Bästa högtalare för under 1700:-

Permalänk
Medlem

Bästa högtalare för under 1700:-

Som rubriken säger.

Är det Logitech Z-2300 som gäller? Eller finns det några mer "udda" märken som har bättre?

(fotnot 1: Med "Bra" så menar jag Ljudmässigt. Jag vill ha så mycket ljudkvalitét som möjligt. Jag har inte behov av att spela högt)

(fotnot 2: Jag är bara intresserad av att beställa inom Sverige)

Tack.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Avstängd

z-2300 gäller japp... du får inte bättre paket för mindre pengar. THX med mera... kan spela riktigt högt också fastän du inte är intresserad utav det...

med ett fint ljudkort så får du riktigt nice ljud

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Jag tycker JBL Creature låter bättre och de kostar bara ca 800. Du kan dock spela högre med Z-2300. Basen i Z-2300 förstör ljudbilden enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimma
Jag tycker JBL Creature låter bättre och de kostar bara ca 800. Du kan dock spela högre med Z-2300. Basen i Z-2300 förstör ljudbilden enligt mig.

Jag har lyssnat på ett par och tyckte faktiskt att diskanten lät hemskt. Det är ett rätt vanligt problem har jag fått känslan av. Frågan är dock om Z-2300 också har det?

(Jag är lite av en audiofil, så jag är rätt kräsen)

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk

Logitech all the way, förutom vissa Altec Lansing modeller. Har det billiga 550:- set'et Logitech X-530 5.1 och tycker det är ett av de bästa köpen jag nånsins gjort.

Finns inget som slår X-530 i samma prisklass.

Z-2300 vet jag en kompis har och han älskar dem. Logitech tycks ha bättre basljud jämnfört med Creatives enligt mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

det finns ngnting som heter remote till BASEN om du kanske inte hittat den Zimma... jag kör med min på medel samt perfekta inställningar på ljudkortet.. blir enormt bra ljud

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Inaktiv

jag har z-2300 å dom är helt unnderbara. är lite av en ljudfantast, och tycker dom låter skitbra. klockrent med det priset. köp.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ALTFX6021 och
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=KLIPPROGMX

Är också 2 ytterst kompetenta paket som ligger i ditt prisspann(nästan), har själv lyssnat på altec högtalarna och om du vill ha ljudkvalitet kan jag inte tänka mig bättre för pengarna. Fast om jag vore i dina kläder skulle jag tagit mig till en butik där man kan provlyssna grejerna och sen bestämma mig. Lita inte blint på främmande människor på ett forum Det kan vara värt att spendera en lördags-förmiddag att åka runt och lyssna. Då det är du som ska trivas och förmodligen ha högtalarna ett tag så tycker jag du ska ut o lyssna. Alla har vi ju olika ljudideal.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ALTFX6021 och
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=KLIPPROGMX

Är också 2 ytterst kompetenta paket som ligger i ditt prisspann(nästan), om jag vore i dina kläder skulle jag tagit mig till en butik där man kan provlyssna grejerna och sen bestämma mig. Lita inte blint på främmande människor på ett forum Det kan vara värt att spendera en lördags-förmiddag att åka runt och lyssna. Då det är du som ska trivas och förmodligen ha högtalarna ett tag så tycker jag du ska ut o lyssna. Alla har vi ju olika ljudideal.

Håller med, alla recensioner jag läst om de där Altec Lansing-högtalarna så har de nästan inte kunnat sluta hälla beröm över dem Verkar vara ett underbart paket att ha om man verkligen vill njuta av musik. Och resten med håller jag med om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ALTFX6021 och
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=KLIPPROGMX

Är också 2 ytterst kompetenta paket som ligger i ditt prisspann(nästan), om jag vore i dina kläder skulle jag tagit mig till en butik där man kan provlyssna grejerna och sen bestämma mig. Lita inte blint på främmande människor på ett forum Det kan vara värt att spendera en lördags-förmiddag att åka runt och lyssna. Då det är du som ska trivas och förmodligen ha högtalarna ett tag så tycker jag du ska ut o lyssna. Alla har vi ju olika ljudideal.

Altecs tycker jag har lite dålig diskant (iaf det paret jag lyssnade på), så jag är lite tvekis på dom. Men jag hörde talas om klipsch på ett annat forum när jag googlade lite och dom verkar bra..

Vet du eller någon annan var man kan hitta Klipsch i en butik nära jkpg?

EDIT: Jag är av den uppfattningen att ett bra ljudsystem inte utgörs av hur mycket tryck subwoofern kan leverera...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Helt rätt, watt å andra siffror är inte allt när det gäller välljud. Enligt min mening ska basen inte märkas förrän man stänger av den.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimma
Jag tycker JBL Creature låter bättre och de kostar bara ca 800. Du kan dock spela högre med Z-2300. Basen i Z-2300 förstör ljudbilden enligt mig.

