Den nya Playstation 3-tråden!

Permalänk
Medlem

gillar fredags approach till problemet.
har vi någon med mvg och doktorat i svenska här som kan snickra ihoop ett fint litet brev i vilket vi förklarar oss mycket bekymrade till nordisk films överdrivet kapitalistiska prissättning.

som det är nu så blir det inte release köp av ps3 vilket är något som jag hade sett fram emot. blir nog snarare ett körkort och mer speltid i wow istället.

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem

ett bättre alternativ är nog att klaga hos de ställen ni bokat på och låta dem ta ett snack med den lille sköjjarn Jens Alex.. :

money talks, just not your money.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Har skrivit till Dustinhome ang att jag tycker dom ska klaga till Nordisk Film, förklarat deras ockerpriser osv.

Sitter fortfarande och brainstormar om jag ska köpa ps2(1000:-) eller Ps3(6.5-7k lol). 6000 var redan en rätt hög smärtgräns med tanke på att det inte finns några riktigt bra spel ute än. Importera från england tror jag inte är någon ide som är lönt, frakten kommer ju gå på en hel del också, samt att man vill ju faktiskt ha garanti ;/

Permalänk
Medlem

Avvakta med köp säger jag. Ge det några månader så finns det ett hyfsat spelutbud och priset kommer garanterat sjunka då PS3 inte direkt säljer slut på lagren nu.

Permalänk

Hittade en lista över veckovisa försäljningen av konsoller för den japanska marknaden (från arstechnicas forum), det ser sådär ut för PS3:

DSL 127,647
Wii 86,395
PSP 37,032
PS3 21,105
PS2 20,169
Xbox360 7,041
GBM 1,864
GBASP 1,498
GC 554
DS 123
GBA 94

Med en veckovis försäljning på säg 25000 enheter landar de på 100.000 i månaden, ingen imponerande siffra. Wii utsäljer PS3 med en ratio på 4:1, och Wii är slut i praktik i varje affär.

Suget efter PS3 är inte såpass högt som jag trodde det skulle vara, vilket förmodlien beror på priset. När nu priset är så lågt där, och så högt här samt hur folk resonerar om priset här så misstänker jag att försäljningen här i Svedala kommer vara exceptionellt dålig.

(Skrivet samtidigt som jag har en fyraåring i knäet så språket är sådär )

Permalänk
Avstängd

Har just införskattat mig en PS3, vilket jävla as till konsoll, går för fan inte att spela på skiten. Snacka om den värsta investeringen jag gjort. Ska slänga skiten, inte sälja utan helt enkelt stampa sönder skiten. Tror det blir en Xbox360 istället. Grafiken är fan bland det värsta jag har sett för en 1st gen konsoll, ungefär likvärdigt med ett 7800GTX, snacka om ett skämt från Sony's sida, nej Sony är nere för räkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pettersson72
Har just införskattat mig en PS3, vilket jävla as till konsoll, går för fan inte att spela på skiten. Snacka om den värsta investeringen jag gjort. Ska slänga skiten, inte sälja utan helt enkelt stampa sönder skiten. Tror det blir en Xbox360 istället. Grafiken är fan bland det värsta jag har sett för en 1st gen konsoll, ungefär likvärdigt med ett 7800GTX, snacka om ett skämt från Sony's sida, nej Sony är nere för räkning.

Borde du inte ha kollat på screenshots och videos från PS3-spel innan du köpt konsolen? Med tanke på dina extremt höga krav så hade det var nog smart att göra, jisses... och X360 ligger ungefär på samma nivå på grafikbiten, förresten.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pettersson72
Har just införskattat mig en PS3, vilket jävla as till konsoll, går för fan inte att spela på skiten. Snacka om den värsta investeringen jag gjort. Ska slänga skiten, inte sälja utan helt enkelt stampa sönder skiten. Tror det blir en Xbox360 istället. Grafiken är fan bland det värsta jag har sett för en 1st gen konsoll, ungefär likvärdigt med ett 7800GTX, snacka om ett skämt från Sony's sida, nej Sony är nere för räkning.

Och du tror 360 har bättre grafik? Dom är likvärdiga så vet inte hur du ressonerar. Eller du kanske spelar på en 10 år gammal crt tv?
Tvivlar starkt att du har en ps3 om du inte kan säga något vettigare än att grafiken är dålig för då duger knappast 360 för dig heller. Då får du väll köpa det bästa i datorväg istället för att njuta av dx10 när spelen kommer dvs.

