Uppgradering av dator [GFX, Mobo, RAM mm]

Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator [GFX, Mobo, RAM mm]

Jepp, då är det dags att uppgradera min dator. Dels därför den låter som ett reaplan, men också för att den rent funktionellt har börjat retardera. Eftersom jag inte brytt mig så mycket de senaste åren har jag tappat koll på en del områden, och ber därför om hjälp att komplettera dessa.

Datorn ska användas för att spela på, men också till stor utsträckning för grafiskt arbete (Tänk adobe CS2). Med andra ord en snabb dator med rejält ram som gärna orkar ha hela CS2 igång samtidigt. Datorn är också min DVD-spelare, min musiksamling och förmodligen i framtiden också min tv-mottagare. Att den är tyst är med andra ord viktigt, men inte så att ljudnivån är viktigare än prestandan. Inte en ljudlös, dyr burk alltså, utan ett ganska tyst kraftpaket.

Budget?
Ja, det beror på. Graffet kommer ju kosta mest pengar, så där är det helt enkelt huruvida det är värt priset eller inte. Men någonstans runt 10 000 kanske, plus eller minus. Gärna minus såklart :] Självklart så billigt som möjligt.

Saker jag redan har och inte behöver:

Ljudkort [Något soundblaster audigy, funkar]
Hårddisk [Ingen hdd över huvud taget alltså]
DVD-brännare [Plextor DVDR PX-708A]
Låda [Lian Li PC-60]
OS [WinXP pro 32bit med legitim key] (får "skaffa" 64bit om det behövs)
Övrig programvara
Mus [Intellimouse 3.0]
Tangentbord [Grått?]
Skärm [19" TFT Fijutsi Siemens]
Högtalare [stärkare]
Montering fixar jag själv.

Det jag vet att jag vill ha:

Core 2 duo-processor. E6600 blir det nog, verkar mest prisvärd? Ingen extra processorfläkt krävs då jag inte ska klocka mer än boxed klarar.
Rejäl PSU - 500W+ More is more... känns det som.

Saker jag inte har någon koll på:
Grafikkort - Ja, ett kraftpaket som klarar spel fint. Prisvärt. Inte de dyraste, finaste varianterna - det känns i allmänhet överpris? Stöd för dubbla skärmar antar (hoppas) jag är standard nuförtiden? Stöd för ActiveX10 och H.264 vore najs.
Ram-minne - 2 gb+. Snabba, men behöver inte vara special för att kunna klockas. Kan inte sånt ändå.
Moderkort - Här är jag nollställd. Ser gärna att det finns stöd för IDE och SATA HDD, men IDE kan väl skippas om det är så. SLI och sånt är kanske bra? Gärna inbyggt WiFi och vanligt ethernet om det är något att ha. Något trevligt mobo helt enkelt!
Diskettstation? Varför inte.
Eventuellt en DVD-brännare också. Skönt att ha två så man kan göra raka kopior av skivor och sånt. Kostnaden verkar vara tillräckligt liten för att vara näst intill försummbar. Så finns det en bra för runt 5-600 eller billigare, släng med den.

Var nu detta är billigast är ju svårt, men på datorbutiken/komplett kan man ju spara hela datorspeccar på ett ganska fiffigt sätt. Använd gärna det om det inte är brutala prisskillnader, och säg gärna var det blir billigast annars.

[edit] Jag ber om ursäkt att det blev så långt, har försökt märka upp inlägget för att kunna ögnas igenom lite snabbare.[/edit]

Visa signatur

i7 920 @3,67 212 Evo; Asus P6T; Corsair 12GB 1600MHz/CL9; EVGA 970 SC 4GB; Samsung 830 128GB SSD / WD 3TB; CM Real Power M620; CM Dominator 690

Permalänk
Medlem

Det här är väl det bästa du kan få för de pengarna, med de kraven. DX10 ingår inte idag, men det kommer ju billigare DX10-kort inom en snar framtid, så du kanske egentligen gör bäst i att vänta lite.

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=431125&...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen xJom. Får fundera lite på om man ska vänta på Dx10 då kanske. Det enda jag funderade lite på var minnena - verkade lite slöa? pc4200 alltså. Fast det kanske är för dyrt med snabbare?

Visa signatur

i7 920 @3,67 212 Evo; Asus P6T; Corsair 12GB 1600MHz/CL9; EVGA 970 SC 4GB; Samsung 830 128GB SSD / WD 3TB; CM Real Power M620; CM Dominator 690

Permalänk

Du behöver nog inte snabbare om du inte ska klocka...

Visa signatur