Z-2300=THX... Förstör ljudbilden??? lär ju inte låta sämre än ett par 800kr icke THX iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Helt rätt, watt å andra siffror är inte allt när det gäller välljud. Enligt min mening ska basen inte märkas förrän man stänger av den.

exakt som som dala56 säger, suben ska gärna inte märkas förens avstängd o det gör den inte i Z-2300, beroende på vart du placerar den, skulle det låta kasst e det bara till o springa runt med den i lägenheten tills det låter bra. har ju hört bättre ljud än z-2300 men inte i närheten av det priset iaf. KÖP!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjärtrava
exakt som som dala56 säger, suben ska gärna inte märkas förens avstängd o det gör den inte i Z-2300, beroende på vart du placerar den, skulle det låta kasst e det bara till o springa runt med den i lägenheten tills det låter bra. har ju hört bättre ljud än z-2300 men inte i närheten av det priset iaf. KÖP!

Det är klart att det finns bättre saker, annat räknar jag ju inte med. Hade jag velat ha det (nästan) ästa, hade jag köpt ett ljudkort och satt mig vid farsans stereo

Men frågan är hur Klipsch står sig mot Logitech?

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Några andra alternativ som ser ut att kunna ge bättre ljudkvalitet än "vanliga" datorhögtalare.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310776
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310777

Permalänk
Medlem

Klipsch slår ut logitech så det ryker om det. Tycker iaf jag.

Harman Kardon har några otroligt fina högtalare till pc och det är äkta kvalitet och ljudet är helt underbart. Dock ganska dyra och svåra att hitta.

Jag har ett logitech system men basen e alldeles för högljud. brummar hela tiden. Alldeles för mycket bas. Annars är dom bra som fan.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Avstängd

sänk basen då. kan inte vara så svårt.. :S har ni missat att där följer med en baskontroll till skiten? jag kan då stänga av basen helt på mitt z-2300.. skruva upp och det kommer då ingen luft från utblåset på baslådan... sedan kan man ju skruva ner basen i windows också.. i AudioHQ i SB Live!...

så förstår inte va ni grinar på Logitechs bas. jag älskar den

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
sänk basen då. kan inte vara så svårt.. :S har ni missat att där följer med en baskontroll till skiten? jag kan då stänga av basen helt på mitt z-2300.. skruva upp och det kommer då ingen luft från utblåset på baslådan... sedan kan man ju skruva ner basen i windows också.. i AudioHQ i SB Live!...

så förstår inte va ni grinar på Logitechs bas. jag älskar den

Kanske finns annat med de andra högtalarsystemen som är bättre? Ingen som säger att Logitechs är dåliga, bara att det finns bättre

Permalänk
Medlem

Om z-2300 låter som mina z-5500 så måste det vara bland dom bättre!

Grymt bra ljudomfång!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Re: Bästa högtalare för under 1700:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
Bästa högtalare för under 1700:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
(Jag är lite av en audiofil, så jag är rätt kräsen)

Nåja, satsa på Altec eller Klipsch, håll dig borta från Logitech/Creative.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Creative i-Trigue kanske kan vara något... har ingen erfarenhet av det själv, men Creative gör ju inte direkt skit... 5.1 är det också.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har några överdrivna krav på storlek så skulle jag leta upp en vanlig hifistärkare och ett par högtalare att koppla till, lär ju spela brallan av alla paketlösningar från logitech mm mm.

Kolla blocket och hifimagasinet.com där brukar de dyka upp bra och billiga grejer. Lycka till!

Visa signatur

Konsult - Akustik och produktutveckling

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
sänk basen då. kan inte vara så svårt.. :S har ni missat att där följer med en baskontroll till skiten? jag kan då stänga av basen helt på mitt z-2300.. skruva upp och det kommer då ingen luft från utblåset på baslådan... sedan kan man ju skruva ner basen i windows också.. i AudioHQ i SB Live!...

så förstår inte va ni grinar på Logitechs bas. jag älskar den

Okej.

Basen är på LÄGST, ljudkortets Equalizer är på LÄGST, Winamps Equalizer är på LÄGST.

Visst basen avtar men det brummar fortfarande så väggarna vibrerar. Inge kul när man vill ta det lungt eller sätta på lite musik när man ska sova lite. Bara brummar. Finns inte mycket mer att göra.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fuktsäkra alternativ?

Har någon koll på fukt/stänk säkra pc högtalare, med god ljudkvalite? Är på jakt efter något att ha på båten.

Permalänk
Medlem

OT: snacka om att du drog upp en gammal tråd :>

Visa signatur

:<

Permalänk
Medlem

nej men ojj då. uffa mejj då. kan det vara så att jag gjorde det medvetet för att nå dom som pga högtalar intresse kanske epost bevakar denna tråd? eller?? men säg till om det står nått om detta i forumreglerna som jag missat. vill för all del inte bryta regler o stöta mig med någon pga det!!

Permalänk
Medlem

Är hel nöjd med mitt z-2300!!! Såå skön bas... Bra ljud, fast vissa anser att mellan registret är svagt.

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz