Sverige utpekat som en pirathemvist

Permalänk

jippi jag vann något:D... iof så gjorde alla andra det med men...JAG VANN!!

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Typ som att ge en karta och en hangranat till en stridspitt och sen säga "neee du får ju inte använda den mot Bagdad du ska bara ha den som prynad". Finns alltid folk som missbrukar allt.

Vet inte varför, men jag garvar så jag inte kan sitta rakt :/
Kanske borde gå och lägga mig...

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Ett stort JAHA är det enda jag kan trycka fram.

Det finns ett par lösningar på problemet dock, antingen så pekas ett par miljoner svenska nätanvändare ut som brottslingar eller så försöker dom lösa problemet med att folk inte tycker att det är värt att betala 500 spänn för en marginell uppdatering av ett ishockeyspel eller betala 200 spänn för en skiva som man säkerligen kan lyssna igenom på nätet gratis men inte ladda ner lagligt.
Jag gissar att spel som Defcon och Darwinia inte direkt toppar listan av mest piratade spel heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
vet inte ifall jag känner mig stolt, men inget annat heller. Jag har aldrig betalat för någon mjukvara senaste 18 åren och kommer aldrig göra det heller.

piratkopiering skadar ingen. Enda gången jag ser ett problem är när man köper piratkopierade filmer av etablerade pirater som ofta sysslar med tyngre brott. Men det är ju inte direkt sveriges problem då vi har världens bästa nät.

Jag håller inte med dig på punkten om att piratkopiering inte skadar någon.

Personligen köper jag spel/filmer som jag anser vara värda pengarna, för det är faktiskt alltid rätt att köpa en produkt du använder (med ett undantag, Microsoft produkter).

Men å andra sidan håller jag 100% om att man aldrig någonsin ska betala för piratkopierade produkter, det är rent vansinne.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Hm ... lite §7-varning här och där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Nog för att jag är lite petig med småsaker men det heter ett hemvist, inte en hemvist.

Ett hemvist. Två hemvisten.

http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=%22en+h...

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Men... är det bara jag som anser att lagen i en demokrati bör spegla folkets (snarare majoriteten/mediokratins) moral, etik och konventioner?

Det är väl ändå tammejbövelen så att majoriteten har nyttjat "fildelning" antingen direkt eller indirekt (familj, släkt, vänner, o.s.v.)? Eller?

Permalänk
Medlem

Lite stolt blir man allt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Men... är det bara jag som anser att lagen i en demokrati bör spegla folkets (snarare majoriteten/mediokratins) moral, etik och konventioner?

Det är väl ändå tammejbövelen så att majoriteten har nyttjat "fildelning" antingen direkt eller indirekt (familj, släkt, vänner, o.s.v.)? Eller?

Jodu lagar har alltid stiftats av dom som sitter vid makten för att stävja vad dom anser är brott men sen vad folket tycker det tjänar man inga pengar på. Lobbyister hänvisas till annat forum för feedback tack!

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som om vissa har en ganska vriden syn, att det är för dyrt kan nog alla hålla med om men kommer alla sluta om dom sänker priserna, knappast...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Har inte läst några kommentarer, men, anledningen till att jag sysslar med detta är dom på tok för höga priserna på filmer/musik/spel.

Jag har inte den minsta lust att slänga ut 150 kr för 12-16 låtar eller hur många det nu brukar vara på en cdskiva. Jag kan inte fatta att musikindustrin inte fattar att dom kommer tjäna mer om dom sätter rimmliga priser.

Jag har inte heller den minsta lust att betala 200 kr för en film man kommer se en gång, eller kanske två. Samma sak gäller här, på tok för dyrt helt enkelt!

När det gäller spel är det dock en gråzon, pc-spel har rimmliga priser med tanke på hur länge man använder dem.
Konsoll därimot, jag menar, 600 kr för ett spel? Aldrig... Jag skulle aldrig köpa ett konsoll spel, mest för att jag har en bra dator och för att jag avskyr kontrollerna, men hade dessa saker inte spelat in så hade jag fortfarande inte köpt något spel för det är som sagt aldeles för dyrt.

Håller med delvis...
men det fins 20 bra spel till konsoll av 2000 st...dom 20 betalar jag för...resten är skit!
EA är duktiga på att Pumpa ut uppföljare och Nästan alla spel som dom släpper
räcker 2-3 dagar...eller 4-5 timmar!
Och varför släppa Ny FIFA och NHL varje Jävla år!!! 599:- minst!

DVD film skall max kosta 129:- som nytt!
annars så får det bli DIVX!
Elgiganten släpper alla nyheter billigt...men missar man 2 första veckorna så kostar filmen mer senare...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

I en vacker värld skulle filmbolagen utnytta de förnämliga distributionskanaler som fildelningsnätverken utgör, och lita mer på att konsumenterna betalar för sig. Tänk er att när man laddat ner en film, kollar man i dess katalog och hittar en fil som man dubbelklickar varifrån man kommer till en betrodd betalningstjänst där man betalar 50 kronor eller liknande. Sen kan man med gott samvete se filmen, bränna den på skiva, lägga in den på PSPn eller vad som helst.

