Permalänk
Medlem

Strulande dator

Okej, jag har en relativt nyköpt maskin och jag får den ej att fungera 100%.

Spec:
Moderkort: Asus p5b deluxe
CPU: Intel E6600
GFX: PoV 8800gtx
disk: Raptor 150gb
Minne: 2x 1024mb Corsair XMS2-6400
Nätagg: Antec Phantom 500w
Mus: Razer diamonback

Mitt problem är att när jag belastar dator med lite mer krävande applikatiner t.ex spel eller senast bara google earth så får jag blåskärm alt datorn "hänger" sig. Blåskärmen verkar komma lite när den vill eftersom det kan gå mellan 1timme till 4 timmar efter omstart av blåskärm. Det brukar oftast stå något liknadne Driver_IRQL_Not_Less_Nor_Equal på skärmdumpen.

Jag har kört memtest massor med timmar utan att hitta fel.
Jag har kört Orthos (small FFTs) många timmar utan problem.
Har kört nvidias prestandatest (i drivrutinerna för grafikkortet) utan något misslyckande.

Jag börjar få slut på idéer om vad som kan göra datorn ostabil? Drivrutiner? Kan det vara att mitt nätagg som "endast" är på 500w är förklent för att driva denna maskin? Att tilläggas är att jag kör vanliga Win XP sp2 32bitars (relativt nyinstallerat då burken är helt
ny).

För att minimera någonting är allt default i bios (utom ram minnena som är satta att gå i 800mhz vilket de ska göra men man måste tydligen ställa in det själv).
Enligt programmet TAT ligger temperaturen på cpuerna vid 100% load runt 63 grader efter ett tag. Kanske är förhögt?

Någon som har förslag på vad jag ska göra?
All hjälp uppskattas!

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk
Medlem

Kolla detta angående systemkrav för ditt kort:

8800 GTX:

This graphics card requires:

PCI Express®-compliant motherboard with one x16 graphics slot

2 6-pin supplementary power connectors

Minimum 450W or greater system power supply (with 12V current rating of 30A)*

*Minimum system power requirement based on a PC configured with an Intel® Core™2 Extreme X6800

Läste detta på nvidia support forum,kan ej länka då den inte funkar vid inskrivning här:
Goggla på: What are the system requirements for the 8800GTX and 8800 GTS?

12volt 30A!!!

Ingen guru på grafik kort men det tycks som att du behöver ett
nytt aggregat.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Prova och googla "driver irql not less or equal" istället, det står många andra med samma problem. System requirements för grafikkort osv är alltid överdrivet så jag tror inte att det är nätagget.. Man behöver inte alltid öppna plånboken för att fixa varenda problem :s
Lycka till

Visa signatur

| Core2Duo E4300@3.0GHz ~ Zalman CNPS7000B | HIS HD4850 512MB ~ AC Accelero S1 | MSI P35 Neo2-FIR | 2*1GB Crucial DDR2-666, 1GB Corsair XMS2 DDR2-1066 | Tagan Easycon 530W |

Permalänk

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL innebär att systemet försökte få åtkomst till minnet genom en kernelprocess vars IRQL var för högt. beror vanligen på buggiga drivrutiner eller korrupt pagefile. kan också bero på mer specifika hårdvaruproblem som t ex trasigt RAM eller ett trasigt controllerkort.

följande BSOD:s relaterar till samma IRQL-problem:
0xD2: BUGCODE_ID_DRIVER
0xD3: DRIVER_PORTION_MUST_BE_NONPAGED
0xD4: SYSTEM_SCAN_AT_RAISED_IRQL_CAUGHT_IMPROPER_DRIVER_UNLOAD
0xD5: DRIVER_PAGE_FAULT_IN_FREED_SPECIAL_POOL
0xD6: DRIVER_PAGE_FAULT_BEYOND_END_OF_ALLOCATION
0xD7: DRIVER_UNMAPPING_INVALID_VIEW

angående tipset ovan, om nytt agg, så är jag mycket tveksam till att det skulle hjälpa, då problemet inte ligger i för lite ström.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Tjena Zabotec inte för detta löser ditt problem men jag sitter med samma problem på nästan identiskt system (som håller på att göra mig galen)

P5B DLX (bios 1004)
E6700 ej klockad
Leadtek 8800GTX 97.92
Raptor 150gig
Corsair XMS2 6400 testat Kingston Hyper X 6400
Hiper 730watt
Philips DVD
Systemet är också nyinstallerat/omformaterat
Temps 30 idle 45 load TAT
Grafiktemp ok 55 idle 62 load

Får iofs random omstart när den belastas kan idle i timmar och ibland har man kunnat köra Orthos 3dmark och trott att problemet vart ur världen sen POFF , har testat det mesta utom nytt agg och problemet kvarstår så jag har gjort en RMA på agget får vi se va dom säger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxaster
Får iofs random omstart när den belastas

då har du ju inte samma problem.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Okej, satt nyss och slösurfa lite och det verklar ha ett samband när man klickar med musen iaf. Detta verkar rätt långsökt ändå då jag sitter och klickar med musen X antal gågner i timmar mellan blåskärmarna.

På blåskärmen står det som vanligt Driver_IRQL_etc...

Stop: 0x00000001 ? det säger inte mig mycket tyvärr.

jag har oxå varit inne på RMA, men vet inte vilken del isåfall som kan vara trasig?

Visa signatur

Asus p5b-deluxe - 2gb ddr2 - Intel E6600@orginal - pov 8800gtx -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaboTec
Någon som har förslag på vad jag ska göra?
All hjälp uppskattas! [/B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
då har du ju inte samma problem.

Vände jag mig till dig eller Headcleaner.?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxaster
Vände jag mig till dig eller Headcleaner.?

det här är ett forum. du har uppenbarligen inte förstått hur ett sådant fungerar. vill du ha en privat konversation med någon så föreslår jag att du skickar ett PM, använder MSN eller liknande.

för övrigt verkar det dumt att påstå att man har samma problem som någon, när man inte har det. kan lätt bli missförstånd.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster