Tömma datorn - formatera eller finns andra metoder?

Permalänk

Tömma datorn - formatera eller finns andra metoder?

Jag ska sälja min dator och tänkte tömma den helt först. Jag undrar om det finns något annat sätt att radera och tömma ut sakerna och registerposter som finns på ens hårddisk så ingen annan kan se eller ta fram dem igen?
Att formatera hårddiskarna och ominstallera Windows XP SP2 verkar bökigt eftersom jag har SATA diskar, så finns det annat sätt så väljer jag hellre det.

Jag har 3 stycken SATA hårddiskar(C,G,H) och C: är systemdisken.
Jag testade att formatera om och installera Windows XP SP2 och trodde jag lyckats men det visade sig att jag installerat XP på H: och inte på C:.
Men i XP installationsprogrammet visades bara C: (som ju egentligen var H disken).

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk

nej, blir mycket enklare i slutändan att köra en format iaf...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

Okej men varför ser jag disk H istället för systemdisken när jag är i Windows XP installationsprogram? har det med något i BIOS?

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

Sofiap. det jag skulle gjort hade varit att formatera om allt och sedan installera win på valfri volym.. Prova annars med Partition Magic, fast tror inte det är lösningen, ..

Permalänk
Medlem

Rensa partitionstabellen, gör nya partitioner och gör en Standardformatering (inte en snabb). Så får du en hyffsat bra grund för den som ska avnända datorn sen

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

Du måste nog ha drivisar till SATA kontrollen för att installationen skall hitta disken..

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk
Medlem

Ska man installera XP är det att rekomendera att man tar ut alla andra diskar, då Windows har en förmåga att inte göra det som den är tillsagd att göra.
Jag råkade själv ut för detta en gång.
Den blivande systemdisken var tom ( C: ), men min andra disk ( H: ) med ca 200 GB material av olika slag, bl.a backups till diverse saker var borta och istället låg XP där och hånflinade åt mig.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Ja, men då borde jag ju koppla bort G och H diskarna så länge och sen sätta i SATA kabeln till dem efter att jag fått igång windows XP. (Nu har jag ändå tömt de andra diskarna så inget går förlorat)

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020