I en mindre vacker värld får de som köper en film antipiratpropaganda först slängt upp i ansiktet och får sedan problem med kopieringsskydd och olika virus som ska förhindra piratkopiering. Sådant som den som laddar ner filmen olagligt slipper.

Visa signatur

flaah!

Permalänk
Medlem

Woho, dehär ska firas, *beställer en 500gigare*

Kommer troligen fylla den på en vecka, men endå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash

Och varför släppa Ny FIFA och NHL varje Jävla år!!! 599:- minst!

Elgiganten släpper alla nyheter billigt...men missar man 2 första veckorna så kostar filmen mer senare...

ett par små invändningar bara.

1. varför köpa (eh, nåja.. ur ämnet) ett nytt varje år då? (jo, jag vet. retorisk den)

2. men piratande (och överproduktion) orsakar prisfallet senare som gör att ursprunspriset inte känns rimligt. (omöjligt med en butesmarknad, begagnat idag) lägre priser skulle iof ordna det, men då är vi nere på under 80kr om det ska funka alls. (har en känsla att bolagen aldrig kommer köpa det) =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

De riktiga piraterna, de som faktist tjänar pengar på att sälja nedladdade grejer, tycker jag ska betala böter. För det dom gör är helt emot fildelningens grundtanke.

Visa signatur

SLUTA SÄR SKRIV! http://www.skrivihop.nu/exempel/roliga.php
|Core2Duo E6600 @2.4Ghz | Gigabyte GA-965P-DS3 | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB + Corsair XMS2 PC6400 4GB | Radeon 4870 512MB @stock | Hiper 580W | 2x250GB + 640GB WD SATA2|

Permalänk
Medlem

Blir tårögd av stoltheten över att bo i SWE

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Piratkopieringen är i Sverige som andra tidigare nämnt privat. I andra länder som inte har kommit lika långt i IT-utvecklingen kan man hitta piratkopierade program i vanliga affärer. Det är väldigt stor skillnad på om man tittar på en nerladdad film själv eller försöker sälja den för halva priset mot vad den ordinarie försäljaren gör.

Alla filmer jag har köpt de senaste fem åren har jag sett först antingen på bio eller på datorn. Jag har sett och köpt gamla filmer som jag aldrig hade kommit i kontakt med om jag inte kunnat ladda ner, framför allt icke-amerikanska filmer. Jag går dessutom på bio många gånger fler nu när jag har större koll på filmbranschen vilket är ett direkt resultat av att kunnat ladda ner.
Mitt intresse för musik och kunskapen om att det inte bara finns producerat skit som matas till en med sked kommer till stor del från att man kan ladda ner. Att ladda ner har ökat min kunskap inom film och musik om vad som är bra och dåligt, om jag inte hade kunnat ladda ner hade mitt intresse för dessa två inte varit i närheten lika stort.

Det finns inga bevis på att nerladdningen skadar medan flera stora undersökningar som inte är klara än visar på att det inte spelar roll och i vissa fall gynnar om inte säkert försäljningen men kunskapen och internetanvändandet och möjligheterna med internet. De som laddar ner använder även internetbank, bokning av resa, informationssökning mm mm till mycket större del.

Sen tycker jag inte om att det finns en lag som alla bryter emot, det gör bara att våra lagar tas på mindre allvar. En professor pratade på SVT och berättade att lagar påverkar varandra på det sättet att, döda någon gör ingen för det vet och tycker alla är fel medan att betala skatt inte alltid är lika självklart men båda är lagar och då "lånar" skatt lagen acceptans från lagen mot att döda. Lagen mot kopiering gör motsatsen, försvagar de andra lagarna. Den kan få framför allt ungdomar som växer upp att vissa lagar kan man bryta emot. Våra lagar kan framstå som löjliga och det är inte bra.

Visa signatur

/ Domini

Permalänk
Medlem

Den bilden är bara så vackert nördig

Permalänk
Medlem

Ja jag vill leva jag vill dö i norden

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig köpt så mycket DVD-film som efter jag kunde börja t***a saker på nätet. Konstigt att såna som mig aldrig nämns i några rapporter. Eller just ja, det händer ju, i oberoende rapporter dvs. Inte i de rapporter som stor-industrin själva beställt. Konstigt..

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Härligt.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vodkaman
De riktiga piraterna, de som faktist tjänar pengar på att sälja nedladdade grejer, tycker jag ska betala böter. För det dom gör är helt emot fildelningens grundtanke.

Vad jag skulle kalla en "riktig" pirat skulle aldrig ta betalt för att piratmaterial. Om det finns en sådan sak som en "riktig" och "falska" pirater så skulle jag säga att de riktiga är de som gör det antingen i protest mot det system som gäller, eller de som gör det för tanken att kultur och underhållning är för alla. Falska pirater är de som gör det för sin egen vinnings skull. De är inte bättre än företagen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fan va sött, leve sverige..!