Om du nu ska slänga den köper jag den om du har ett bra pris Men eftersom jag tvivlar du ens har en konsoll så kanske det är lite svårt.

Permalänk
Medlem

Så en tusing extra har gjort alla skeptiska till PS3? Och jag som trodde att folk skulle tycka att det fortfarande var billigt, enligt Fredags beräkningar slipper man ju köpa Bly-ray för 12 tusen, SACD för 4 tusen, CPU för 10 tusen, GPU för 5 tusen = 31 tusen. 7 tusen för allt det där är väl ingenting? Lite konstigt att göra en sån jämförelse och sedan sätta smärtgränsen på 6 tusen.

Det är dock synd att priset ska bli så högt, dåligt försäljning i EU kommer ju göra att Sony bortprioriterar oss i ännu högre grad trots att de förmodligen tjänar mest på oss per konsol.

Avslutar med ett par citat från någon här på forumet:

Citat:

Sony har inte snålat på innehållet direkt, kostar dem som sagt 845$ att bygga en PS3, så med vilka argument kan man rimligen påstå att Sony tar för mycket?

Priset kommer spela mindre roll, eftersom mervärdet är så väl synligt, och åtråvärt för teknikfans.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Avstängd

Kul att du drar alla över en kant bara för fredag gjorde sådana jämförelser, alla är inte omogna fanboys om du nu kan förstå något sådant.
Jag vill ha en ps3 pga spelen, orkar inte vänta heller mycket längre för måste ha något att göra på fritiden ;/ Annars hade det smartaste varit att vänta till efter sommaren/julen när pricecuts/erbjudande kommer

Undrar vad amazon.co.uk kommer ta för ps3 samt vad dom tar i frakt till sverige.
Vad för andra UK butiker finns det som skeppar till sverige?

Tänkte först skicka bud med en amerikan som kommer hit i feb, men är inte lätt att ta med en ps3, går ju inte som handbagage och får inte plats i vanlig resväska ;/
Lite skillnad på 4300 och vårat pris om man säger så.
Beställer man från ex dvdboxoffice så åker man väll på tullen till 100%, om man beställer en ps3 dvs(om dom nu skickar en sådan till sverige)

Edit: Verkar vara rätt utsålt i usa nu med ps3 eftersom många börjat göra ps3 bundles och sälja, ex walmart m.m.

Permalänk
Medlem

Kudos till Fredag då. Trots allt är du inte enfanboy utan en kille/tjej med mycket infromation. Jag ursäktar igen för mitt påhopp.

Och yes jag har kontaktat Sony själva och frågat detta om patchen och de sa till mig att det kommer att fixas vid EU releasen med en patch.

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xnd
Hej,
Jag har några grejer jag funderar på och skulle vara grymt tacksam om nån har lust att svara. Jag ska åka till USA nästa vecka och tänkte köpa med mig en PS3 hem, osäker på om jag ska köpa 20gb eller 60gb ($100 som skiljer, kanske mer värt att köpa 60 när man ändå håller på?). En sak som oroar mig är kontakten, det är ju vara amerikansk kontakt, kommer man kunna köra med en reseladdare eller vad de nu kallas eller kan man kanske köpa en svensk kontakt senare?

En annan sak jag tänkte på hur man får bästa upplösningen? Jag antar att man får köpa en HDMI kabel extra eller komponentkabel? Stämmer det?

Sen en sista fråga, kommer man kunna köpa en hårddisk senare ifall det behövs? Jag är väldigt sugen på att köpa 20gb till en början eftersom det redan känns som ganska mkt minne, men jag har ju inte heller någon aning om hur mkt plats varje spel behöver.

MVH

1. 60GB förutom större hårdisk har även WLAN och en minneskortläsare för Compact Flash, SD kort, och XD kort osv. Sen har den även en silverämsa längs Playstationet för att "märka" att du har den exklusiva variantetn.

2. En adapter behövs inte, det är bara att rycka ur kabeln och ersätta med en svensk. Finns att köpa i vilken datorbutik som helst. Det är samma gränsnitt som en dator.

3. HDMI är det bästa, sen kommer komponent.

4. Ja du kan köpa en större hårddisk sen om du vill, vilken 2,5" håddisk som helst passar. Du kan även koppla till en external hårdisk på 1TB om så önskas.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Kul att du drar alla över en kant bara för fredag gjorde sådana jämförelser, alla är inte omogna fanboys om du nu kan förstå något sådant.

