Permalänk
Medlem

Behöver en ny Chassifläkt?

Jag har en fruktansvärt högljud Dell Dimension 6400, jag har ett mycket oljudsmättat grafikkort som jag köpt en ny fläkt till (kommer i morgon eller nått), hoppas att det hjälper.

Jag måste få ned ljudnivån. Jag funderar på om min chassifläkt kanske är lite sliten. Eftersom att chassifläkten också verkar som CPU-fläkt så är jag lite osäker på vad jag bör tänka på om jag skall byta den.

En annan sak som har oroat mig lite: Mitt grafikkort har blivit mycket varmt det senaste när jag spelar, detta har resulterat i en del crasher av spel. Men nu ibland när jag startar datorn så kommer det up ett Nvidiafönster där det står att grafikortet får för lite ström(detta kanske händer 1/15).

Jag har tänkt att det kan vara någon av dessa anledningar.

1. Kortet har blivit skadat utav för hög temp(det funkar bra och jag kollar tempen ofta just nu).

2. Jag har för mycket grejer inkopplat i samma uttag(tv,dvd,video,dator,stereo, plus alla usb grejer), detta kanske gör det svårt för agget att få nog med ström(vad vet jag)

3. Att jag installerade nya drivrutiner till GPUn för inte så länge sedan och dom spökar.

Vad tror ni?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg är för klent. Tror detta är ett vanligt förekommande problem på denna typ av burkar.

Angående fläkten så är det väl bara att ta reda på hur mycket den fläkten du har blåser och köpa en med ungefär samma specs fast är tystare. Google is your friend.

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett nytt nätagg när jag köpte kortet, 350-400w tror jag, det bör nog räcka. Det har ju funkat bra. NortQ.

Sedan när jag skall byta fläkt på kortet, är gummihanskar en bra ideé?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobbyem
Sedan när jag skall byta fläkt på kortet, är gummihanskar en bra ideé?

Är det ESD du är orolig för? Det behandlas bland annat i denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...
Kolla sista inlägget (från 16 januari) för en kortkort sammanfattning.

Men ett ännu mer kortfattat svar skulle vara att jag knappt ens skulle tänka på ESD om jag bara skulle byta en fläkt. Gummihandskar är bara att glömma hur som helst. Om du inte har en helt osannolik handsvett då...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB