Klockningen går framåt, men jag har några funderingar....

Permalänk

Klockningen går framåt, men jag har några funderingar....

Jag har skruvat ihop min C2D och börjat klocka lite...

Just nu har jag följande settings:

E6600 @ 3.15GHz (9x350MHz) - vCore 1,400 (i BIOS)
Corsair XMS2 PC6400 800 3GB 4-4-4-10 1:1 2.0 volt

Mobo: ASUS P5WDG2-WS Pro
Låda: P180
CPU-fläkt: Scythe Infinity

Temps:
Idle - 39-40
Load med Orthos - 45-47
Load med Orthos _och_ TAT - 58-59
Alla temps är mätt i TAT

Klockningen verkar stabil, men jag siktar på 400FSB, men jag är tveksam om det går.

Nåväl, jag har lite funderingar som jag har försökt hitta svar till. Det gäller förhållanden mellan alla parametrar.

Alltså, om jag _bara_ höjjer FSB tills systemet inte vill boota - eller blir instabilt, räcker det då med att öka vCore, eller finns det en relation till de andra komponenterna också? Kan minnet behöva mer spänning om jag ökar volten till CPU:n? Kan MCH, sydbryggan eller nordbryggan också behöva mer spänning?

Förstår ni hur jag tänker? Jag hittade en tråd på THG som sa att en bra måttstock är en vCore som motsvarar 0.05 volt / 100MHz. Deta skulle innebära att jag ska ha en vCOre på 1,575 volt, men det tycker jag låter mycket. Jag började med att följa guiden på THG och det gick fint.

Jag är dock lite fundersam på om jag skulle kunna sänka minnenas timing mer. Om det är så, kommer resultatet av en ev. tightare timing att innebära att jag måste öka spänningen (från 2,0 till 2,1 tex) till minnena?

Enligt guiden på THG så ska man - när man har en stabil klockning - öka FSB med ca 5MHz i stöten. Om det blir instabilt så kan man öka vCore "one notch", vilket jag tolkar som typ 0.125 volt, eller minsta steget uppåt. Dock sägs det inget om ett "maxtak", alltså hur högt jag kan gå med volt och FSB? Enligt tumregelsteorin så skulle en 400FSB men multipel 9 ha en volt på 1,8 volt(!?), men det kan ju knappast stämma? Jag kan tänka mig att sänka multipeln till 7 eller 8 också, vilket skulle ge lägre volt i 400FSB. Vad är "max" för Conroe egentligen?

Jag hoppas någon av er har lite synpunkter, ideer och kommentarer på detta. Dock tycker jag att jag för tillfället har en stabil klockning.

Tack på förhand,
Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Medlem

grundregeln är att du börjar i intervall om 5, 10, 20 MHz beroende på hur säker du känner dig.

höj bara vcore när det blir instabilt, dock kan vmch och liknande spänningar behöva höjas ju högre fsb du börjar köra.

en e6600 med 1.4v för 3.15 GHz låter för mycket, du bör kunna sänka den spänningen ganska rejält alt höja fsb ganska mycket tills det tar stopp, det bör ta stopp innan 375 MHz fsb, sen får du nog höja vcore och spänningen till bryggorna... testa och se

"Jag är dock lite fundersam på om jag skulle kunna sänka minnenas timing mer. Om det är så, kommer resultatet av en ev. tightare timing att innebära att jag måste öka spänningen (från 2,0 till 2,1 tex) till minnena?"

ja, om minnena klarar av att köra exempelvis 4-3-3-12 eller liknande, prestandavinsten är dock ganska minimal irl, du bör satsa på att köra minnena i deras 800MHz istället....allt annat är bara godis... dvs 400x9=3.6GHz /800MHz mem är godis...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Avstängd

du bör nå 3.6ghz men vilken volt du behöver är osagt.

testa vart 1.4v tar dig.

min cpu kräver runt 1.58v för 3.2ghz vilket ger ett måndagsex för min del.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tack Morna och Flopper för era svar.

Just nu har jag FSB370 och siktar på att få den stabil.

Volt:
vDIMM 2.1
vCore 1.425 (1.70 max)
FSB Termination Voltage (Nordbryggan?) 1.50 (max)
MCH 1.60 (1.80 är max)
ICH 1.20 (max).

Alla volttal ovan är de so är angivna i BIOS. I CPU-Z anger den t.ex. 1.376 - 1.384 i vCore, så jag vet inte vilken spänning som CPUN:n defacto får. Någon som vet?

Med dessa värden får jag fel i Orthos efter typ 10-12 minuter. Timing på minnena är 4-4-4-10. Ska höjja vCore lite till 1.4375 och prova.