Var skrev jag att alla är fanboys, ingenstans i mitt inlägg syftade jag på det. Betydelsen av det jag skrev är:

Citat:

Så en tusing extra har gjort alla (alla inkluderar även fanboys) skeptiska till PS3 (vilket verkar stämma med min observation av de inlägg som gjorts i tråden efter informationen om priset)?

Och jag som trodde att folk (betydelse från SAOB: sammanfattningen av alla de personer l. den stora massan av dem som ur en viss synpunkt utgöra en enhet. Vilket syftar enbart på fanboys i denna mening) skulle tycka att det fortfarande var billigt

Alltså: alla (även fanboys) är skeptiska medan fanboys borde tycka att det fortfarande är billigt. Ingår du i alla men inte i fanboy så borde du inte ta åt dig. Hoppas att alla eventuella frågetecken eller missuppfattningar klarades upp nu.

Det finns många som är intresserade av en PS3 utan att för den skull vara fanboy eller tycka att 6-7 tusen är "billigt".

[i]Inlägg redigerat av GAPa. Citat av borttaget inlägg borttaget.[/i]

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Som sagt, man dras till den här tråden av en anledning, och det är den största svenska fanboyen jag sett på internet. Det är definitivt amerikansk x-boxfan stämning.
Upprepning btw, det är ett diskussionsforum och när "vissa" personer postar så mycke bs kommer det finnas motpoler...

[i]Inlägg redigerat av GAPa. Citat av borttaget inlägg borttaget.[/i]

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk
Medlem

Remote Play
http://www.youtube.com/watch?v=RVAjgs32ISw

Rätt tufft faktist.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karpo
Som sagt, man dras till den här tråden av en anledning, och det är den största svenska fanboyen jag sett på internet. Det är definitivt amerikansk x-boxfan stämning.
Upprepning btw, det är ett diskussionsforum och när "vissa" personer postar så mycke bs kommer det finnas motpoler...

Exakt som det är i 360 tråden Same shit, enda icke extrema fanboy är wii tråden på swec.

Permalänk
Medlem

IGN gissar sig till hur 2007 kommer se ut för Sony:

http://ps3.ign.com/articles/758/758760p1.html

Citat:

Duke Nukem ships for consoles in 07, PSP's fate determined in 07, "PlayStation 3 Promo Sale Mania", Sony Upgrades with PS3 Rumble and Enhanced PS Store, Major PlayStation 2 Changes (price drop, different colors), Sony Goes on Studio Buying Spree, Third Parties Unleash Huge "Classics" Revival, Sony Overtakes 360 by December 31, Killzone Gameplay Almost Matches E3 '05 CG Trailer.

Sämre än 06 kan det ju inte bli ivf. Efter alla förseningar och dylikt.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd

Blir kanske en dyr ps3 ifrån sverige iaf, lika bra att köpa en så man får garanti och skit enkelt.
Kostar ju ändå 1500+ för en ps2 med tillbehör, lika gärna investera dom i en ps3.
Kommer ändå försöka uppmärksamma nordisk films idioti men slutar nog med att jag köper den ändå eftersom jag är i behov utav dvd spelare + något att sysselsätta mig med under fritiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Blir kanske en dyr ps3 ifrån sverige iaf, lika bra att köpa en så man får garanti och skit enkelt.
Kostar ju ändå 1500+ för en ps2 med tillbehör, lika gärna investera dom i en ps3.
Kommer ändå försöka uppmärksamma nordisk films idioti men slutar nog med att jag köper den ändå eftersom jag är i behov utav dvd spelare + något att sysselsätta mig med under fritiden

jag är lite inne på samma spår.. ska visa mitt missnöje för Nordisk Film, men det blir säkert ett köp ändå. så är man ju säker på att man har garanti på den och allt. kollade lite på att importera och med priserna på frakt så var där inte mycket att spara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffaz
jag är lite inne på samma spår.. ska visa mitt missnöje för Nordisk Film, men det blir säkert ett köp ändå. så är man ju säker på att man har garanti på den och allt. kollade lite på att importera och med priserna på frakt så var där inte mycket att spara.

Problemet är att om folk köper konsolen trots priset bevisar det ju att Nordisk Film kan slänga på en tusenlapp här och där utan att försäljningen påverkas. Å andra sidan, om folk bojkottar svenska PS3 och importerar kommer siffrorna att tala till vår nackdel i framtiden.

