fixa bättre ljud på inspelad mp3 fil?

Permalänk
Medlem

fixa bättre ljud på inspelad mp3 fil?

Hej!
Har spelat in en låt när jag spelar gitarr genom min bordsmic. Men kvaliteten på låten är inget man hurrar för. Kan ni hjälpa mig att förfina kvaliteten på något sätt?, Det vore jätte schysst... Låten finns att ladda hem här; http://musik.naruto-gaming.com/downloads/Ubbe/H.%20Villa%20Lo...

Tack på förhand

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Det var väl inte så dålig kvalite på den?
Fin låt föresten

Om du vill få filen mindre dock kan du göra om den till mono (eftersom jag tror du bara hade en mick).

För övrigt tror jag det är ganska klurigt att göra kvaliten bättre om man nu skulle vilja göra det. Men man kanske kunde fina till den med lite eq-inställningar och sånt? Jag kan inte mycket om detta

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du sparat den i 64 kbps så är där inte utrymme för att göra så mycket med den. Men jag testade och lägga på lite delay i Nero wave editor som jag tyckte blev rätt bra. Av nån anledning så sparades den i 96kbps, Nero tyckte kanske det behövdes för att efterklangen inte skulle bli platt, vad vet jag.
http://www.videfix.eu/dump/H. Villa Lobos - Preludium no 1_de...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra mycket lättare att snygga upp ett ljudklipp om du har det i wave-format istället för mp3 som är ett komprimerat format. Tips alltså om du vill ha hjälp från oss.

Permalänk
Medlem

Hej!
Kan spela in den igen i wave format om det skulle hjälpa? Ska jag öka kbps till kanske 128 ? eller ännu högre?

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Tjo,

Jag är sugen på att hjälpa dig! har lite generella masterinkunskaper efter 4 år med pillande inom musik. Men då skulle jag helst behövt filen i .wav format. Om inte det går försök att spara den i minst 192kbps eller 256kbps mp3 så skal jag se vad jag kan göra med den.

Lovar inga mirakel! men något kan jag nog få till.

skicka en mail till strukt at gmail dot com med länk till filen

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Okej, tack Har lyckats göra en wave fil istället... skickar den till din mejl.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Om du kan göra om den, kan du då inte bara spara i högsta möjliga kvalité då?

Permalänk
Medlem

Ljudet klipper! Spela in med lägre volym.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubbe_wee
Okej, tack Har lyckats göra en wave fil istället... skickar den till din mejl.

Jag har inte fått något mail än. Se till att inte spela in det allt før høgt så ljudet klippar. Volymen och så kan jag fixa till sen.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Såg att wavefilen blev över 200 mb O_O får försöka komprimera den på något sätt... hur fasen gick det till ? från 2 mb till 200 mb genom att bara ändra från mp3 till wave...

EDIT: Spelade in den på nytt, låter faktiskt lite bättre den här gången spelade dock fel på ett ställe XD men det går säkert att klippa bort så det låter bra ändå... Men fick bara ned den till 113 mb som minst (uncompressed) i 192 000... tror nog det går att få den mindre om jag använder lägre bitrate... 44k kanske?

EDIT2: Har lyckats fixa en mp3 fil med rätt bra ljudkvalitet.. den finns att ladda hem från samma url som tidigare ( http://musik.naruto-gaming.com/downloads/Ubbe/H.%20Villa%20Lo... )
Har även lyckats komprimera wave filen lite (10mb )... här kommer den: http://musik.naruto-gaming.com/downloads/Ubbe/H.%20Villa%20Lo...

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=20735

Rekommenderar denna bok varmt. Här står det allt om digital ljudinspelning som är värt att veta.

Permalänk
Medlem

Tack för boktipset, Mobosum Får nog ta o skaffa mig en sådan när jag får pengar dvs imorrn, så tar o beställer en sådan snart tror jag

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Sådär, då har jag pillat till den lite snabbt! Säg till om du inte tycker om det så kan jag göra om.

Det jag har gjort är att lägga på lite reverb och ytterst lite delay. Sedan har jag lagt till en kompressor och skruvat till den lite. Jag har även fixat till lite med en EQ, höjde lite i dom övre frekvensarna så det inte låter allt för dovt. Tycker du det blir för mycket kan jag givetvis skruva ned det. Säg bara till.

Filen har du här:
http://www.strukt.biz/music_media/H.Master.mp3

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Oj! Jag måste säga att jag är imponerad Tack som fan, strukt låter riktigt bra Är över förväntad nöjd!

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Tackar, bara kul !

Låter bra det du har gjort också, får lite diablo 1 / 2 känsla över det hela, riktigt nice mao

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)