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Läste att något torskade för delning av tiotusentals låtar, men det jag undrar är hur en människa med de enorma volymerna med musik överhuvudtaget har hunnit lyssnat på allt??
Tror de flesta laddar ned allt de ser för att det är "gratis" och kan vara bra och ha ngn gång i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrflash
Håller med delvis...
*************************text här************************

DVD film skall max kosta 129:- som nytt!
annars så får det bli DIVX!

Och varför släppa Ny FIFA och NHL varje Jävla år!!! 599:- minst!

Elgiganten släpper alla nyheter billigt...men missar man 2 första veckorna så kostar filmen mer senare...

dvd för 129 ? nej tack.. då får man ytterligare en irriterande krona i plånboken som skapar vikt hellre 120 eller 140 kr görna 100:-

köper man fifa eller nhl så får man väl skylla sig själv ? menar.. vem fan spelar de spelen öht? mer än sportfånarna då kanske... *evilgrin*

elgigantens nyheter.. hmm 229 kr ? eller vilka nyheter menar du ? de som är 5 år gammla för 199 kr? .. ok kanske inte 199kr men väl runt 100-150 :/

det är ingen summa jag gladeligen betalar för något jag ser en gång eller två, som dessutom är flera år gammal och går att spela in från tv...

när man inte kan ladda ner filmer längre så väntar jag hellre ett år eller två och spelar in skiten från tv1000 och bränner ut liksom samma sak som att ladda ner.. istället för att vänta så tar man de direkt istället..

(vet inte allt vad jag skrev just men jag sover i princip .. rättar imorgon eller nåt..sov gott)

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk

Detta bevisar bara att rika bortskämda ungdomar vill ha ännu mer.
De piratar inte heller vettiga saker som matte, fysikböcker och dylikt utan främst filmer och dritt, nå det märks på kunskaperna när de börjar på universiteten.

Över hälften kuggar på teoriprovet för körkort, fast de nu har gjort det hur enkelt som helst med bara ett alternativ som är rätt. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14427930.asp
Så det märks inte att de borskämda ungdomarna sitter och glor på filmer hela dagarna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Nån som har statistik över hur mycket data som flyttas under Dream Hack?
Skulle vara grymt roligt att se, världens största lan och dessutom i ett land som numera är känt för att vara piratkopieringseliten i världen.

Permalänk

Så länge man inte SÄLJER nedladdat (C) material vidare så Tycker jag att det är helt ok att ladda ned...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks

Tror de flesta laddar ned allt de ser för att det är "gratis" och kan vara bra och ha ngn gång i framtiden.

Ja, eller för att man faktiskt kan ha fildelning som en hobby, ett
äkta fritidsintresse.
Känns som om det lämnat pojkrummen och blivit socialt accepeterat, ett sätt att umgås

Sen, det är klart, att man även kan se att det finns missbrukssymptom hos en del fildelare, sk. download-a-holics. De klassiska tecknen som svårighet att avhålla sig från att fildela, ångest när man är på jobbet och missar alla fantastiska nedladdningstillfällen, abstinens är lika tydliga som för andra typer av missbruk. Kommer nog att bli som spelmissbruk, först betraktat som ett suspekt beteende, sedan ett i-landsproblem och till sist ett erkänt sjukdomstillstånd som kan kopplas till generna.

Permalänk
Medlem

Jag laddar hem spelen först innan jag köper dem. vill helt enkelt veta om dom håller längre än en vecka för mig.
BF2 tex köpte jag för det lirar jag sen flera år nu och jag köpte tom special forces. för min del var det ett bra köp. jag gillar spelet
sen att dc++ är stort i norden vet ju alla men jag tvilar på att länder som tyskland är i närheten vad det gäller antal användare. det finns inte många tyska hubbar. och nästan ingen här i berlin vet vad det är när jag frågar nån.
däremot tror jag att bittorrent är rätt stort i tyskland.
sverige är ju bäst på riktig bredband typ 10/100 mbit uppkopplingar det grymmaste man får i tyskland just nu är ju bara 16 mbit adsl och då har man bara 1 mbit upp. men det funkar rätt bra ändå.
men visst saknar man sina 100 mbit bbb man hade i sverige haha
sen tror jag att det är inte särskilt omoraliskt och ladda ned windows xp tex. microsoft är ju så dominerande så det tål dom säkert bättre än andra mjukvarutillverkare som inte är lika stora. samma gäller musiken. jag menar om man ser på metallica. dom klagar på piratkopiering men själva har dom tjänat miljoner på sin musik.
så det är nog värre och ladda musik från små indipendent labels som inte säljer stora volymer. fast kända blir dom ju iaf
så jag tycker att man ska ladda hem, testa och tycker man produkten är bra så ska man köpa det.
det gäller i stort sätt allt man kann kopiera på datorn.
sen att dvd filmer och musik är alldeles för dyra det måste jag hålla med om. skulle köpa mer om en aktuell dvd film kostade 100 spänn och en aktuell musik-skiva runt 50 till 60 spänn.
så länge priserna är för höga kommer det inte blir nån ändring för mediebolagen.
sen att tyskland bygger ut fiberbredband till upp till 100 mbit upp och ner gör ju inte saken enklare för medieindustrin.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013