Permalänk
Medlem

P5b Deluxe nytt bios 1004

Igår kom det ut ett nytt Bios till P5b Deluxe.

"**Please update AsusUpdate to V7.09.02 or later prior making this update.**
**Do not use AsusUpdate to downgrade BIOS. For such need, please use EZFlash or AFUDOS instead**
1 Enhance memory compatibility
2 Support CONROE E0 CPU(FSB 1333)"

Någon som testat än? Ska testa det såfort jag kommer åt min dator, är nämligen hos fel förälder denna helg.

Permalänk

japp jag har testat funkar fint!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goliath2000
japp jag har testat funkar fint!

Färre buggar/bluescreens? För jag har fått en del med 0814.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Färre buggar/bluescreens? För jag har fått en del med 0814.

Nej jag har inte fått en enda bluescreen eller oväntade omstarter
men jag kör windows vista, jag antar att du inte gör det?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goliath2000
Nej jag har inte fått en enda bluescreen eller oväntade omstarter
men jag kör windows vista, jag antar att du inte gör det?

Nej, gamla hederliga Xp kör jag.

Permalänk
Avstängd

Kör med denna version av bios! sämre skit får man leta efter högre vcore till cpun ! tar 45år att bläddra i biosen snacka missnöjje fy fan!!

och det går ej att downgrade biosen till äldre snacka påskyndad bios!

Permalänk
Medlem

Kompisen flashade om med denna version igår, i Windows på ett krafitigt överklockat system, helt otestat om det var stablit eller inte. Jag satt och bet på mina naglar (trots att det inte var mina grejer) och han verkade inte bry sig det minsta ^^
Hursom helst så funkade det bra.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schattiz
Kompisen flashade om med denna version igår, i Windows på ett krafitigt överklockat system, helt otestat om det var stablit eller inte. Jag satt och bet på mina naglar (trots att det inte var mina grejer) och han verkade inte bry sig det minsta ^^
Hursom helst så funkade det bra.

Det gör inte så mkt faktist, jag har misslyckats med 2 bios uppdateringar från Windows, det slutade i en svart skärm bara när man startar om. Men det gör inget stoppa bara i CDn som följde med kortet så startar ett bios recovery program i vilket man kan flasha till orginal bios för det finns på cdn. Räddat mig flera gånger. En av de features som jag faktiskt gillar med Asus nyare moderkort. Funkar även utan cd men med USB minne om man har bios filen på det. Funktionen finns att läsa om på sidan 4-8 i manualen.

Edit: Glömde nämna att när detta hände mig var datorn ej överklockad och 100% stabil på alla sätt. Men mitt i biosprocessen så startade datorn om dig. Det hände bara med en bios version konstigt nog och det var 811.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Själv har jag aldrig uppdaterat bios på mitt P5B Deluxe.

Är det nån idé att göra det, även om datorn redan funkar bra? Vad är poängen i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
Själv har jag aldrig uppdaterat bios på mitt P5B Deluxe.

Är det nån idé att göra det, även om datorn redan funkar bra? Vad är poängen i så fall?

Ja det kan man undra, finns många som måste, dom tror säkert det är bra, hehe

Visa signatur

okim

Permalänk

En del som har senare C2D processorerna måste uppdatera, moderkortet stöjder inte C2D och kommer ge felet att man inte får bild, det kommer pipa utan minnen, men inte med minnen....
Och man får ingen bild, allt verkar dött

Alternativet är att låna eller köpa sej en celleron och updatera biosen så ska det funka sen

//Peter

Permalänk
Vila i frid

Mina båda P5B Dlx är uppdaterade till 1005 med AFUDOS utan problem.

Permalänk
Avstängd

var hittar du 1005? biosen?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuniqtower
var hittar du 1005? biosen?!

På Asus hemsida?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

jag fick många blåskärmar med den gammla biosen iaf.. hoppas det blir något bättre nu! helt original klock dessutom.

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuniqtower
nej?

Jo.. öppna ögonen

Hoppas du menade 1004. För det finns inget 1005.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
Själv har jag aldrig uppdaterat bios på mitt P5B Deluxe.

Är det nån idé att göra det, även om datorn redan funkar bra? Vad är poängen i så fall?

Bättre kompatiblitet för grejer, klocka högre för både minnen och CPU, uppdatering av Hårddiskkontrollern (prestanda boost). Det är några av grejerna som kan hända om man uppdaterar bios.

Man gör det av samma anledning so man uppdaterar sina drivrutiner.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Vila i frid

Sorry, typing error! 1004 ska det vara. Finns ingen anledning att inte uppgradera nästa gång du drar igång datorn. Kom bara ihåg att skriva upp dina befintliga BIOS-inställningar så att du kan återställa dem efter flashningen.

Permalänk
Avstängd

hasenfrasen =)....... ok då vet ja.. kör med 1004 nu gillar ej den

Permalänk
Medlem

FAAN!

Min blev fuckad, uppdaterade till 1004 och nu när jag starta om daorn så får jag "overclocking failed" oavsett vad jag gör, även om jag ändrar i bios eller väljer "load default" så säger den likadant, försökte med Asus skivan men när den ska läsa P5BD.rom så säger den "error occured".

Kan bara välja F1 för Setup eller F2 för att ladda med standard inställningar men datorn hänger sig vid windows boot logot och startar om..

Blir RMA för mig då med andra ord.....

EDIT: Fick igång rapplet, brände ut en DVD med 1004 bioset och flashade i EZ flash genom bios. Datorn lever igen...

Visa signatur