Permalänk
Medlem

Cpu Fläkt Stannar up i windows

Köpte en ny dator för ett tag sedan. Har aldrig låtit den stått på under en längre tid tidigare men nyss lät jag den stå på ca 24h sedan när jag kom hem så var 2 av fläktarna avstängda medans 2 andra gick sakta. Värmen i datorn ligger på ca 25-30* (det har inte varit såhär tidigare och jag har haft den i kanske 2 veckor). Jag tänkte att det kanske var nån typ av el sparnings sak eller liknanade så jag gick in i bios och satt alla fläktar på performance mode. När jag då bootade datorn och windows starta upp så börja det tjuta innifrån datorn med ett extremt skärande ljud på ca 200 decibel (det tjöt högre än ett brandlarm). Så jag drog ut strömm kablen snabbt och väntade sedan en stund. Startade datorn igen och satt bios tillbaka till default. Nu är det samma problem fortfarande med att fläktarna stannar upp eller iaf går väldigt sakta och lyser dåligt.

Någon som kan hjälpa mig snälla? :/

Permalänk

Jag vet att om man köper en komplett dator från vissa leverantörer t.e.x dell compaq mm så stanar fläktarna för att hålla ljudnivån nere. Det är ingen fara om fläktarna stängs av en stund om datorn mår fint av det var glad för att du isf har en tyst dator.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

men asså min core 2a ligger på typ 42* idle på TAT men om alla går som de ska så ligger den på typ 32* idle vill ju inte att den ska vara så varm i onödan >.<

datorn är byggd själv också

Permalänk

Står inte vad du har för moderkort.
Har du kollat i bios efter fläktinställningar ??

På mitt dfi och på andra kort jag haft kan man ställa så fläkten slår av när den man är under en viss temperatur.

Kolla det och ställ om den.
Kan vara så att det buggar, kolla i så fall efter en bios updatering

Permalänk
Medlem

hmm har ett Asus P5B-E

Nån som vet hur man ställer in så att fläktarna går medel-fullt hela tiden?

Permalänk
Medlem

optimal-mode eller stäng av q-fan?

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeX
men asså min core 2a ligger på typ 42* idle på TAT men om alla går som de ska så ligger den på typ 32* idle vill ju inte att den ska vara så varm i onödan >.<

datorn är byggd själv också

42 idle... vilken katastrof? min idlar på 57...

Permalänk
Medlem

haha när min startar upp nu innan fläktarna stängt av sig ligger min cpu1 på 28 och cpu2 på 23 men asså fan udda att det stänger av sig :S har inte q fan heller :/ allt sånnt är disabled

Permalänk

min e4300 med mitt p5b ligger runt 40 grader på idle. (med stockkylaren alltså)

Permalänk
Medlem

aha jag har en sythce mine funkar skitbra sänkte med 10* från stock min låg typ på en 45 tidigare när ´jag prova stock sen lite mer fläktar så sjönk det en del till men udda nu för nu har jag haft på den hela natten och nu verkar inte fläktarna lägga av längre