Värt att byta ut XP?

Permalänk
Medlem

Värt att byta ut XP?

Får ni Vista ägare något utav erat byte av OS eller?
Tänkte med alla buggar som finns och antalet program som fortfarande inte funkar som de ska, hur kan då köpa XP redan nu?

Permalänk

Just NU är det inte speciellt nödvändigt. Men i framtiden så tror jag det...

Permalänk
Medlem

Kan ju inte säga att jag får ut något jag inte skulle fått av XP men samtidigt så känns det fräscht och nytt och jag blir glad av att använda det. Efter jag letat upp och konfigurerat mina program jag använder...

Permalänk
Medlem

Nja ibland får man köra fulknep för att lyckas installera grejer. Vista känns verkligen inte klart men det är spännande att följa utvecklingen

Permalänk
Medlem

Hur är det med vardagliga program?

DC++
Winamp
Winrar

osv osv, hur väl funkar alla standard program i Vista?
Sen hur mkt känner man av det nya övervakningssystemet som Vista skulle komma med....

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd om detta zaturn87. Där står om alla program som fungerar.

Vet inget om detta övervakningssystem dock

Permalänk
Medlem

DC++: Kör fulDC och det fungerar fint.
Winamp: Kör Winamp 5.32 och det fungerar fint.
Winrar: Kör senaste betan (3.70b3) så fungerar det. Och då slipper du bli frågade hela tiden om inte Winrar är installerat fel.

Med "övervakningssystemet" så antar jag att du pratar om UAC. Du märker av det när du ska ändra kritiska funktioner på din dator, göra ändringar i "Windows"- och" Program Files"-mappen, ändrar/raderar filer i startmenyn och när du installerar program/spel på din dator. Det är det i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid
DC++: Kör fulDC och det fungerar fint.
Winamp: Kör Winamp 5.32 och det fungerar fint.
Winrar: Kör senaste betan (3.70b3) så fungerar det. Och så slipper du bli frågade hela tiden om inte Winrar är installerat fel.

Med "övervakningssystemet" så antar jag att du pratar om UAC. Du märker av det när du ska ändra kritiska funktioner på din dator, göra ändringar i "Windows"- och" Program Files"-mappen, ändrar/raderar filer i startmenyn och när du installerar program/spel på din dator. Det är det i det stora hela.

Skulle du vilja utveckla det lite mer?

PS: Hur är det att kolla på filmer förresten?

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du vill ha mer utvecklat?

Ja, film fungerar utmärkt. Ser DVD-filmer i PowerDVD och .avi/.mpg-filmer i BSPlayer (dock gamla 1.37 så det klarar inte av Aero men vem bryr sig när hela bilden ändå fyllas av en film?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid
Vad exakt är det du vill ha mer utvecklat?

Ja, film fungerar utmärkt. Ser DVD-filmer i PowerDVD och .avi/.mpg-filmer i BSPlayer (dock gamla 1.37 så det klarar inte av Aero men vem bryr sig när hela bilden ändå fyllas av en film?)

Jag menar exakt vad är det för slags "kritiska" ändringar i VISTA som får UAC:n att hoppa till?

Permalänk
Medlem

Jag är mer än 100% nöjd med min 64bitars vista.
Jo, det är ingenting som fungerar perfekt just nu, har problem med grafik, ljud, nätverkskort och m.m.
men jag har lärt mig så jäkla mycket. Det är värt alla problem.

Är du inte feg för lite xtra slit, och vill lära dig mycket, så köp vista.
Är du rädd för lite buggar, förändringar, och vill spela bort ditt liv med BF och Quake,(skämtar) då får du stanna med XP

Permalänk

vill inte låta sarkastisk .. men exakt vad har du lärt dig av att ett OS som kostar 4000:- buggar?

om du vill ha ett OS där saker o ting inte fungerar och där du lär dig något borde du ju installera tex Ubuntu linux .. gratis dessutom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
vill inte låta sarkastisk .. men exakt vad har du lärt dig av att ett OS som kostar 4000:- buggar?

om du vill ha ett OS där saker o ting inte fungerar och där du lär dig något borde du ju installera tex Ubuntu linux .. gratis dessutom!

Köpte Oem för 1200:-

Tror mig, har testat nästan allt..Redhat(gamla fedora), ubuntu,och nu vista.
(Nej, jag är en vanlig noob kille tror mig)
Jag gillar testa nya saker. Har faktiskt lärt mig en del om windows's funktioner som jag inte skulle bry mig med xp.
Tex. indexering, swap file, och allt annat som är kanske givet för vissa av er datornörd...hmmm,,förlåt,,menar datorexperter.

Permalänk

aha, jag trodde vista dolde allt sådant som indexering och swapfiles och inte berättade om det för användaren ..

men det är ju kul att lära sig om datorer hursomhelst så det är väl kanske bara bra att det strular lite ibland!

trots det är jag lite förvånad att microsofts nya os har problem som inte finns i xp!..

nåväl .. jag hoppas att ubuntu är så pass bra om ett år eller så när jag måste slänga ut mitt windows xp så att jag kan börja använda detg istället!:)

Permalänk
Medlem

sitter med en vista business på en dell inspiron 6400 1gig ddr2, x1400 och det upplevs både snabbare och stabilare än vad det var med xp.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är värt det bara för att det blir som en helt ny fräsch dator, sen har jag inte haft några problem med något program jag velat ha.
Tycker att du ska uppgradera om du har en dator som klarar av Ultimate eller nån av dom andra verisionerna med Aero temat. Om du bara kan ha vista basic så kan du lika gärna behålla XP ett tag till.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Avstängd

Alla mina gammla program fungerar.
Enda problemet är nvidias ruttna drivers till graffet, noll inställningar.

Permalänk
Medlem

Ja inte lär man ju byta tillbaka efter att ha installerat Vista!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Ja inte lär man ju byta tillbaka efter att ha installerat Vista!

Precis vad jag gjorde, XP vinner lätt i prestanda. När man lessnat på lullullet i vista så framstår XP i ett nytt ljus