Permalänk
Medlem

Fläktarna i p180

Har skruvat ihop min P180 nu och dom fläktarna bak blåser inte ut nåt tycker jag? inte ens på max om man har stängd låda, men om jag öppnar sidan så flyttar dom massa luft. Satte dit en i fronten så blev det lite bättre men inte bra som jag vill ha det, hur ska man vända fläktarna så att det blir bra temp på cpu? har en Big Typhoon? har sett några som vänt på en av bakfläkten så två in och en ut typ? nån som har nåt förslag eller åsikt? var inte fega.

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk
Medlem

Jag har samma låda och har bra genomströmmnig av luft. Det enda jag ändra är fläkten som sitter precis framför nätagget. Mitt nätagg var för stort så jag flyttade fläkten och monterade den bakom hårdiskarna på "övervåningen".

Permalänk
Medlem

har monterat om kylaren nu men det hjälper inte, case temp ligger på 35 grader cpu på 64 under stress får inte ner tempen

2800Mhz volt 1.48 TT Big Typhoon

nåt tips? har ett riskorn av silver pasta nu

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk

Vad har du för fläkt på cpu:n? Standardfläktarna i P180 på lägsta hastighet ska blåsa tillräckligt om du inte har en extremt varm processor.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Märkligt höga temps du har med den processorn måste jag säga. Jag har en AMD 3500+ som jag kör fläktlös med en Scythe Ninja och dess temps är 36/48 idle/load. Den enda fläkten jag har i den övre kammaren i mitt P180 sitter längst bak och drar ut luft och kyler väl i viss mån processorn. Eftersom din låda är nu antar jag att damfilterna inte är igensatta? Det låter lite som om det är undertryck i lådan och fläktarna inte orkar sug ut mer luft.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk

låter elakt kanske..
men kolla att alla fläktar blåser åt rätt håll.. har du 2 som suger ut åt varsitt håll o inget in så blir det ju segt.. har varit med om en fläkt i min tid att den gick fel, måndags ex. bara o svänga på + o -..

Permalänk
Medlem

har just bytt chassi och tagit bort dammfilterna fram, har TT Big Typhoon
på cpun på max inget damm nånstans. båda bak blåser nu ut och har satt ditt en paps i front platsen på max varv, har även planer på att sätta ditt en 120 till som insug vid 5.25 facken. min gamla opteron 146a låg på max temp 52 med denna kylare i 2750Mhz 1.48 i volt. utvecklar x2a mer värme? kan cpun vara så ojämn så det blir så dåliga temp? vid 64 grader så blir det fel på core 2 i prime95 om jag öppnar sidan och fläktarna på max så klarar den sig. nån som kan hjälpa mig att lappa cpun?

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk

Ja dubbelkärniga processorer utvecklar mer värme än singelkärniga.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

räknade ut med http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
att min X2a utvecklar 50W mer än min opteron när dom körs i samma Mhz och volt. då tänkte jag

Coollaboratory Liquid MetalPad 1xCPU

kan man lägga ditt en sån istället för att lappa? om det skulle vara ojämn yta på kylaren eller cpun?

http://www.pcb.se/ItemInfo?itemId=211222648&itemName=Coollabo...

http://www.coollaboratory.com/product_metalpad.shtml

Har sett en del tester och den slår artic silver på fingrarna i allt

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"