Permalänk
Medlem

[MySQL] En stycken serietabell

Hej.

Jag har en databas, två tabeller.
1. En tabell med id för de olika lagen som finns i en serie - i det här fallet ett konstant antal. Samt en tabell med resultat från matcher mellan lagen i serien.

Strukturen är enligt följande:

lag

lagid lag namn1 namn2 1 koko1 aa bb 2 koko2 cc dd 3 koko3 ee ff 4 koko4 gg hh 5 koko5 ii jj 6 koko6 kk ll 7 koko7 mm nn 8 koko8 oo pp

resultat

matchid lag1 lag2 lag1res lag2res 1 6 7 2 1 2 8 1 2 1 3 5 7 2 1 4 4 3 2 0 5 8 5 2 1 6 7 4 2 0

I resultattabellen syftar första siffran till matchid, andra och tredje till lagid och lag1res samt lag2res till poäng i specifik match.
Med hjälp av denna data vill jag presentera en form av tabell som redovisar ställningen i serien baserad på antalet vinster och specifik målskillnad.

Eftersom min hjärna alldeles för tidigt tagit ut sin helgledighet står jag här nu utan någon som helst aning om var jag ska börja någonstans.

Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem

En SELECT-sats där du sorterar på vinster/poäng och målskillnaden borde väl fungera? T.ex.

SELECT * FROM resultattabell ORDER BY vinster, målskillnad DESC;

Nåt i stil med det.

Permalänk
Medlem

Tjo!

Det lurigaste i situationen är att du inte har ett fält som indikerar vinster, utan du måste ha någon logik för att räkna ut om det är en vinst eller inte (case i sql om man vill ha logiken där).

//C

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha haft ett fält med antal poäng ett lag har, på samma sätt som t.ex. Elitserien, och sorterat på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Tjo!

Det lurigaste i situationen är att du inte har ett fält som indikerar vinster, utan du måste ha någon logik för att räkna ut om det är en vinst eller inte (case i sql om man vill ha logiken där).

//C

Ah.. strukturen finns där bara för att jag finner den logisk.
Ett sådant fält kan ju lätt läggas till.

Argh.. måste ta mig en öl eller tre. Men tack för tipset!

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem

Hade kanske varit lättare för just denna uppgift att separera tabellen ytterligare. En match ger upphov till två rader istället för en!

matchid lag resultat
1 1 2
1 2 0
2 3 1
2 4 0

Select-satserna för att hämta ut lagens resultat blir betydligt lättare. Du kan t.ex. göra:

SELECT SUM(resultat) FROM matcher GROUP BY lag;

Då får du en lista på alla lag och en summa av deras matchresultat.

Just my five cents.