 3 största.

Priserna anges i följande ordning:
datorbutiken.com/DustinHome/komplett

Komponenterna som innefattas är:

Processor Intel Core 2 Duo E6600
2839/2850/2950
Moderkort Asus P5B iP965
1190/1175/1299
Minne Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 2x1024MB
(TWIN2X2048-6400)
2525/2495/2699
Grafikkort Asus Extreme GeForce 8800GTS 640MB (EN8800GTS/HTDP/640M)
4219/4225/4649
Hårddisk Seagate Barracuda 7200.10 320GB
889/895/895
Chassi Antec Case Perfomance One P180B BLACK
1275/1195/1498
Nätdel HIPER Type-R Black 580W (HPU-4K580-MU)
849/895/1049
DVD-brännare NEC AD-5170 Svart
430/335/299
Frakt (postförskott vid köp med efterkrav tillkommer)
259/0/298

Summa

DustinHome: 14065:
datorbutiken.com: 14475:- (+410:-)
Komplett: 15636:- (+1571:-) (avhämtning butik 15367:- +1302:-)

Slutsats

Det finns pengar att spara genom att jämföra priser när man skall handla, det lönar sig alltid.
Räkna alltid med slutpris inklusive frakt.
Detta är enbart en fingervisning och priser förändras dagligen.
Det som den ena är billigare på idag kan någon annan vara billigare på
imorgon.
Det som dock förvånar mig är att komplett är dyrast på nästan alla
komponenterna
Enstaka skillnader är inte konstigt, men så många och rätt stora skillnader?

Detta bevisar enbart att det lönar sig att jämföra priser,
och att det inte bara handlar om några tior.

Butikerna

http://www.datorbutiken.com
http://www.dustinhome.se
http://www.komplett.se

Bra Sökmotorer

http://www.prisjakt.nu
http://www.buggy.nu

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Liten jämförelse mellan datorbutiker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doomguard
Inwarehouse e väl större
sen finns det andra kedjor som e större - rätt mig om jag har fel
Men visst dustin e stora

Ehh.. Dustin omsatte ca 2,2 miljarder under 2004. Inwarehouse omsatte nog inte ens en halv miljard och Komplett omsatte 2 miljarder 2005.

Observera att Komplett finns i mer än 5 länder också.