Permalänk
Medlem

Hjälp, klocknings program till X1950PRO!

Hjälp, klocknings program till X1950PRO!

Hej, jag köpte ett Asus X1950PRO för ca en månad sedan och vill klocka kortet. Jag vet att kortet inte klockar så jättebra men lite ska det ju gå att klocka kortet.

Nu är det så att jag inte har hittat något program som det går att klocka X1950PRO med. I Catalyst Control Center 7.1 finns det ingen overdrive funktion konstigt nog, så där går det inte att klocka kortet.

Jag har även prövat AtiTool men det stödjer ju inte X1950PRO. Så när man höjer det minsta där får man svart skärm.

Rivatuner har jag också testat men det förstår jag mig inte på. Det är bara massa konstiga menyer där.

Finns det något enkelt program som funkar där man bara behöver höja frekvensen som AtiTool. Jag skulle också vara tacksam om någon kan berätta för mig hur man använder rivatuner, om det nu fungerar bra.

Permalänk
Vila i frid

Kort svar, det är inte ens värt 3 röda tuggummin att klocka upp GPU'n ynka 1.265% och minnet 2.631%, typ...

Permalänk
Medlem

Jag vet att det går att få upp kortet högre än så. Helt hopplöst är ju inte kortet. Så om det är någon som vet något bra program skulle jag bli mycket tacksam.

Permalänk
Avstängd

rivatuner, overclocker! du får nog läsa vad som står på dessa "konstiga menyer" annars vet jag inte några anndra jag använder dessa! fungerar utmärkt!

Permalänk
Inaktiv

Senaste ATITool ska väl ändå klara ett X1950PRO?

http://dl.techpowerup.com/Tweaking/ATITool/ATITool_0.26.exe

Permalänk
Medlem

Nej tyvär.

http://www.techpowerup.com/atitool/

Läs:Full support for all ATI and NVIDIA cards. Only X1950 Pro overclocking is not supported.

Är det någon som vet om ATITool 2.7 med stöd för X1950PRO kommer snart?

Permalänk
Medlem

Provat beta versjon av ati tool?

Catalyst 7.1 fungerer med overklokking her da..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Programmen behöver inte fullt stöd för att klocka kortet. Jag har kört Ati Tool för att klocka mina och det går bara fint. Även Ati Tray Tools och RivaTuner. RivaTuner har även officiellt stöd.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ati Tray Tool funkar att klocka kärnan men inte minnena. Man kan inte äns höja 1 mhz på minnena utan att det blir svart eller vit skärm.
Vad beror det på? Gör jag något fel eller går det inte att klocka minnena?

Permalänk
Avstängd

vfr inte flasha till ett x1950xt ??

Permalänk
Medlem

Jag kan ju inte ens klocka minnena, hur ska jag då kunna flasha kortet?
Är det någon som vet hur man klockar minnena?

Permalänk
Avstängd

du byter ut kortets helhet.. det blir tekniskt sätt ett xt och då kan du klocka mer kan jag lova! släng på en bra kylare så kan du garanterat kunna klocka lika mkt som de som har ett 1x1950xt........

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Jag har en fråga. Jag lyckades klocka i ett medföljande program. Men där ger inte klockningen någon effekt, även om jag klockar lite. Jag får t.ex bara mindre poäng i 3dmark.
Vad beror det på?

Permalänk
Inaktiv

Jag kan klocka mitt Powercolor X1950PRO till 648MHz stabilt på GPU:n men rör jag minnena blir skärmen svart.

Permalänk
Medlem

Mm det är ju det som är det skumma. På tomshardwares överklockningsguide del 3 ser man hur de klockar ett ASUS X1950PRO med ATI Tray Tools jävligt mycket, även minnena. Jag fattar inte hur de har lyckats???

http://www.tomshardware.se/processorer/20070124/index.html

Permalänk

jag kan inte häller clocka minnena bara kärnan.. Aja blir väll bara att vänta då till nått program stödjer x1950 pro

Visa signatur

AMD X2 3800+ 2.0 @ 2.6 Ghz | MSI K8N Neo4 | Kingston Hyper X PC3200 | Sapphire X1950 pro | Westen Digital 320 GB | APLUS Case Qubic |

Permalänk
Medlem

Undra vad det är för speciellt verktyg som Asus använder??
När det står så här.

"Asus skickade med sitt eget speciella överklockningsverktyg till grafikkortet"

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte ett asus x1950pro , och jag fick till ett program som heter Asus Smardoctor, där man som max kan klocka kortet till 635 Gpu och 1540 minne.

Det är det enda programmet som har fungerat att ändra minnet på för mig så jag är helnöjd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockedahl
Jag köpte ett asus x1950pro , och jag fick till ett program som heter Asus Smardoctor, där man som max kan klocka kortet till 635 Gpu och 1540 minne.

Det är det enda programmet som har fungerat att ändra minnet på för mig så jag är helnöjd

Aha, då kanske man skulle kolla om det funkar med det programmet. Varför tänkte jag inte på att det fanns med på Asus skivan till grafikkortet. Det funkar att klocka
Provade lite snabbt 600/1500

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Programmet asus smartdoctor borde väll fungera att clocka andra märken av x1950pro med?

Edit: Testade det funkade inte till mitt sapphire =(

Visa signatur

AMD X2 3800+ 2.0 @ 2.6 Ghz | MSI K8N Neo4 | Kingston Hyper X PC3200 | Sapphire X1950 pro | Westen Digital 320 GB | APLUS Case Qubic |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockedahl
Jag köpte ett asus x1950pro , och jag fick till ett program som heter Asus Smardoctor, där man som max kan klocka kortet till 635 Gpu och 1540 minne.

Det är det enda programmet som har fungerat att ändra minnet på för mig så jag är helnöjd

Tycker du det fungerar bra??? Det tycker inte jag! Visst man kan klocka coren och minnena mycket, men grejen men klockning är ju att man ska få ökad prestanda vilket man inte får med Smartdoctor!

När jag klockar med Smartdoctor får jag några hundra poäng mindre i 3dmark06 och mindre poäng i ATI Tray Tools benchmark. Är det samma för dig jockedahl? Jag blir lack att det inte går att klocka med detta kort!

Permalänk

Undra hur lång tid det tar innan dem släpper ett clockprogram som stödjer x1950 pro??

Visa signatur

AMD X2 3800+ 2.0 @ 2.6 Ghz | MSI K8N Neo4 | Kingston Hyper X PC3200 | Sapphire X1950 pro | Westen Digital 320 GB | APLUS Case Qubic |

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det fungerar bra, jag har inga exakta siffros just nu för sitter i skolan, men jag vet att om jag klockar får jag ett par hundra till i 3d mark.
Så för mig funkar det rätt bra. Det är i alla fall det enda som funkar till mitt Asus X1950pro, man kan dock bara klocka till 634 GPU eller något, men om jag klockar högre i tex rivatuner så lägger mitt kort av i spel ändå.