Permalänk

Ny cpu minne o moderkort - bootar ej

Hej på er !

Fick äntligen mina nya delar som är följande ; core 2 6400 , msi 975x moderkort samt 2gb corsair 6400.

Satte ihop allt o prövar att starta, alla fläktar startar upp men får ej bild, stänger av kontrollerar grafikkortet igen så att det sitter ordentligt, hjälpte inte.

Flyttar dvi adaptern till andra dvi porten, hjälpte inte heller.
Kontrollerar alla kablar till moderkortet och alla sitter ( atx, 4pin + 4 pin molex till agp port. Allt sitter som det ska.

Provar med ett minne i taget i olika slots, ingen skillnad.
Ringer support ; "- testa o starta sytemet utanför chassit" blir svaret,
sagt o gjort, men samma fel, provar nätagg 2 med 24 pin eftersom det första bara var 20 pin, utifall att, men samma fel.

Har åxå testat utan allt som inte behövs vara inkopplat, dvs cd/dvd hårdiskar osv, samma sak.

Det märkliga är att fläktarna startar, men liksom slår på sen slår av igen o sen upprepas om o om, kanske på en sek sen slås av en sek sen på igen.

Ringt o frågat supporten en gång till för tips men fick godkänt att returnera cpu o moderkort för felsökning, men eftersom det verkar vara en massa kunnigt folk här så vill jag bara få fler utlåtanden innan jag skickar sakerna, eftersom det tog 14 dar från beställning till leverans så tar det väl en månad o göra en rma, vill inte då att det dessutom ska vara nåt jag missat
Kan tilläggas att moderkortet är ett "Utförsäljningskort", vilket är både bra och dåligt, men det bra är ju att det måste ju vara testat o godkänt innan de säljer det igen ? Så det är därför jag är tveksam till att det är trasigt.

En sak till, tagit bort cpun o kollat på den o piggarna på moderkortet o allt ser ok ut med ögat iaf, var lite osäker om det kunde vart felmonterat där men det ser fint ut iaf, armen man fäller ner gick ju lite trögare än på mitt gamla socket 754 amd kort, men det har jag kollat upp här i forumet o det ska visst vara lite mer motstånd på 775.

Lång blev det men hoppas någon orkar läsa igenom o kanske kan ge tips utifrån detta.

Mvh // Baboon

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Två saker jag spontant kom att tänka på:
Har du möjlighet att prova med annat grafikkort?
Får du inte någon felkod i form av beep från PC-speaker?

Hade liknande problem då min dator dog. Försökte starta, fick ingen felkod från pc-speaker, fläktar drog igång men ingen bildsignal. Började felsöka allt möjligt och insåg att grafikkortet hade dött. Jag gjorde en RMA och fick ett nytt. Då hade jag kört med grafikkortet i cirka 1 år.

/ Daniz

EDIT: när allt dog var jag helt övertygad om att det var moderkort eller nätagg som gått sönder, eftersom symtomen pekade på det. Alltså testa även så inte ditt grafikkort gick sönder i flytten från gammal till ny dator.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daniz
Två saker jag spontant kom att tänka på:
Har du möjlighet att prova med annat grafikkort?
Får du inte någon felkod i form av beep från PC-speaker?

Hade liknande problem då min dator dog. Försökte starta, fick ingen felkod från pc-speaker, fläktar drog igång men ingen bildsignal. Började felsöka allt möjligt och insåg att grafikkortet hade dött. Jag gjorde en RMA och fick ett nytt. Då hade jag kört med grafikkortet i cirka 1 år.

/ Daniz

EDIT: när allt dog var jag helt övertygad om att det var moderkort eller nätagg som gått sönder, eftersom symtomen pekade på det. Alltså testa även så inte ditt grafikkort gick sönder i flytten från gammal till ny dator.

Grafikkortet är åxå helt nytt, hade agp innan så det passade inte.
Därav kan jag heller inte testa med det gamla grafikkortet, men jag får väl skicka hela paketet tillbaka så de får testa alltihopa, då ser de ju även om det skulle vara nåt kompabilitets problem.

Men det här med att fläkten varvar upp o sedan ner igen tycker jag är märkligt, som att den försöker starta nåt men inte vill sig.

Andra ideer någon ?

Permalänk

och du har inte glömt pci-e-kontakten på graffet?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Nope, allt är där, atx, 4 pin, 4pin molex till pci-e porten samt inte mindre än 2x4pin molex till graffet.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog inte hjälpa dig men jag har EXAKT samma problem med min nya burk.
Core 2 Duo E6600, Gigabyte PA-965P-DS4,XFX GeForce 7950GT, PC5300 2o48MB.
Har också provat allt som du gjort men ingen skillnad för mig heller.
Min startar i ca 2 sek sedan slår han av och efter 3 sek så försöker han igen men utan att klara av att boota upp. De jag lagt märke till är att CPU fläkten startar och sedan stoppar direkt, och efter att den stoppat så slår hela systemet ifrån för att försöka starta upp igen.

Provat att köra utan grafikkort, HDD, DVD, Chassifläktar men samma sak händer. De är som han vill bota upp men inte orkar igån. Har provat 3 olika nätaggregat men ingen skillnad. Och även resetat CMOS men samma endå.

Blir väll att skicka tillbaks grejorna igen för felsökning. Inget roligt men finns väll inga andra lösningar???

Help :(((

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme

Permalänk

Har hittat felet, efter att ha inspekterat moderkortet 10 ggr så såg jag i en viss vinkel att en pinne i cpu sockeln pekar helt åt pipan, så jag antar att den var krokig från början då det kom till mej utan sockel skyddet o alla usb interface mm låg löst uppepå o skramla...

Sugigt värre, men hoppas att dom inte vrider på det o skyller på mig iallafall.

Till msi kortet som jag har följde det med en usb2 anslutning för pci plats ni vet, i den finns det 4 lampor som indikerar vad som händer vid uppstart, o även ger felkod om nåt failar, satte i den o kollade o den peka på cpu fel, det var då jag kollade moderkortet några gånger till.

Permalänk
Medlem

Jag ska skicka tillbaks moderkortet idag till komplett. Kollade på processorns kontaktyta och de verkar som den inte får kontakt med alla pinnar i cpu sockeln. (och nej jag har inte monterat den fel) så problemet ligger nog vid moderkortet.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600, Gigabyte GA-965P-DS4, P965, PC5300 DDR2 2048MB, XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme