Permalänk
Medlem

Ett par frågor om linux

Har linux Ubuntu och är n00b på detta men vill iaf försöka att ha linux.

1a. Vart hamnar programmen man installerar i "lägg till ta bort program" (om dom inte hamnar i program menyn alltså )? Hittade det.

1b. Måste man öppna dom programmen från terminalen?

2. Hur stänger man av "X server" (för att installera nVidias drivrutiner)?

3. Om jag laddar hem något på nätet så får jag en mapp med massor av filer i. Vilken av dem är install och hur körs den?

Kommer troligtvis inte vara den sista frågan om linux här

Permalänk
Medlem

2. sudo init 3

3. troligtvis är det källkoden du har framför dig, "./configure && make && sudo make install" är det som generellt gäller för att kompilera och installera sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150

3. troligtvis är det källkoden du har framför dig, "./configure && make && sudo make install" är det som generellt gäller för att kompilera och installera sådant.

Och för att göra det behövs det att skriva "sudo make install buid-essential" om jag minns rätt. Dvs installera lite crap så du kan kompilerade program.

Permalänk
Medlem

1b. Nej, bara de program som är textbaserade. Frågan hänger ihop med 1a, sm du säger att du hittat ett svar på. Ett tips är alt+f2.

2. Om du vill döda X är det bara att trycka ctrl+alt+backsteg. I Ubuntu kan det dock hända att det bara startar om X. Gör som e5150 skrev isf.

3. Om det är källkoden, se andra poster. Ett tips om du vill ha ngt program som inte finns i Ubuntus repositories är annars att leta efter en .deb-fil med programmet. Vissa program (firefox, flash etc) har skript för att installera, dessa startar du genom att i en terminal skriva ./filnamnet.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Och för att göra det behövs det att skriva "sudo make install buid-essential" om jag minns rätt. Dvs installera lite crap så du kan kompilerade program.

Ja, jag är ju inte insatt i ubuntu, men borde det inte vara typ "sudo apt-get install buid-essential" snarare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
Ja, jag är ju inte insatt i ubuntu, men borde det inte vara typ "sudo apt-get install buid-essential" snarare?

Bara för att vara irriterande: "sudo apt-get install build-essential"

EDIT: Moddat kommando eftersom jag, tydligen, också hade fel.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Bara för att vara irriterande: "sudo apt-get install build-essentials"

Bara för att vara ytterligare mer irriterande så kan jag tala om att du har fel och föregående har rätt

Permalänk
Medlem

Ja, jag skrev åt helvete fel, inte van att använda apt-get precis.

Ports i mitt hjärta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
Bara för att vara ytterligare mer irriterande så kan jag tala om att du har fel och föregående har rätt

Haha, det roliga är att både jag och han har fel, för jag antar att det är s:et på slutet som är fel. Först hade jag tänkt rätta hans lilla stavfel, men fick sedan för mig att det skulle vara ett s på slutet.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
2. Om du vill döda X är det bara att trycka ctrl+alt+backsteg. I Ubuntu kan det dock hända att det bara startar om X. Gör som e5150 skrev isf.

Det har jag testat...

Problemet är att jag loggas ut då och när jag loggar in och försöker igen så säger den samma sak.

Permalänk

Det beror på att du bara startar om x. så det fungerar inte för att stänga x

Visa signatur

Ryzen
1080ti

Permalänk
Medlem

sudo init 3 funkar inte heller..
den säger ingenting förrens jag försöker installera drivrutinerna. Då säger den att jag måste stänga av X servern.

Permalänk
Medlem

Döda X

sudo /etc/init.d/gdm stop

för att starta X

startx

Permalänk
Medlem

ok. ska testa det sen...

Permalänk
Medlem

eller ctrl+alt+f2 ,eller så var det ctrl+shift+f2.

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pita
eller ctrl+alt+f2 ,eller så var det ctrl+shift+f2.

Fast det stänger inte av X.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Döda X

sudo /etc/init.d/gdm stop

för att starta X

startx

Eller ännu hellre: sudo /etc/init.d/gdm start för att starta X igen om man dödade det genom att stänga av GDM.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"