Hjälp med Budgetsystem till Geforce 8800GTS!

Permalänk
Medlem

Hjälp med Budgetsystem till Geforce 8800GTS!

Funderar på att köra 8800GTS eller GTX. Men min nuvarande dator är nog för dålig, och har dessutom bara AGP-kontakt.

Så, nästan alla pengar kommer gå åt till grafikkortet, så jag tänkte sälja min nuvarande dator och kanske lägga till lite pengar. Köper gärna begagnat eller lösa komponenter att själv sätta ihop.

Men jag behöver er hjälp: Vad är det absolut billigaste alternativet (vilken processor) som ändå kan sköta ett 8800-kort med hyfsad prestanda? Det måste inte vara mycket mer än det jag har, utan priset är viktigast. Tänker på att en Athlon64 3000+ eller mer kanske kan vara bra både ur ekonomisk och prestandasynpunkt. Athlon 64 skall ju vara betydligt bättre än P4.

Så jag behöver ett billigt moderkort för grafikkortet (PCI-E), en processor, 1Gb Ram och en nätdel som kan driva det hela. Hårddisk, dvd m.m. har jag redan.

Mitt nuvarande system: P4 2.4Ghz Northwood s478, Gammalt pissmoderkort, 1Gb Ram, 6600GT 128Mb AGP

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem

I processor väg så rekommenderar jag Intel Core 2 Duo helt klart, och den billigaste kostar 1750 riksdaler. ->E6300

I moderkorts väg rekommenderar jag Asus P5B.

I minnesväg Corsair Value PC5300 1Gb, så det är lätt att uppgradera till 2Gb senare.

Nätagg för GTS NorthQ 500w.

Och för GTX Enermax 620w <- Har själv en sån är och enormt nöjd.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpa NorthQ en gång till. Den gav inte tillräckligt med ström och lät en hel del.

Tagan eller Seasonic är helt klart bättre och prisvärdare.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310014

Tagan easy connect 430 watt.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri