Permalänk

Rätt tid att köpa Speldator?

Är det värt att köpa dator nu? ska man vänta ATI's nya kort? Hur kommer Vista påverka spel och dator marknaden? Tekniken går framåt hela tiden, köper jag en ny dator idag är den gammal om en vecka. Det jag vill veta är om det är värt att inhandla nu eller om man ska vänta några månader? tankar, tips?

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att vänta några månader, speciellt med grafikkort. DirectX 10 kommer att blomma upp i år och att köpa de första korten är kanske inte att föredra. Vad har du för burk nu?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Sitter på en 3 år gammal, dell dimension 8500. p4- 3.2ghz, 1gb ram, Radeon 9800pro 128mb. Men om ca 1 månad är jag helt datorlös.

Permalänk

köp en dator då, den du har nu håller idagsläget. BTW: DET ÄR TRÅKIGT ATT vänta ;D

Permalänk

Runt påsk säger dom att det är bra köpläge. Hyffsade grejjer ganska billigt. Jag skulle satsa på core 2 duo e6600 och sen ett lite billigare grafikkort. Sen när dx10-korten och vista etablerar sig kan du uppgradera med nytt grafikkort och mer minne eventuellt.

Hur mycket är du berädd att lägga på en dator?

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk
Medlem

Det är alltid fel att köpa dator, om tre månader får du mycket mer för pengarna

I ärlighetens namn dock, kan du vänta på billigare DirectX10-kort (just nu finns ju bara Nvidia8800) så gör det. Annars är det bra tid för att C2D-processorerna finns till överkomligt pris...

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk

Jag är ganska beroende av en dator eftersom jag använder den i jobbet samtidigt som jag använder den för spel. jag är rätt kräsen, så jag tänkte mig i stilen max 17-18k. Att Den ska stödja DX10 är nästan ett krav i längden, om inte vid köp av en dator så inom en ganska snar framtid. fr.o.m. 1 mars är jag datorlös och kan nog klara mig i någon månad om det är så att det lanseras något som är värt att vänta på.

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge lite mer exakt tidpunkt på när grafikkorten som stöder directX10 kommer ut? Känns sjukt onödigt att lägga ~2000kr på ett kort idag som inte håller längre rent tekniskt än några månader...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pethrusch
Jag är ganska beroende av en dator eftersom jag använder den i jobbet samtidigt som jag använder den för spel. jag är rätt kräsen, så jag tänkte mig i stilen max 17-18k. Att Den ska stödja DX10 är nästan ett krav i längden, om inte vid köp av en dator så inom en ganska snar framtid. fr.o.m. 1 mars är jag datorlös och kan nog klara mig i någon månad om det är så att det lanseras något som är värt att vänta på.

Med den budgeten lär du få en riktigt bra dator. Personligen så skulle jag väntat tills ATI's nya kort släpps, vilket skall var i Mars om de inte skjuter upp släppet igen. Om du inte kan vänta tills dess, så skulle jag satsat på E6600, moderkort med 680 chipset, klockvänligt minne och ett 8800GTX med din budget.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
Någon som kan ge lite mer exakt tidpunkt på när grafikkorten som stöder directX10 kommer ut? Känns sjukt onödigt att lägga ~2000kr på ett kort idag som inte håller längre rent tekniskt än några månader...

Det finns redan grafikkort som stödjer DX10, GF 8800-serien. Men det alla väntar på är ATI:s nya r600-serie som tydligen ska sopa banan med GF. När r600 (2X00-serien) kommer ut vet man inte riktigt men tillverkningen är i full gång...

Men det kommer nog dröja till 2008 innan speltillverkarna börjar gå över till DX10..

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning