Permalänk
Medlem

Farligt att överklocka?

Hej!

Är ganska skärrad efter min överklockning på mitt grafikkort alldeles nyss.

Jag har ett Asus 6800XT som orginal går i 300/700.

Jag drog upp det 5 Mhz på varje "stolpe" till jag kom till 386/899

(Jag gjorde test på 325/750 och 350/800)

När jag sedan skulle testa CSS grafiktest igen, startade jag CSS, Massa artefakter överallt på skärmen. Fick också något felmeddelande som jag inte såg vad det stod.

Allt drog ner sig till 640x480 och jag stängde av CSS.
När jag har stängt av det ser jag att det är såna här artefakter överallt på skärmen. Jag blir rädd och tror att jag har äventyrat kortet.
Jag startade om datorn och allt var bra igen.

Hur mycket tror ni att jag kan pressa mitt kort?
Det är som sagt ett Asus 6800XT AGP med orginal kylning.

Klockade jag för mycket? Var det därför det blev som det blev?
Vilket klockprogramm ska jag använda? Jag använde mig av powerstrip nu, finns det någon bättre?

Tack

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Riva tuner är nog det bästa Jaomi...640x480 ?? Aj då går det inte med RO då ju..

Sänk lite o testa igen.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Ska försöka att inte förstöra något.. Har i så fall bara ett Ati 9700 som ersättningskort

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Om du har en extra fläkt att rikta på Gkortet så....
Men att det ballade ut förut är ett tecken på att kortet gick över vad det funkade med...Voltmodd och bättre kylning om du måste klocka.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Men man borde ju kunna klocka lite på orginal kylning? Eller??

^^
Fy tusan vad jag är glad idag
Ny processor OCH lyckad överklocknig på grafikkortet med orginal kylning, Ska lira lite RO nu.

Frekvensen är nu 350/800

Stabilt (hoppas jag )

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Har oxå ett sådant kort.
Orginal auto fläktstyrningen på det är helkass.
Asus använder inte heller referens styrchip till fläktstyrningen.

Ska du klocka så dra hem asus enhanced driver och asus smart doctor då detta är det enda som funkar att ställa fläkten med, kör manual eller auto, cusom grejen där du kan ställa fläktfart efter temp verkar bugga lite.

Vill du sänka tempen så byt kylpasta och dra åt kylaren rejält. kan du tjäna många grader (över 10c) om det är dåligt monterat som det var på mitt.

Minneskylningen på detta kort är nästan obefintligt så dra inte upp minneshastigheten så mycket om du vill slippa artifakter.

Du vet väll om att du kan låsa upp pixel piplines och vertexshaders på detta kort. För att kolla efter trasiga så kör 3dmark05 eller senare.
Min 24h clock ser du i sig

edit: inte konstigt att det artifaktade med den minneshastigheten på detta kort

Ett annat problem jag har är att jag inte kan klocka minnena mycket om jag klockar core, enligt mina anteckningar så verkar 376/792 vara max, men jag kan dra ner minnet och upp core istället

Permalänk
Medlem

Tempraturen är inte så farligt, GPU ligger på 51° och minnena på 49°.

Jag har tidiagre testat att låsa upp pipes, alla var trasiga. Men jag låste upp en vertex

Jag behövde inte köra något programm för att se att pipsen var trasiga om jag säger så..

Citat:

Minneskylningen på detta kort är nästan obefintligt så dra inte upp minneshastigheten så mycket om du vill slippa artifakter.

Ah.. Det var därför det ballade ur när jag gick på 900Mhz..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

load eller idle temp

ligger nånstans där jag oxå, men jag har mer idle än load (3D) i och med att jag drar upp fläkten när jag spelar

54/48 har jag nu idle (2D) med fläkten låst till 25%

Permalänk
Medlem

Jag har den tempraturen i load, i idle verkar den vara något högre.. Borde vara tvärtom.

Jag är glad bara det fungerar

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

fläkten är som sagt tempstyrd och verkar muppa lite

Kolla 3dmark03 eller 05 poäng sen, vill ju gämföra lite

Permalänk
Vila i frid

Re: Farligt att överklocka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Klockade jag för mycket?

Inte alls, däremot är det väldigt vanebildande.

Permalänk
Medlem

Härligt att veta att jag inte "gick över gränsen"

Hur länge ska jag vänta innan jag fortsätter klocka? Så att jag vet att datorn går stabilt med klocken den kör på nu.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ehum?

Du är hjärtligt välkommen att skriva mer än ett ord.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Jag brukar göra så att jag kör en runda 3dmark03 (då det går snabbare än 05) och loggar tempsen med rivatuner. Funkar det fint så går jag vidare och kör några rundor 3dmark 05.

