Hela bilden på tvn med hdmi-dvi?

Permalänk
Medlem

Hela bilden på tvn med hdmi-dvi?

Jag lyckas inte få tvn att visa hela bilden. Jag kör dualview men på tvns inställningar får jag bara ställa in upplösningar 1280*720 eller 1600*900.
Tvn har 1366x768 och då får jag ej hela bilden i 1280*720.

Någon som har några förslag på hur jag skall lösa detta? verkar ont om drivrutiner dessutom för tv apparater

Är följande tv: Samsung LE-40S71B
En LCD 40" från samsung.

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk
Medlem

Koppla via VGA och kör 1360 x 768 ?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Koppla via VGA och kör 1360 x 768 ?

Men jag har just köpt en hdmi kabel? ska det inte funka med den med?

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk
Medlem

Jo, det funkar alldeles utmärkt med HDMI kabel. Kör den upplösningen din TV är gjord för eller närmast möjliga.
Min TV är gjord för 1024x768 och jag kör 1280x760 på den. Fungerar finfint. Perfekt bild över hela TV:n

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jo, det funkar alldeles utmärkt med HDMI kabel. Kör den upplösningen din TV är gjord för eller närmast möjliga.
Min TV är gjord för 1024x768 och jag kör 1280x760 på den. Fungerar finfint. Perfekt bild över hela TV:n

Okej, konstigt att jag inte får hela bilden.
Tycker den kunde skala bilden men icke.
Finns tydligen olika hdmi signalstyrka man kan ställa in? kan det vara något tro?

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk

Varför skapar du inte en ny upplösning som är 1360x768 och får tre tomma pixelrader i varje kant på tvn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Varför skapar du inte en ny upplösning som är 1360x768 och får tre tomma pixelrader i varje kant på tvn?

Hur skapar jag en ny upplösning då?
Om jag går in på egenskaper för "bildskärmen" kan jag välja 1280*720, nästa steg är 1600*900.

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jo, det funkar alldeles utmärkt med HDMI kabel. Kör den upplösningen din TV är gjord för eller närmast möjliga.
Min TV är gjord för 1024x768 och jag kör 1280x760 på den. Fungerar finfint. Perfekt bild över hela TV:n

Nja, enligt sida 23 i manualen till LE40S71B:
"DVI does not support PC function".

I svenska versionen står:
"Försök inte ansluta HDMI/DVI-enheten till en PC eller ett grafikkort för en bärbar dator".

Sen hur man tolkar det är väl en annan femma.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Nja, enligt sida 23 i manualen till LE40S71B:
"DVI does not support PC function".

I svenska versionen står:
"Försök inte ansluta HDMI/DVI-enheten till en PC eller ett grafikkort för en bärbar dator".

Sen hur man tolkar det är väl en annan femma.

Så om jag införskaffar mig en vanlig "skärmkabel" (crt-dvi) så borde det hela funka bättre? än HDMI-DVI..

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaboTec
Så om jag införskaffar mig en vanlig "skärmkabel" (crt-dvi) så borde det hela funka bättre? än HDMI-DVI..

Jepp. DVI-I -> VGA ska fungera kalas. Då kan du köra antingen 1280 x 720 eller 1360 x 768.

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Har du nvidia's senaste drivisar så kan du utföra en s.k "hdtv-desktop resize", vilket skalar om skärmen så att den passar med den aktuella upplösningen, funkar skitfint på min Samsung 32r (1280*758)

Permalänk
Medlem

Borde väl finnas nån inställning t.ex "Visa standard HDTV-upplösningar" som du kan bocka ur och testa. Annars kan du ju köra med 1280x720 och kompensera med underscan så den passar till TV'n, måste man göra om man kör hdmi då det inte är optimalt för att koppla till en dator.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Jepp. DVI-I -> VGA ska fungera kalas. Då kan du köra antingen 1280 x 720 eller 1360 x 768.

Förlorar man kvalite då man kör DVI-I -> VGA, istället för DVI -> HDMI?

Vad är fördelen med DVI -> HDMI?

Någon som lyckats få in 1360 x 768 via HDMI-ingången?

Jag har precis beställt Samsung 32" LE32S71B så de e massa ??? i mitt huvve just nu

Permalänk
Medlem

Det verkar inte finnas en enda Samsung TV som klarar pixelmappad bild via HDMI-ingången.

Jag tycker själv att det är en väldigt viktig egenskap eftersom jag använder HTPC och kör allt på detta sätt.

Visst, det går att köra vga och det blir ingen större skillnad, men själv kör jag xbox360 på min vga-ingång.

MythTV (linux) pixelmappad bild 1360x768

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
[B]
Visst, det går att köra vga och det blir ingen större skillnad, men själv kör jag xbox360 på min vga-ingång.

Enda jag kommer köra e datorn, har inte ens en extern dvdspelare Så skillnaden är inte särskilt märkbar? (vga vs dvi/hdmi)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeuz
skillnaden är inte särskilt märkbar? (vga vs dvi/hdmi)?

Visst kan man se en liten skillnad, DVI->HDMI ger en lite "krispigare" bild, det blir lite skarpare.

Men skillnaden är väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Okej, då kör jag på VGA.. Jag gillar o handla på nätet, var kan man hitta en rätt kabel?

På grafikkortet har jag endast DVI (DVI-I) utgång, så jag behöver även en dvi -> vga adapter skulle jag gissa eller finns det möjligtvis dvi -> vga kablar?