Permalänk
Medlem

mediaspelare

Har just installerat ubuntu, har alldrig kört linux innan. Undrar vilken mediaspelare ni rekomenderar, den som finns installerad verkar inte ha så många codecs. Man kan ju installera ffdshow antar jag men vilken mediaspelare tycker ni är bäst? Har kollat lite på mplayer och vlc men vet inte vilken som är den bästa.

Vill gärna ha tips på bra: brännarprogram, im program...

Sen undrar jag om det finns något tillägg som gör så man får något liknande widgets/gadgets som finns i OSX/Vista

Permalänk
Medlem

Musik: Amarok
Film: Jag kör med vanliga Totem, Fungerar ypperligt efter att man installerat w32codecs

Widgets: gDesklets för Xfce/Gnome och superkaramba för KDE.

Och bara för att förklara lite med codecs i Linux, (Nästan) Alla media program kör på samma backend och saknas codec i ett program så saknas det i nästa också.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

ok, finns det några bra codecs paket?
Körde ffdshow när jag körde windows och de funkade skit bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyProx
ok, finns det några bra codecs paket?
Körde ffdshow när jag körde windows och de funkade skit bra

w32codecs är ett säkert kort.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

VLC duger väl rätt bra det med tycker jag.
Bara tuta och köra.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

mplayer är min favorit.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Håller med dr slizer. Mplayer är filmvisaren no. 1

Permalänk
Medlem

vart hittar man w32codecs, har sökt på google men hittar bara massa tjafs

Permalänk

sudo apt-get install w32codecs

Permalänk
Medlem

För musik, amaroK.
För filmer, VLC / Totem.

Det har jag klarat mig på i alla fall.

Permalänk
Medlem

För musik: mpd + mpc
För film: mplayer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
För musik: mpd + mpc
För film: mplayer

Exakt så kör jag med

Permalänk
Medlem

mplayer ftw oavsett OS!

Permalänk
Medlem

mplayer

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

mplayer och listen tycker jag funkar prima!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

tips http://www.getautomatix.com/ mycket bra program för att installera codec med mer

Permalänk

Jag har nu börjat köra mplayer. Jag har suttit som en tok igår kväll för undertexterna är på tok för stora. Var ändrar jag storleken på undertexterna på denna mediaspelare? Sen är ljudet förskjutet och kommer efter.

Vlc har ett mycket logiskt gränsnitt.

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krissttoffer
Jag har nu börjat köra mplayer. Jag har suttit som en tok igår kväll för undertexterna är på tok för stora. Var ändrar jag storleken på undertexterna på denna mediaspelare? Sen är ljudet förskjutet och kommer efter.

Vlc har ett mycket logiskt gränsnitt.

Länge sedan jag pillade med undertexterna, men jag har för mig att du får byta subtitlefont. Möjligtvis går det också att ändra under "Font" i gmplayers inställningar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Går det att få Mplayer att se ut och fungera lite mer som Media Player Classic? Jag stör mig alldeles vansinnigt mycket på att knapparna och "skärmen" är separata. Sen är jag van vid att höja/sänka volym med scrollhjulet, dubbelclick för helskärm och enkelclick för play/pause - vilket känns riktigt smidigt och något jag skulle vilja ha i Mplayer. Har provat ett MPC-skin, men där blev det som två MPC-fönster - knappar på ena och "skärmen" på andra... funkade rätt dåligt, om man säger så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Går det att få Mplayer att se ut och fungera lite mer som Media Player Classic? Jag stör mig alldeles vansinnigt mycket på att knapparna och "skärmen" är separata. Sen är jag van vid att höja/sänka volym med scrollhjulet, dubbelclick för helskärm och enkelclick för play/pause - vilket känns riktigt smidigt och något jag skulle vilja ha i Mplayer. Har provat ett MPC-skin, men där blev det som två MPC-fönster - knappar på ena och "skärmen" på andra... funkade rätt dåligt, om man säger så.

Det låter som att du använder gmplayer. Jag skulle rekommendera mplayer, utan det grafiska gränssnittet. Då slipper du fönstret för kontroller som du verkar ogilla så mycket.
"Nackdelen" är att du får styra med tangentbordet, vilket egengligen är en fördel snarare än en nackdel. Förutom att det hela ser mycket renare ut utan kontroller, så är det mycket enklare och snabbare att styra med tangentbordet. f för helskärm, mellanslag för pause/play och 9/0 för höjning/sänkning av ljudvolymen. Angående ljudet så kan du ändra fördröjning utav det med +/- (0.1 sekund i taget.)

edit: Och allt detta och mycket, mycket mer kan givetvis hittas i man mplayer.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kvar min Suse-installation, men startade jag filmerna genom GUI;t(Gnome eller KDE) fick jag de jobbiga grafiska kontrollerna. Sen gick det även att starta filmer genom terminalen, varpå jag slapp detta - jag antar det var mplayer då? Kan det även köras genom Gnome, KDE eller något annat GUI?

Det skulle onekligen underlätta.

Permalänk

Tog ner KMPlayer idag. Inga problem att byta storlek och gränsnitt till undertexterna. Har texen också skuggad, mycket smidigt när man har vit text på ljus bakgrund.

Tycker också om att det var smidigt att ställ in sin egen costum aspect ratio. Tycker inte om när jag får alltför stora svarta fält i över och underkant på min nya plasma, fastän man ställer in 16:9. Så kan man leka lite själv med upplösningen. Kör 1280*544 x264 filmer i 1024*700 och får då mycket film yta utan att bilden blir allt för utdragen.

Nu kan jag också köra hd filmer med azureus igång. Gick absolut inte med VLC, som för övrigt är en grym spelare.

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krissttoffer
Jag har nu börjat köra mplayer. Jag har suttit som en tok igår kväll för undertexterna är på tok för stora. Var ändrar jag storleken på undertexterna på denna mediaspelare? Sen är ljudet förskjutet och kommer efter.

Nu använder du ju KMplayer, i vilket du har löst det. Men skulle du vilja gå till icke-grafisk spelare så kan du i ~/.mplayer/config lägga till subfont-autoscale=1. Detta skalar om undertexterna och OSD-texten till lite mindre. Du kan även konfigurera kontrollerna i ~/.mplayer/input.conf för att få dem som du vill.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

musik - songbird eller banshee, det är mina kort.
kan även rekommendera att du installerar automatix http://www.getautomatix.com/
eller EasyUbuntu http://easyubuntu.freecontrib.org/ lättast att instalera deverse codecs och sådant..

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Hedersmedlem

Mina subinställningar i MPlayer:

font = /home/xevz/.mplayer/subfont.ttf fontconfig = yes subfont-blur = 1 subpos = 90 subalign = 1 subfont-osd-scale = 3 subfont-text-scale = 2.5 ass = yes

Som subfont kör jag Arial Unicode, trevligt att kunna visa i princip alla tecken som någon kan tänka på att kasta in i en sub.

Angående DasIschs frågor om navigationsalternativ, prova den här input.confen (skriven on-the-fly, otestad):

MOUSE_BTN8 volume +10 MOUSE_BTN9 volume -10 MOUSE_BTN0_DBL vo_fullscreen MOUSE_BTN0 pause

Knapparna som används för scrollhjulet (8 och 9) kan skilja sig på andra system.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.