Permalänk

Aktivera AGP!??! (Asus P4P800-E deluxe)

Får inte riktigt till det med grafikkortet. Det blir knaster och elände i musiken om man t ex ändrar storleken på ett fönster när det spelas upp. Har kört en slags system-info program som heter Everest, och där fick jag reda på att mitt grafikkort, trots att det rent fysiskt är placerat på AGP-platsen, ändå ses som ett PCI-kort av Windows. Är ju inte helt otroligt att det är detta som ställer till det. Jätteproblemet är dock att jag verkligen inte kan lista ut hur jag ska göra för att aktivera AGP:n så att säga.

Har flashat BIOSen med senaste drivrutinen (1009). Har sökt och sökt i BIOS-menyn efter någon slags "enable AGP", utan framgång. Den enda jag hittar är en post där man kan välja hur datorn ska prioritera AGP/PCI eller PCI/AGP. Står självfallet på den första av dessa två.

Såg här: http://list.driverguide.com/list/company122/index.html att det verkar finnas speciella AGP-drivrutiner till de nyare moderkorten. Men om det inte står något så borde de väl ingå i BIOS-rom-filen?

Tips någon?

Permalänk

rofl.. de måste ha med drivrutiner att göra.. ladda ner senaste chipset drivrutninen, grafikkort drivrutninen och senaste direct x 9c så ska du se att de löser sig min påg..

Btw: det moderkortet du har där är ett riktigt fint moderkort jag hade ett sådant och den bara klockar klockar och klockar på !! bästa klock moderkort jag haft men sen bränndes den så fanns dem inte längre till salu..

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk

Grafikkort och bios är uppdaterat med senaste drivrutinerna (såvida det nu inte finns några fler drivrutiner för moderkortet en den lilla romfilen man laddar in med BIOS update?. Kortet står fortfarande som PCI i Windows systeminfo (tillbehör->systemverktyg o s v), och Everest anser också fortfarande att AGP är avaktiverat.

Permalänk
Medlem

har du kollat i bios satt den är inställd på agp där ?. jag får ändra manuellt med mitt gamla hederliga epox kt400.
är det inte det så har jag ingen aning vad som gör det, men det bör inte spraka för att den är i agp/pci pci läge..

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

gamla drivrutiner? som du kanske måste avinstalera?

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk

Knaster i ljudet behöver inte hänga ihop med grafikkortet och det där. Det kan vara ljudet som är trasigt. Och är det inte så att AGP (accellerated graphics port) är PCI i grund och båtten? Kanske är därför Everest känner igen det som PCI.

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk

Datorn det gäller används enbart till inspelning. Ljudet funkar fint för det mesta (även med mycket låg latency på ljudkortet) men det börjar och spraka när man får upp vissa pluggar där grafiken ändrar sig mycket (om det t ex finns en virtuell VU-mätare).

Ett annat (det här låter nog rätt fånigt, men vet inte riktigt hur jag ska beskriva det annars) "test" jag gjort är att spela upp ett projekt. Låter fint. Sen griper jag tag i "transport bar" och racear runt med den på skärmen. Vipps börjar det knastra och hela skärmen blir full av "transport bars". Prövar jag däremot samma sak på min prestandamässigt betydligt klenare laptop (där jag också har Cubase SX installerat) så blir det liksom bara att man flyttar runt transportbaren, precis som det är tänkt. Inget knaster heller. Är det någon som förstår hur jag menar?!?!

Tackar för alla tips såhär långt.

Permalänk

Har du löst problemet??

Fick samma problem som du iveckan och löste det med att installera nya drivisar till Grafikkortet som då hittade 2 kort av någon anledning så jag avaktiverade det ena och vips så funkade AGP igen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem..jag bytte till senaste drivrutinerna (94.24) för grafikkortet (6800 Ultra AGP) och uppdaterade BIOS och när jag kollar i Everest så står det att AGP är avaktiverat och att det bara körs i 4x hastighet..i BIOS har jag ställt in att de ska köras i 4x8x läge men det körs tydligen inte i 8x ändå :S
Och när jag kollar i enhetshanteraren så står det att grafikkortet är aktiverat och fungerar korrekt men Everest visar annorlunda :S

Hittar inget i stil med "Enable AGP" lr något sådant i BIOS så ja vet inte vad man kan göra??

Mvh Carl

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk

Öppna enhetshanteraren och kolla under bildskärmskort. Finns det två identiska kort där så testa att inaktivera det ena koret och starta om burken.