Jag funderar på att trycka upp MCH till 1.70 om jag fortsätter få fel. Vad tror ni? Vill inte ta i för mycket heller....

Tar tacksamt emot fler tips. Mitt mål är 400FSB med multippel 9, 4-4-4-10 i timing.

/Fredrik

PS Jag som inte trodde jag skulle börja klocka när jag byggde ihop den, men nu kan man ju inte sluta jaga MHz;-) En ny drog!!!

EDIT: Tillägg till voltinfon.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Vila i frid

Vad säger INTEL TAT under körning i Orthos/Prime95 precis då den ballar?

Permalänk

'hasenfrasen'; Vad menar du "säger"? Temp, eller vad?

Nu har den faan skurit i Orthos efter 1 timme och 1 minut. Då är det FSB380, 1.44v (i CPU-Z), multiplier 9. Minnena kör 1:1 5-5-5-12. Tempen låg på 53 grader (i TAT) när det smällde. Jag ska prova imorgon att gå tillbaka några steg och se hur stabiliteten är (burken står på jobbet). Annars vet jag inte... Mer spänning till någon komponent? Den här gången var det CPU0 som ballade ur.

Tar tacksamt emot alla idéer. Jag ska som sagt backa lite i klockningen imorgon och se om det blir lite stabilare. Jag är mest osäker på spänningen - alltså hur högt man kan gå... Jag borde kunna komma högre. Tempen verkar OK, ligger som max på som max 58-59. Mobot ligger på ca 35 grader (enligt ASUS Probe II). Gud förbjude att jag brännt något...

Vi hörs väl - hoppas jag.

/Fredrik

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣

Permalänk
Avstängd

temp i tat kan gå över 60 grader under belastning.

1.44 är lågt fortfarande.

Upp till 1.5v kan man köra beroende lite på värme/kylning.
9x380 med 3.4ghz i 1.44v är bra.

Din cpu som sagt ska klara 3.6ghz med rätt volt.
men som sagt beror lite på hur mycket värme som pyser ut då.

Beror lite på vad du vill ha som 24/7 klock.
Bios kan visa fel volt, alltid bäst att kolla med andra program som visar korrekt info då en del moderkort gärna undervoltar.

3.4ghz med 1.46vcore eller liknande är helt justa siffror.
(min cpu gör 1.58vcore på 3.2ghz sigh)
Min är dock ett måndags ex...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Flopper, bra info - tack!

Om vi leker med tanken att 380 kräver lite högre spänning och jag skickar på 1.5250 i BIOS (vilket kanske är högre än den kräver - säger vi). Kan det då göra den instabil, alltså att den får för hög spänning? För om det inte spelar någon roll kan man ju nästan vända på förfarandet när det gäller att klocka. Typ; ställ volten högt och höjj FSB tills den kroknar, fast det känns ändå inte rätt. Är det bättre att lita på volten i CPU-Z än i BIOS? Finns det andra program som mäter volten tillförlitligt?

Som 24/7 önskar jag FSB400x9 = 3,6GHz, köra minnena 1:1 = DDRII 800MHz - så tight timing som möjligt, men minnena är specade till 5-5-5-12 1.9v i 800MHz, så jag utgår från detta värde och sen får jag spika mig neråt.

Som jag sagt tidigare är jag lite "rädd" för att kräma på för mycket på nord/sydbryggan. Det är väl nordbryggan (MCH i BIOS) som tar "stryk" i Prime95 eftersom den skyfflar massa data mellan CPU och minne.

En helt annan sak, jag provade att ställa ner multipeln till 8 och sätta FSB till 400. Datorn bootade in i Memtest+86, men där visade den då en FSB på 450 och således DDRII 900MHz. Varför då? Någon som har någon aning? Jag fick tonvis med fel i Memtest+86, så jag ställde tillbaka, men jag ville prova och se. Det var då jag upptäckte diffen på 50MHz på FSB. Om jag håller mig under 400 så verkar det som jag får rätt värden, alltså FSB380 visade DDRII 760MHz.

Tack så länge,
Fredrik

PS Jag lär mig hela tiden och det är jävligt roligt! Om man lärs sig tre nya saker varje dag och kommer ihåg en så blir man vis.

Visa signatur

╠ P180B ═ Cooltek CT 600 ═ P5WDG2-WS Pro ═ E6600@3,42GHz ═ Scythe Infinity ═ Corsair 3GB XMS2 ═ 3x Raptor ADFD 15OGB ═ 2x Matrox P650 ═ 2x 20,1" TFT ═ 1x 24" Widescreen TFT ╣