Crappar kortet ur eller börjar artifakta så brukar det göra det på första rundan jag kör. Sen är det väll bara o börja spela

Låter som du hadde väldigt otur med pipelines upplåsningen, du provade väll att enablea ett i taget och slå av den om den inte funkade och prova nästa osv.

Permalänk
Medlem

Njaa.. Tror att jag testade alla på en gång
Blev lite chokad och trodde att jag hade förstört något (Min kunskap inom datorer var rätt liten då)

Tror jag ska testa igen, alltid skoj.
Datorn verkar fungera bra nu, har kört lite Red Orchestra, några rundor 3Dmark05, men jag får ruttet dåliga poäng, 2.2k men det kanske är för att 3dmark inte stödjer HT?

Vill klocka den till 400/850, ska testa det senare.
Men nu blir det mat, och sedan lite pipeline upplåsning

Edit : Ahww... Pipsen var trasiga, men jag lyckades låsa upp 2 vertex utan artefakter

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Det är ju alltid någonting. Man ser också på poängökningen i 3dmark om någon pipe eller shader är trasig.

Väldigt låga poäng måste jag nog säga.

så här såg det ut för mig i 03:an
8074 1 pipe upplåst
8684 2 pipe upplåst
8947 1 vertex upplåst
9066 2 vertex upplåst (endast liten ökning här då denna var den trasiga)

själv får jag 4139 poäng i 3dmark 05 med datorn i sig

Permalänk
Medlem

Klocka bara en sak i sänder Jaomi...lättare att se resultatet då.

Mmm 2200 i 3dm 05 är lågt, tror det är för lågt dessutom, hade runt 6300 med ett 6800GS för drygt ett år sedan..iofs är XT rejält klenare än GS, men det är ngt som inte stämmer ändå.

3DM 0X går nästan enbart efter ditt gkort, däremot kan du få negativa resultat om du kör ditt system belastat..

Försök att kolla upp vad som är "normalt" för ett XT i 05 och jämför, tänk dock på att nästan alla resultat du hittar...är lite "putsade"..dvs att folk nog oftast har släckt ner massa processer som inte är nödvändiga och kanske sitter med ett nyformaterat system.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Jag får 3573 poäng oklockat (300/700) men med 16/5 (orginal är väll 8/4) upplåst

Mina resultat är inte med massa nersläckta program.

Har rivatuner, asus smartdoctor, daemon tools, msn, zonealarm och lite annat smått o gott igång. Har endast tweakat bort lite tjänster jag inte behöver så som zero wireless configurator och lite annat crapp som jag aldrig använder.

Windowsinstallationen är inte heller fräsh, var nog över ett halvår sen jag ominstallerade sist.

Sen så ska du slå av fastwrites om det är på.

Så som sagt verkar dina poäng väldigt låga.

Permalänk
Medlem

Ah, jag stänger alltid av nästan allt när jag ska spela eller liknande (Som 3dMark)

Formaterade för inte så länge sedan, har ~25 processer igång när jag ska spela eller 3dmarka

Kortet är nu : 8Pipes 6Vertex, 400/810
Högre än så verkar det inte vilja gå.
Tempen ligger i idle på : Core 50°C Minne 47°C
I load : Core 56°C Minnen 52°C

Jag körde nyss ett par rundor Red Orchestra (Steam versionen), det fungerade bra, med undan tag om att det blev väldigt lite artefakter, kanske ett svart lite ruta på skärmen var 5 minut eller något sådant, tror ni att det fixar sig om jag klockar ner 5Mhz på minnena?

Om jag gick över 820 Mhz på minnena så blev det massor av artefakter, kanske ska köra ner dom lite.

Riva tuner säger att fastwrites är avslaget.

Btw, jag har använd mig av Nvidias 93.71 drivrutiner sen de kom ut, först trodde jag att de var dom som var felet, så jag tankade nåt Xtreme-G drivrutiner som tydligen ska optimera allt, med det blev mycket sämre fps och sämre bildkvalitet på spelen, jag bytte tillbaka igen.

Men kan de låga poängen i 3Dmark bero på att min processor är HyperThreading?

EDIT 2 :

Jag ändrade processor tilldelning på 3dmark05.exe i taskmanager till CPU 1, då fick jag 1700 poäng. Jag drar den enkla slutsatsen att 3Dmark05 inte gillar min datorn, Red Orchestra flyter ju på i 1024x768 utan några problem

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Artifakter skall du defenitivt akta dig för...du vill inte att kortet säger *POFF* helt plötsligt, eller hur...
Sänk ner till dom aldrig syns.
Tempsen är bra.

Som sagt 3DM0X är ganska okänligt för din Cpu..

Btw...Vad menar du med "steam versionen ? Finns det någon annan ?

Hm..antar du har snokat i denna tråden efter tips ?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jo, det finns en annan, Unreal T 2004 versionen.

Då måste jag klocka ner lite, ska kika om dom fortfarande finns kvar.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1