När det går genom endast en agentur/distributör har vi konsumenter i princip ingen makt och förlorar hur man är ser på saken.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
När det går genom endast en agentur/distributör har vi konsumenter i princip ingen makt och förlorar hur man är ser på saken.

Jag förstår inte hur det kan vara lagligt. Monopoler är ju olagliga över hela västvärlden väl? Förutom om de drivs av regeringen (Systembolaget, Apoteket). Nån som är mer insatt får gärna förtydliga hur detta kan ske.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag förstår inte hur det kan vara lagligt. Monopoler är ju olagliga över hela västvärlden väl? Förutom om de drivs av regeringen (Systembolaget, Apoteket). Nån som är mer insatt får gärna förtydliga hur detta kan ske.

Det är ju inte riktigt samma sak, om ett företag hade varit det enda som fick sälja alla typer av tvspel/konsoller så hade det varit annorlunda.

Permalänk
Medlem

kanske var en ide att starta en namninsamling http://www.namninsamling.com/site/petition_intro.asp som skickas till Jens Alex när den e klar. jag skulle gärna ta det på mig men min svenska i skrift är inte 100%. så om nån vill ta på sig att skriva brevet i namninsamlingen så räkna med att jag skriver på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag förstår inte hur det kan vara lagligt. Monopoler är ju olagliga över hela västvärlden väl? Förutom om de drivs av regeringen (Systembolaget, Apoteket). Nån som är mer insatt får gärna förtydliga hur detta kan ske.

Man kan skaffa sig ett " " (kommer inte på vad de heter nu), som gör så att man är den enda som har tillåtelse att importera och sälja en viss vara.
Och de räknas inte som monopol.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

vad för nackdelar får man om man köper en USA-konsoll, är det bara PSN-kontot som blir lite svårare att få igång. kommer den att kunna spela europiska PS2 spel och blurayfilmer?

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Avstängd

Inga direkta nackdelar, garanti är väll det värsta.
Du kan inte spela PAL ps2 på en amerikansk ps3 så vitt jag vet, samma med blu-ray filmer. Filmerna är ju dock ingen nackdel, då dom är billigare i usa och finns fler, om man klarar sig utan swe sub dvs.
Sen sparar du ju dock i runda slängar 2000:- på att köpa en amerikansk för 599.
Speciellt om man köper ett av bundle erbjudandena som ex walmart haft
"http://ps3.qj.net/uploads/articles_module/80698/bestbuy2_qjpr..."
Typ 5500:- för ps3,extra kontroll +2 spel, vem hatar sverige handen upp.

Permalänk
Medlem

På denna site kan man se vilka regioner och filmer som funkar på PS3 köpta i olika land.

http://bluray.lindsite.dk/

Antagligen blir dessa releaser mer och mer sällsynta, tack och lov har jag ett US PS3.

Permalänk

Ju mer jag funderar på saken desto mindre attraktiv är "premium-varianten" av PS3.

Personligen ser jag inga skäl att köra trådlöst då detta inte är lika driftsäkert/snabbt som trådad koppling, särskilt då jag sitter med GB-lan hemma och någon meter från tv-bänken till routern.
Minneskortläsare är helt oväsentligt för min del, jag har redan en till datorn och vill man av någon lustig anledning koppla in den så bör det vara lugnt via USB till PS3an.

20GB vs. 60GB, oavsett hdd vid leverans lär denna bytas ut till en större (200GB+).
Sen är det väl slut på olikheterna mellan varianterna?
För min del är det således 20GB som gäller om/när man köper, sen om den inte finns i Europa är sak samma då jag inte ser något vettigt skäl att köpa en Region B-spelare för Blu-Ray.

Import lär även efter tull/moms bli betydligt billigare om det finns någon sanning i de senaste prisuppgifterna.
Någon mer som tänker i samma banor?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Avstängd

Mjo, jag vill egentligen ha ett amerikanskt ps3 också ;> Men kostar skjortan att skicka skiten tyvär.

Edit: Jo lite har jag också tänkt så faktiskt, hdn kommer även jag byta i framtiden mot en större. Får väll kolla upp vilka butiker som fraktar till Sverige i usa. Hitills har jag bara hittat dvdboxoffice dock ;/

Om någon har tips om vilka butiker som fraktar till sverige från usa kladda gärna ner det

Permalänk
Medlem

Låter bra Fredag kanske du kan skriva nåt liknande till namninsamling http://www.namninsamling.com/site/petition_intro.asp så kan vi alla ta del av det.